پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: خشونت دینی از جمله مهمترین عوامل معرفتی افراطی‌گری و خشونت دینی در جهان اسلام است. بی‌توجهی به مراتب ایمان، به حاشیه راندن عقلانیت، معنویت گریزی، تفسیر نادرست از مفهوم جهاد از دیگر نشانه‌های خشونت دینی است.
شعار سال: به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دهمین دور گفت‌وگوهای دینی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک واتیکان پبا حضور کاردینال توران، رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان در واتیکان و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری ادیان، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، سفیر ایران در واتیکان و اکبر قولی، رایزن فرهنگی کشورمان در محل شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان رُم آغاز شد.

حجت‌الاسلام جوادی‌آملی، رییس مؤسسه علوم وحیانی اسراء در سخنرانی خود در این نشست با ارائه مقاله «هدایت و نجات بشر از محرومیت و استضعاف در گرو رویکرد خردمندانه به دین» گفت: فلسفه آفرینش دین، هدایت معصومانه و پیراسته از خطا و انحراف برای رساندن بشر به سعادت است، بدین منظور خداوند انسان‌های شایسته و منزه از آلودگی و پلشتی را برمی‌گزیند و آنها را به وحی که همان معرفت معصومانه است مجهّز می‌کند و تحت هدایت و حمایت مستقیم خود آنها را اعزام می‌کند تا بشر را در مقام نظر به عقل وحیانى و در مقام عمل، به عدل و اعتدال برسانند و این تمام مقصود و نهایت مطلوب از ادیان راستینى است که برای بشر آمده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این بستر معرفتى و هدایتى که افقی برتر از جنگ و صلح است هیچ دین الهی از جنگ و نزاع سخن به میان نمی‌آورد، بلکه با دعوت به وحدت و تمسّک به ریسمان آویخته الهی به نام دین، فرمان می‌دهد تا جوامع دینى از هرگونه جدالی که شکننده و برهم زننده وحدت و قدرت است به شدّت بپرهیزند.

وی با اشاره به اینکه دین ذاتاً نمی‌تواند خشونت‌گرا و بدون ملاحظه مسائل اخلاقی و عاطفی باشد، تأکید کرد: دین با عقل‌ها و قلب‌ها سر و کار دارد و عقول و قلوب ذاتاً به صلح و سِلم و دوستى گرایش داشته و از خشونت و افراطگرایى انزجار دارند، با آگاهی به این منطق از دین، خشونت‌گرایى و افراط با ذات دین در تضادّ و اصطکاک است.

رییس مؤسسه علوم وحیانی اسراء به دلایل ایجاد چالش‌ها در جوامع امروز اشاره کرد و افزود: پیشرفت جوامع و یافتن بُعد تمدنی اقتضا دارد به منظور تحقق و پیاده‌سازی سخن حق و راه صدق، جوامع با روش مُدرن و شیوه‌های اصلاح شده حرکت کنند، زیرا چه بسا سخن حق و مطلب صدقی وجود داشته باشد اما چون شیوه درست و روش شایسته برای تحقق آن روا نمی‌رود، نه تنها آن سخن حق بر کرسی نمی‌نشیند، بلکه موجبات چالش‌های جدی و نگران کننده برای جوامع فراهم می‌آید و یکی از پُر چالشترین موردی که اکنون جهان شاهد آن هست همین مورد است که عده‌ای بدون برخورداری از منبع اصیل فکری و فرهنگی و بدون پشتوانه به اقدامات خرابکارانه‌ای می‌پردازند که در باور هیچ انسانی نمی‌گنجد و حوادث ناگوار در منطقهٴ خاورمیانه مصداق بارز چنین اقدام ناصوابی است که موجب کشتار جمعی و به اسارت رفتن جمعی دیگر است و از همه فجیع‌تر سرنوشت زنان و کودکان بی گناهی است که مظلومانه به آتش جهل عده‌ای و قهر عده دیگر در اشتعالند.

وی تأکید کرد: متولیان امر فرهنگ و دین باید با همه توان به صحنه آمده و با تمام قوا اینگونه اندیشه‌ها و باورهای ساخته و پرداخته شده دست شیاطین را رسوا کنند و با روشنگری ویژه مردم جهان و خصوصاً ملت و جوانان فریب خورده دین مربوط را آگاه کرده و هرچه زودتر در بنیان کَنی این جریان منحوس اقدام شایسته انجام دهند.

*خسروپناه: تفسیر ظاهری از دین منجر به فهم متحجرانه شده است/ به حاشیه راندن عقلانیت مهمترین عامل افراط‌گرایی

عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سخنرانی خود در این نشست با ارائه مقاله «عوامل معرفتی خشونت دینی در جهان اسلام»، گفت: خشونت همیشه با بشریت همراه بوده است و جنایت‌های تاریخ بر این مطلب گواهی می‌دهند؛ هر چند که خشونت‌طلبان در دوره رشد عقلانیت بشر تلاش کردند تا به تبیین عقلانی افراطی‌گری و خشونت، دست زنند و خشونت طلبان دینی نیز در صدد توجیه دینی این رفتار غیرانسانی بودند و هستند.

وی در ادامه، به موضوع خشونت دینی پرداخت و افزود: خشونت دینی، معلول عوامل و مدلول دلایل مختلفی از جمله مهمترین عوامل معرفتی افراطی‌گری و خشونت دینی در جهان اسلام بی‌توجهی به مراتب ایمان، به حاشیه راندن عقلانیت، معنویت گریزی، تفسیر نادرست از مفهوم جهاد، فهم نادرست از مفهوم تکفیر و کاربست عقلانیت مدرن در نظامات اجتماعی است.

استاد مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، اظهار کرد: یکی از جریان‌های معاصر که علاوه بر رفتار خشونت‌آمیز به توجیه دینی افراطی‌گری و خشونت دست می‌رند همانا جریان تکفیری سلفی‌گری در جهان اسلام است؛ هرچند که واژه سلف در گفتمان سنتی، یادآور صحابه، تابعان و محدثان بزرگ قرون اول و دوم است لیکن برخی از وهابی‌ها، این تعبیر را به معنای فرقه خاصی گرفته‌اند و با این ابزار به تکفیر مسلمانان و اهل قبله می‌پردازند.

بی‌اعتنایی به عقلانیت؛ از عوامل خشونت دینی در جهان اسلام

این استاد حوزه و دانشگاه یکی از عوامل معرفتی خشونت دینی را بی‌توجهی یا انکار مراتب ایمان دانست و افزود: متأسفانه خشونت‌طلبان در جهان اسلام به گونه دیگری، ایمان را تعریف کردند و ایمان را از حقیقت قلبی به امور جوارحی منتقل کردند و مراتب ایمان دینی را هم نفی کردند تا بتوانند با چنین تعریفی، دست به خشونت بزنند.

فقدان معنوی منجر به جنایت‌های بشری توسط جریان‌های تکفیری شده است

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین، فهم نادرست از مفهوم جهاد را از جمله عوامل معرفتی خشونت دینی در جهان اسلام دانست و گفت: بر خلاف تعابیر نادرست، جهاد، دفاع برای دفع تجاوز است و هنگامی که حقوق افراد یک جامعه یا یک ملت مانند آب ، خاک، ‌مال ، ناموس، دولت ، مکتب و ارزش‌هایی که مورد قبول جامعه اسلامی است از سوی دشمنان خارجی یا مخالفان داخلی مورد هجوم و تجاوز قرار گیرد، بر مسلمانان اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ واجب است با تمام توان و با هر وسیله ممکن به جهاد و مبارزه با متجاوز برخیزند و از حقوق شخصی، ملّی و آیین خود و هم نوعان دفاع کنند.

*همبستگی با مسلمانان و ملل جهان رکن اساسی سیاست ایران اسلامی است/ پرهیز از خشونت واجب الهی در آیین محمدی (ص)

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در تشریح مفهوم «عقلانیت و اعتدال» در مبانی اسلامی، گفت: اسلام دین عطوفت و مهربانی است و پیامبر اسلام (ص) نیز در رفتار با مردم در ماموریتی الهی عفو و گذشت را اولویت تمامی اقدامات خود قرار داده بودند.

وی ادامه داد: تمامی تصمیمات آخرین فرستاده الهی همواره با استدلال و منطق همراه بود و این مهربانی نیز تا زمانی کاربرد داشت که مخالفان اسلام به ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و اخلاقی پایبند باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار کرد:همه پیامبران مأمور تبلیغ و نه تحمیل تعالیم الهی به مردم بودند و در زمینه پذیرش دین هیچ جبری طبق نص صریح قرآن بر کسی پذیرفتنی نبوده و نیست.

وی یادآور شد: تبلیغ صحیح اسلام راستین از سوی مبلغان دینی و به کار گیری شیوه‌های مسالمت‌آمیز در تبلیغ یک حقیقت از عواملی بود تا بسیاری از مردم حقیقت‌جو و خسته از جهالت و شرک، در برهه‌های مختلف به ندای آسمانی پیامبر اسلام (ص) پاسخ مثبت دهند.

خاموشی تصریح کرد: بدیهی است که این تعالیم مبتنی بر شفقت و مهربانی، با منافع مستکبران و ستمگران عالم در تضاد است که به مخالفت با پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان می‌پردازند.

وی مقابله با مخالفان اسلام را نه یک کنش بلکه واکنشی سفارش شده از سوی خداوند مطرح کرد و گفت: در این زمینه خداوند دستور دفاع از آیین اسلام را صادر فرمود و در واقع، حقیقت جهاد در اسلام برای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان و نه ظلم کردن به بندگان الهی است. اگر ببینیم در این میان کسانی مظلوم واقع شده‌اند و ناروا بر آن‌ها ظلم و ستمی می‌شود، از حق آنان باید دفاع کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: بی‌تردید افراط گری و خشونت‌هایی که امروز در جهان شاهد آن هستیم و آن چیزی که به نام اسلام از سوی برخی از گروه‌ها و افراد صورت می‌گیرد و علیه ملت‌های مظلوم منطقه اعمال می‌شود هیچ ارتباطی با دین رحمانی اسلام نداشته و تنها نتیجه غفلت و دور شدن از آموزه‌ها و ارزش‌های اصیل دینی است و این تحرکات طراحی شده از سوی برخی توطئه‌گران و دشمنان اسلام برای برهم زدن امنیت منطقه و تضعیف کشورهای اسلامی هدایت می گردد، در شرایطی که این راهبردها هیچ سنخیتی با دین نداشته و ندارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تجاوز و جنگ‌های غیرمشروع را تهدید امروز جهان دانست و یادآور شد: خلط دو مقوله تجاوز و دفاع سبب شده است که برخی تصور کنند احکام دفاعی اسلام بر مبنای خشونت است، غافل از این‌که آنچه که در اسلام مشروعیت دارد، دفاع به عنوان ارزشمندترین و خردمندانه‌ترین پدیده برای کنترل حس غریزی، در دفاع و حفظ جان و مال تعریف شده است.

وی به برخی اصول و سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این اصول نشانگر توجه کامل این نظام دینی و سیاسی به موضوعاتی چون عقلانیت، عدالت و منع خشونت است که برخی از این اصول در اتخاذ سیاست‌های ایجابی برگرفته از تعالیم متعالی اسلامی هستند.

بنابر اعلام این خبر، ابراهیمی‌ترکمان و هیأت دینی و فرهنگی از کشورمان به منظور شرکت در دهمین دور گفت‌وگوهای دینی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان کلیسای کاتولیک واتیکان، با عنوان «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟»، افتتاح اولین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپا و دیدار با مقامات عالی این کشور، به رُم پایتخت ایتالیا سفر کرد.

این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت از امروز دوم آذرماه به مدت دو روز با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری ادیان، محمد جواد صاحبی، رییس شورای علمی دین پژوهان کشور، سید یحیی یثربی، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، محمدمهدی مظاهری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رییس مؤسسه فرهنگی اکو، حجت ‌اسلام مرتضی جوادی‌آملی، رییس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، ابوالقاسم علیدوست، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محمد مسجدجامعی، عضو شورای سیاستگذاری ادیان و حضور حجت الاسلام و المس لمین ربانی سفیر کشورمان در واتیکان ، قولی رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا ، هایده رمضان‌رستم‌آبادی از اداره مسیحیت کاتولیک مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و جمیله کوکبی از مرکز مطالعات فرهنگی و بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

دهمین دوره گفت‌وگوی ایران و واتیکان و اولین گفت‌وگوی فرهنگی ایران و اروپا از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اجرا درآمده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:3 آذر 1395، کد مطلب: 13950903000852، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین