پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
اربعین امسال با حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر در حالی در کربلای معلی برگزار شد که رسانه‌های جهانی این بزرگترین تجمع انسانی تاریخ بشریت را با نابینایی پوشش دادند!

شعار سال:‌ 20 میلیون عدد کمی نیست.

بخصوص اگر مربوط به 20 میلیون انسان باشد. آنهم 20 میلیون انسانی که تنها متعلق به یک کشور نیستند و ملیت‌های مختلفی دارند.

این تعداد انسان در اربعین خونی که برای مبارزه با ظلم و ستم و نجات تمام انسان‌ها از جهالت بر زمین ریخت، گرد هم آمدند و با یکدیگر زیستند و عزاداری کردند... اما این بی‌نظیرترین گردهمایی تاریخ بشریت، با سانسور شدید و همه‌گیر رسانه‌های به اصطلاح جهانی مواجه شد.

و این یعنی اینکه سپاه عمر سعد هنوز هم توانایی آنرا دارد که شریعه فرات را ببندد و رأس حقیقت را بر نیزه کند...

***

آغاز: رخداد عظیم عزاداری شیعیان و دوستداران سیدالشهدا(ع) در اربعین حسینی و در کشور عراق، با وجود اینکه عظیم‌ترین اتفاق مذهبی تاریخ بشریت محسوب می‌شود و حیرت تمامی ناظران و موّرخین را برانگیخته، اما با یک حاشیه عجیب مواجه شده است.

و آن سانسور این حرکت بزرگ در شبکه رسانه‌های جهانیست.


رسانه‌های جهانی اعم از رویترز، سی‌ان‌ان، الجزیره، نیویورک تایمز، دویچه‌وله، کیودو، هافینگتون‌پست، واشنگتن‌پست، نیوزویک و... در طول روزهای برگزاری مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین و حضور پُر تراکم 20 میلیون انسان در جغرافیایی به نام «کربلا» ترجیح دادند که چیزی نبینند و نابینایی عمدی خود در مقابل حقیقت را بیش از پیش به رخ بکشند.

این خبرگزاری‌ها، شبکه‌ها و روزنامه‌ها در طول روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته که مصادف با روز عزای اربعین در ایران اسلامی و در کشور عراق بود؛ تمام وقت خود را به پوشش اخبار و تصاویری از «خارج شدن یک قطار از ریل در کشور هند»، «دستگیری قاچاقچیان در ال‌سالوادور»، «تور اروپایی باراک اوباما»، «در خطر قرار گرفتن زیست کوسه‌ها»، «نبرد حلب»، «حضور مسیحیان در جنگ علیه تروریست‌ها» و رخدادهایی از این قبیل اختصاص دادند.

این در حالی است که همین رسانه‌ها اگرچه بصورت تک و توک در سال‌های گذشته اقدام به انتشار اخبار و تصاویری از پیاده‌روی میلیونی شیعیان جهان در اربعین می‌کردند اما امسال همان فعالیت خبری مختصر را نیز فاکتور گرفتند و از «رژه 20 میلیون شیعه در کربلای زمان» هیچ چیزی به افکار عمومی جهان نگفتند که نگفتند.

*سکوتی همراه با شیطنت/لشکر عمر سعد باز هم شریعه‌ی حقیقت را بست!

«سکوت» اشاره شده البته در حالی شکل گرفت که شبکه رسانه‌های جهانی از شیطنت در قبال حقیقت عاشورا و تجمع 20 میلیون شیفته‌ی مکتب حسینی(ع) در کربلا نیز غافل نماندند و در کنار سانسور سازماندهی شده‌ای که در قبال رخداد اربعین ترتیب دادند، حرکاتی را نیز برای تحت‌الشعاع قرار دادن آن طراحی کردند.

در همین راستا روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» چند روز قبل خبری را به نقل از سازمان بهداشت جهانی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود کشور عراق بر اثر حضور زائران دچار پدیده بارداری‌های ناخواسته شده است!

این خبر که سازمان تجارت جهانی نیز آنرا تکذیب کرد با خشم شدید زائران، مردم و مقامات کشور عراق مواجه شد و رسانه‌های عربی و عراقی منتشرکننده آن نیز مجبور به حذف خبر و برخورد با عوامل انتشار شدند.[1]

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز در ظاهر امر، با اعزام تیمی از کارشناسان موسسه «فن‌آوری ماساچوست» به ارزیابی میدانی از حضور میلیون‌ها زائر مراسم اربعین در عراق پرداخت.

واشنگتن پست در گزارشی که با همین موضوع و پس از اربعین منتشر کرد، نوشت: در این ماه (نوامبر) از این فرصت برای نظرسنجی بین شیعیان ایران و عراق استفاده کردیم و مواردی متعدد چون مذهب، سیاست، دموکراسی، حقوق بانوان، نزاع‌های منطقه‌ای و توافق اتمی ایران را بررسی کردیم و به حمایت اکثر پاسخ دهندگان به سیاست‌های منطقه‌ای ایران و توافق اتمی با غرب پی بردیم!

این روزنامه سپس مدعی محدودیت بررسی‌های میدانی در ایران و برخی کشورهای دیگر برای پرسیدن سئوال‌هایی چون نبرد در عراق، یمن و سوریه شد.

واشنگتن پست نوشت: حدود 90 درصد عنوان کردند که از گفت‌وگوهای بین شیعه و سنی برای کاهش درگیری‌ها حمایت می‌کنند.

این روزنامه در مطلب خود همچنین تصریح کرد: بالاترین میزان سـؤال بی پاسخ بین سنی‌ها و شیعیان برداشت آن‌ها از نقش خشونت در اسلام بود که تقریبا نیمی از ایرانی‌ها و عرا‌قی‌ها به آن پاسخ ندادند!

واشنگتن پست مدعی شد که اکثریت پاسخ دهندگان موافق تعامل با آمریکا در زمینه‌های منافع مشترک بودند اما با حضور نظامی آمریکا در منطقه نیز مخالفت داشتند.

از نکات قابل تأمل این گزارش جملاتی است که درباره دیدگاه مردم منطقه نسبت به ایران نوشته شده است: اکثر مردم حامی برجام بوده و دیدگاه لیبرالی درباره حقوق زنان و محل کار آن‌ها داشتند![2]

*رویترز؛ 1 خبر کوتاه و 1 عکس برای بزرگترین تجمع انسانی تاریخ...

خبرگزاری رویترز نیز در روز دوشنبه گذشته به انتشار خبری چند خطی و کوتاه درباره رخداد اربعین در کشور عراق بسنده کرد و ضمن تقلیل جمعیت چند ده میلیونی زائران کربلا به عدد صدها هزار نفری، محتوای مطلب را به سمت خبر انفجار بمب در نزدیکی کربلا طی هفته گذشته هدایت و تأکید کرد که عوامل این بمب‌گذاری از اهل سنت! بوده‌اند![3]

این خبرگزاری همچنین در لابه‌لای گزارش تصویری منتخب خود که بصورت روزانه منتشر می‌شود نیز به انتشار یک تصویر از یک زن زائر قناعت کرد و پرونده اربعین را برای خود بست.

تنها عکسی که خبرگزاری رویترز تا این لحظه از تجمع 20 میلیونی شیعیان در اربعین امسال منتشر کرده است

این در حالی است که رویترز سال گذشته یک گزارش تصویری جداگانه را پیرامون اربعین منتشر کرده بود اما امسال به هر دلیلی ترجیح داد که همان پوشش خبری را نیز انجام ندهد...

*یورنیوز: هر سال بر شمار زائران اربعین افزوده می‌شود/بی‌بی‌سی: اربعین فصل مشترکی میان اهداف سیاسی نظام حاکم و علایق جامعه ایرانی است

روزنامه کیهان نیز خبر داد که شبکه تلویزیونی «یورونیوز» اخیراً طی گزارشی درباره مراسم اربعین حسینی اعلام کرده است: هر سال بر شمار شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اربعین افزوده می‌شود.

این شبکه، گردهمایی اربعین را «بزرگ‌ترین تجمع شیعیان در سراسر جهان» خواند و گفت: «هر سال که از قدمت این مراسم نوظهور می‌گذرد، بر شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع افزوده می‌شود. مدتی است که هر ساله همزمان با گذشت چهل روز از واقعه عاشورا، بسیاری از وفاداران و دوستداران امام حسین(ع) برای گرامیداشت مراسم اربعین راهی کربلا می‌شوند.

بی‌بی‌سی انگلیسی: این اجتماع کم‌نظیر انسانی، یک فایده اجتماعی مهم نیز برای حکومت ایران داشته و دارد و آن ایجاد فصل مشترکی میان اهداف سیاسی نظام حاکم و علایق بخش بزرگی از جامعه ایرانی است.

شرکت‌‌کنندگان در مراسم امسال که مقامات عراقی تعداد آنها را تا بیست میلیون نفر تخمین زده‌اند، با بر تن کردن لباس‌های مشکی، یاد و خاطره امام خود را با برپایی مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی، زنده نگاه می‌دارند.

در این مراسم دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری از کشورها و شهرهای مختلف هر یک به سبک و سیاق و به زبان خود عزاداری می‌کردند و خیابان‌های اطراف حرم امام حسین(ع) مملو از جمعیت بود.

به گزارش کیهان، بی‌بی‌سی انگلیسی هم در گزارشی گفته است: اربعین تجربه‌ای ارزشمند برای ملت و حاکمیت ایران است. از آنچه تحلیلگران سیاسی، به درستی از قدرت‌نمایی ایران در منطقه تفسیر می‌کنند، این اجتماع کم‌نظیر انسانی، یک فایده اجتماعی مهم نیز برای حکومت ایران داشته و دارد و آن ایجاد فصل مشترکی میان اهداف سیاسی نظام حاکم و علایق بخش بزرگی از جامعه ایرانی است.

این فصل مشترک، هم برای حکومت ایران و هم برای جامعه ایرانی فرصت و غنیمت بزرگی است؛ چه بسا هم‌عرض غنایمی سیاسی که به دست آمده است.

بی‌بی‌سی انگلیسی گفت: جامعه ایرانی به لحاظ تاریخی عمدتا رضایت عمومی‌اش را در تعارض با خواسته‌های نظام حاکم دیده و حکومت را حتی در جزیی‌ترین مسایل خود، عنصری مزاحم یافته است. در سراسر تاریخ معاصر می‌توان نشانه‌های آشکاری از تعارض دوگانه دولت و ملت را به روشنی پیدا کرد. یک سوی این تعارض جامعه ناراضی ایرانی قرار دارد و سوی دیگر حکومت‌هایی که پس از تثبیت موقعیت سیاسی‌شان جامعه را نه یک فرصت، بلکه تهدید دیده و می‌بیند.

تحلیلگر این شبکه همچنین گفته است: در طول تاریخ ایران کمتر حکومتی را می‌توان پیدا کرد که خواست و رضایت عمومی را به رسمیت شناخته و مصلحت و مشی و مرام خود را بر اساس آن تعریف کرده باشد.[4]


*سردار سلیمانی 3 سال قبل درباره «رژه 20 میلیونی شیعیان در اربعین» چه گفت؟

آنچه که به آن اشاره کردیم نتیجه رصدهای ما در لابه‌لای شبکه رسانه‌های جهانی و درباره کیفیت و میزان پرداخت این رسانه‌ها به رخداد ده‌ها میلیونی اربعین حسینی بود.

رصدی که فی‌الواقع نشان می‌دهد این رسانه‌ها تلاشی از پیش طراحی شده و هماهنگ را به اجرا گذاشتند تا بی‌نظیرترین تجمع انسانی تاریخ بشریت با سانسور مواجه شود و اخبار مربوط به آن نیز صرفاً با رویکرد حاشیه‌ای و در لابه‌لای سایر مطالب بیان شود.

اگرچه اخباری هم وجود دارد که می‌گوید «هالیوود» آمریکا نیز برنامه‌های گسترده‌ای را برای به انحراف کشاندن اربعین در نزد افکار عمومی جهان تدارک دیده است....

اینکه فرجام این ماجرا و این معارضه میان حقیقت و جریانات مخالف آن به کجا بیانجامد را کسی نمی‌داند اما قدر متیّقن و بخش آشکاری که همه به آن ایمان داریم این است که حقیقت نامیراست و حتی اگر سپاه عمر سعد توانایی آنرا دارد که شریعه فرات را ببندد و حقیقت را به محاصره شمشیرها در بیاورد اما عزیمت جهان به سمت حقیقت و میرایی باطل خواهد بود.

سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 3 سال قبل و در یک سخنرانی، پیرامون حقایق نهفته در پیرامون «اربعین» گفته بود:

«این مانور 20 میلیونی در اربعین امام حسین (ع) که در کنار عربستان انجام گرفت و راهپیمایی انجام دادند، قابل وصف نیست. بعضی وقت‌ها آدم‌های عادی که فکرش هم نمی‌کنیم یک حرف‌های جامعی می‌زنند.

از یکی سوال کردند راهپیمایی چگونه بود؟! گفت من از شما سوال دارم...شما به من بگویید کدام سلطان در دنیا هست که بتواند 20 تا 25 میلیون آدم را با خرج خودشان با پای پیاده و به سمت خودش بسیج کند و کسی هم ذره‌ای احساس کمبود نکند؟ هیچ سلطانی، ملکی، رئیس جمهوری، هیچ اقتداری در جهان وجود دارد؟ و خودش هم جواب داد: بله! ‌یک سلطان این کار را کرد و او امام حسین (ع) بود.

این قدرت ما است. این تظاهر مذهبی_دینی20 میلیونی شیعه، این قدرت‌نمایی ما (اثرش) بیش از رژه مسلحانه‌ای است که می‌رود هواپیماها و تانک‌ها و توپ‌ها را که همه به حق هم هست، به نمایش بگذارد.[5]

***

1_http://www.mehrnews.com/news/3829648

2_ http://fna.ir/FQNEKB

3_http://www.reuters.com/article/religion-arbaeen-iraq-idUSL8N1DM20Q

4_ http://kayhan.ir/fa/issue/871/2

5_ http://arbain.ir/post/356

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 3 آذر 1395، کد مطلب: 13950903000293:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
20 ملیون عدد کمی نیست و در اینده بیشتر هم خواهد شد
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین