پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۱۳۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
با گذشت سه دوره از پرداخت وام ودیعه هنوز مستاجران و متقاضیان درگیر مشکلات ابتدایی دریافت این وام هستند. مردم با مراجعه به بانک‌ها با جمله "این بخشنامه هنوز به بانک ابلاغ نشده است"، مواجه می‌شوند و رفت و آمد‌های بی حاصل همچنان ادامه دارد.در این میان برای بسیاری از متقاضیان که پشت در‌های بسته اعطای وام ودیعه مانده اند، سوال ایجاد می‌شود که چه تعداد از متقاضیان موفق به دریافت این وام شده اند؟ آخرین آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دو هفته گذشته ۱۷ هزار پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شده که از این میان ۴ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده اند.
شعار سال: آن دسته از بانک‌هایی هم که پس از هزاران منت و با خواهش متقاضیان، دلشان به رحم آمده برای دریافت این وام، هفت خوانی پیش پای مستاجران قرار می‌دهند که برای از پس آن برآمدن، ماه‌ها وقت لازم است. در این بین و در اثنای تهیه مدارک مورد نیاز بانکها، مالکان نیز سر ناسازگاری با این قشر بی پناه گذاشته و افزایش مبالغ رهن و اجاره را درخواست می‌کنند. طبق ادعا‌های مطرح شده از سوی متقاضیان وام ودیعه مسکن، وقتی به عنوان یک متقاضی به بانک‌ها مراجعه می‌شود بسیاری از بانک‌ها اعلام می‌کنند که برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید دو ضامن، سفته و مدارک کامل شده ارائه شود.

درحالی که دولت بسته جدیدی را برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ابلاغ کرده، اما هنوز بسیاری از بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به بهانه‌های نبود اعتبار برای متقاضیان مشکل ساز شده اند.

در این رابطه یک کارشناس مسکن گفت: زمانی که میانگین قیمت مسکن در تهران نزدیک به ۴۰ میلیون تومان شده است، اثر آن بر بازار اجاره بها غیر قابل انکار است. امروز در تمامی مناطق تهران اجاره بها بالا رفته است و فرق چندانی برای مستاجری که باید میلیون‌ها تومان اجاره بها بپردازد ندارد که کجای پایتخت زندگی کند.

حسن محتشم اضافه کرد: وام ودیعه نقشی در هزینه‌های مستاجران ندارد. مسکن‌های موقتی دردی از بازار اجاره و خیل مستاجرانی که نگران از اضافه شدن مبالغ رهن و اجاره توسط مالکان هستند دوا نمی‌کند. دولت باید مسکن بسازد. برای تولید یک میلیون مسکن در سال با انبوه سازان و پیمانکاران بخش خصوصی قرارداد ببندند و عرضه مسکن را افزایش دهند. تعیین سقف اجاره بها مدل منسوخی است که در این بازار بکار می‌برند. سقف دستوری و امر و نهی به افرادی که خانه‌های خود را اجاره داده اند مگر پاسخگو است.

وی بیان کرد: تورم و هدایت نشدن نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید، باعث شده است که قیمت مسکن افزایشی شود و اتفاق ناگوار بالارفتن میزان اجاره بها را درجامعه برجای گذاشته است چراکه اجاره ضریبی از قیمت ملک را شامل می‏شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: دولت برای حل مشکل مستاجران باید سیاست‌هایی را به کار ببرد که برای اکثر افراد کم درآمد قابل استفاده باشند تا دولت بتواند به وعده‌های خود برای خانه دار کردن مردم عمل کند. در غیر این صورت وضعیت بازار مسکن به سمت نابسامانی غیر قابل جبران حرکت می‌کند.

این در حالی است که پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده که تمامی بانک‌ها باید تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند. پروانه اصلانی گفت: متولی پرداخت وام ودیعه مسکن بانک مرکزی است و تمامی سهمیه‌های بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تهیه و توزیع استانی شده است. در صورتی که متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مراجعه کرده و بانک‌ها از پرداخت آن کوتاهی کردند باید به سرپرستی بانک مراجعه کنند.

در این میان برای بسیاری از متقاضیان که پشت در‌های بسته اعطای وام ودیعه مانده اند، سوال ایجاد می‌شود که چه تعداد از متقاضیان موفق به دریافت این وام شده اند؟ آخرین آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دو هفته گذشته ۱۷ هزار پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شده که از این میان ۴ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده اند.

صحابی معاون اعتبارات بانک مرکزی نیز در خصوص آخرین وضعیت پرداختی تسهیلات ودیعه مسکن می‌گوید: شورای پول و اعتبار پیش از آنکه بسته ارائه شود به بانک مرکزی ابلاغ کرده و این مصوبه را هم ما به بانک‌ها ابلاغ کرده بودیم و متقاضیان از ۳۱ خرداد با ثبت نام در سامانه حمایتی می‌توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک‌ها دریافت کنند. معاون اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید: مصوبه جدید در رابطه با سود تسهیلات هنوز ابلاغ نشده، اما در مصوبه جدید اصل تسهیلات را متقاضیان باید در طول یک سال پرداخت کنند و سود را در مدت اعلام شده باید بازگردانند. سیاست جدید بانک مرکزی آن است که این موضوع را تسهیل کنیم و طبق این سیاست برای تسهیلات خُرد ضمانت‌ها تسهیل کرده ایم و اعلام کرده ایم که وثایق قابل قبول ارائه کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی کسب و کار، تاریخ انتشار:۲۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر:، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
0
دارن عملا و رسما طولش می دن تا کمتر متقاضی داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین