پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: تعداد تخلفات ساخت و ساز در تهران زیاد است. در بعضی از مناطق تهران تخلفات آنقدر زیاد است که نیروی انتظامی همکاری لازم را با شهرداری نمی‌کند. من در بررسی یک پرونده، چند بار به نیروی انتظامی مراجعه کردم تا امکان گرفتن مامور برای اجرای حکم فراهم شد.
شعار سال: حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور چند روز پیش که به مناسبت هفته قوه‌قضائیه در شورای شهر تهران حضور یافت در جریان استفاده از اراذل و اوباش در ساخت و ساز‌های غیرمجاز قرار گرفت و بسیار تعجب کرد. او گفت: «حتما این موضوع را از طریق دادستانی پیگیری کنید.»، اما چه کسانی پای اراذل و اوباش را به ساخت و ساز‌های غیرمجاز تهران باز کرده است؟ مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: بلندمرتبه‌سازی در بعضی از مناطق مانند گلاب‌دره، ناحیه ۳ منطقه ۱۹ و… انجام می‌شود و این ساختمان‌های آنقدر بلند هستند که از هر جایی معلوم هستند و فقط چشمی می‌خواهد که این ساختمان‌ها را ببیند.

او با بیان این که بدون رودربایستی باید صحبت کنیم، افزود: شبکه فسادی خارج از شهرداری شکل گرفته که با استخدام اراذل و اوباش، تهدید و ارعاب اقدام به این ساخت و ساز‌ها می‌کنند. چند روز پیش فیلم‌هایی دیدم که مصالح ساختمان حمل می‌شود و ماموران شهرداری از ورود آن به محله ممانعت می‌کنند. اما چند موتورسوار ماشین‌های مصالح را اسکورت می‌کند و می‌خواهند با ماموران شهرداری درگیر شده و به آن‌ها آسیب برسانند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه در برخی از مناطق اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ با اهمال روبروست و این اهمال به دلیل وجود منافع انجام می‌شود. افرادی به صورت کاملا حرفه‌ای و به سرعت ساختمان‌های غیرقانونی را می‌سازند و خانواده‌هایی را با دادن پول در آن اسکان می‌دهند تا امکان برخورد شهرداری با تخلف آن‌ها وجود نداشته باشد.

مهدی اقراریان با بیان این که باید بین قانون و اجرای قانون فاصله‌ای در نظر بگیریم، تاکید کرد: یعنی وجود قانون الزامی برای اجرای آن نیست. نباید غافل شویم که پدیده‌های اجتماعی ماهیتی دارد که برخورد با آن را چند وجهی می‌کند و دستگاه‌هایی مانند قوه‌قضایی، نیروی انتظامی و… هم از اضلاع برخورد با پدیده‌های اجتماعی هستند.

او در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای سامان دادن به ساخت و ساز‌های غیرمجاز چیست؟ گفت: مسلما راه‌حل وجود دارد. با ایجاد پلیس شهری به عنوان ضابط قضایی و تعیین حدود اختیاراتشان نظم در شهر رواج پیدا می‌کند. در حال حاضر ماموران شهرداری که با با ساخت و ساز‌های غیرمجاز برخورد می‌کنند، ضابط هستند یا کسی در دادگاه‌ها از آن‌ها حمایت می‌کند؟

مهدی اقراریان تاکید کرد: متخلفان افرادی قانون‌دانان قانون شکن هستند. این افراد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی اقدام به تخلف می‌کنند و با افزایش تعدادشان، کار از دست خارج می‌شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان این که بخشی از ایجاد نظم در منطقه و پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز به نظارت مسئولان طراز آن محدوده بستگی دارد، افزود: شاهد بودم در مواردی که شهردار منطقه پای کار است توانایی برخورد با تخلفات وجود دارد و بستر خوبی فراهم می‌شود. البته بعضی معتقدند که این برخورد‌ها مقطعی است و اقدام ریشه‌ای و اساسی صورت نمی‌گیرد. در این مورد باید بگویم که بار‌ها تاکید کردم؛ با توجه به الزامات، ویژگی‌ها، مختصات و مشخصات تهران، راه‌حل اداره پایتخت تصویب «قانون جامع مدیریت پایتخت» است. مادامی که قانونی مختص و خاصی مدیریت تهران وجود نداشته باشد، شورا‌های شهر می‌آیند و می‌روند و مشکلات پایتخت حل نخواهد شد.

مهدی اقراریان در پاسخ به این سوال که شهرداری در برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجازی که اراذل و اوباش محافظ آن هستند، به نیروی انتظامی گزارش می‌دهد؟ گفت: با آن‌ها تماس گرفته می‌شود، اما به دلایل مختلفی مانند کمبود نیرو، تعدد احکام و… این امکان برای شهرداری فراهم نمی‌شود که احکام را اجرا کنند. البته در بسیاری از موارد هم احکام اجرا می‌شود. مشکل این است که تعداد تخلفات زیاد است. در بعضی از مناطق تخلفات آنقدر زیاد است که نیروی انتظامی همکاری لازم را نمی‌کند. من در بررسی یک پرونده، چند بار به نیروی انتظامی مراجعه کردم تا امکان گرفتن مامور برای اجرای حکم فراهم شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف، تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۵۴۸۸۱، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین