پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کارشناس برجسته روابط بین الملل اظهار داشت: برجام فتح الفتوح نبود و نباید خیلی از این موضوع خوشحال باشیم و در کل برجام قبول کردن نقش تاثیرگذار و امنیت ساز ایران در منطقه توسط طرف مقابل است.
شعارسال: دکتر فرزاد رستمی کارشناس برجسته روابط بین الملل در خصوص تحلیل تاثیر اجرای برجام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری مغرب اظهار داشت: در مقدمه باید نکاتی را در خصوص چرایی اجرایی شدن برجام عنوان داشت تا بتوان به صورت جامع امروز را تحلیل کرد.

وی افزود: در روابط ایران و ۵+۱ علاوه بر عوامل درونی ، عوامل بیرونی نیز موثر بود که از جمله آنها می توان به شرایط حساس منطقه اشاره کرد که بیش از هر زمان دیگری به نقش امنیت ساز ایران در منطقه احساس نیاز می شد و شاید اگر شرایط اینگونه نبود غرب فرآیند بی اعتمادی در قبال ایران را تشدید می کرد.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی اصل توافق هسته ای ایران و طرف غربی را پذیرش جایگاه منطقه ای ایران عنوان کرد و اظهار داشت: اصل توافق هسته ای به معنای پذیرش جایگاه منطقه ای ایران بود که بسیار مهم است.

* برجام نمی تواند مبنای اعتماد به غرب باشد

وی همچنین گفت:‌ اوباما به عنوان رییس جمهور آمریکا استراتژی ریاست جمهوری قبل از خود را در سازمان ملل نقد کرد و اعلام نمود که رفتارهای جمهوری خواهان باعث سوق دادن ایران به سمت گسترش فعالیت های هسته ای خود شده است، استراتژی «قدرت هوشمند» را در دستور کار خود قرار داد.

رستمی تصریح کرد: این موضوع موید این است که جمهوری اسلامی ایران پیش قدم مذاکره با آمریکا نشد اما پس از اینگونه وقایع برای نشان دادن حسن نیت خود نسبت به هنجارهای بین المللی با طرح مبحث نرمش قهرمانانه نشان داد که ایران اسلامی یکی از بازیگران فعال در مناقشات منطقه ای است.

وی افزود: برجام و اجرایی شدن آن نمی تواند مبنای اعتماد ایران اسلامی به غرب باشد و اساسا برجام بخش بسیار جزیی از بی اعتمادی ایران نسبت به غرب و آمریکا را ترمیم خواهد کرد.

این استاد دانشگاه حوزه تاثیرگذاری برجام بر روابط ایران با غرب و ایالات متحده را بسیار محدود توصیف کرد و گفت : موضوعاتی مانند حقوق بشر و یا تروریسم که برچسب هویتی دارند مباحثی هستند که برجام نمی تواند کاری برای آنها کند و همین امر موید این مطلب است که در آینده نمی توانیم روی برجام مانور دهیم.

* برجام فتح الفتوح نبود

وی با بیان اینکه «برجام فتح الفتوح نبود» خاطر نشان کرد: برجام فتح الفتوح نبود و نباید خیلی از این موضوع خوشحال باشیم و در کل برجام قبول کردن نقش تاثیرگذار و امنیت ساز ایران در منطقه توسط طرف مقابل است.

رستمی بحث مدیریت انتظارات را مهم برشمرد و گفت: در بحث تاثیرات اقتصادی برجام مهمترین مسئله مدیریت انتظارات است و مدیریت پس از تحریم بسیار پیچیده تر از مدیریت خود زمان تحریم است.

این کارشناس روابط بین الملل خاطر نشان کرد: نباید برجام را را طوری به مردم تعریف کنیم که قرار است انگار معجزه ای اتفاق بیفتد و باید تنها واقعیت اجرای برجام را به مردم گوشزد کنیم.

* بازه زمانی اجرای برجام فرصتی باشد برای ترمیم زیرساخت ها

رستمی عنوان داشت: انتظارات عمومی اگر از واقعیات فاصله داشته باشد آنوقت اعتماد عمومی خدشه دار می شود و خود این موضوع می تواند محل به وجود آمدن مشکلات متعدد شود.

این استاد دانشگاه در خصوص روند اجرایی برجام گفت: روند اجرایی برجام باید به عنوان یک بازه کوتاه مدت نگریسته شود چون ایران اسلامی با غرب چالش های معنایی اصلی دارد و امروز را نباید به فردا انداخت زیرا برجام نمی تواند همه چاله های اقتصادی ایران پر کند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات داخلی کشور به سبب مدیریت غیرتوانمند پدیدار گشته و نهایت کمکی که برجام می تواند بکند آن است که شرایط را به حالت نرمال اولیه بازگرداند و معجره ای در کار نخواهد بود.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی تصریح کرد: زیرساخت هایی که چالش های اساسی جامعه امروز ایران را به وجود آورده است باید رفع شود مانند بیکاری و یا ضعف های تکنولوژی کشاورزی.

رستمی گفت: بازه زمانی که غرب برای برجام تعریف نموده می تواند فرصتی باشد برای ترمیم زیرساخت ها در همه زمینه ها زیرا به دلیل تفاوت های ایدئولوژیک ایران اسلامی با غرب ممکن است سال آینده به بهانه های واهی حقوق بشره و غیره تحریم های جدید علیه ما وضع شود که در حوزه های اقتصادی تاثیرگذار باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری مغرب پرس، تاریخ انتشار: 30 دی 1394، کدخبر: 4318، www.maghrebpress.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین