پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
فریدون همتی در تعامل با رسانه‌ها از سیاستی استفاده می‌کند که با اخلاق و منش او جور در نمی‌آید، یعنی سیاست «یک بام و دوهوا». یک بام و دوهوای همتی اما محسوس نیست. بیشتر ناظر به عملکرد او در حساس‌ترین شرایط در برابر رسانه‌هاست.
شعارسال: اکنون قریب به یک سال از آمدن فریدون همتی به قزوین می‌گذرد. یک‌سالی که با اتفاقات گوناگون همراه بوده است، در واقع در یک سال گذشته، از مراسم معارفه همتی تا سیاست نامه‌نگاری او به مسئولان مختلف و سفر رئیس جمهور به قزوین و تمام برنامه‌های استاندار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

رسانه‌ها هم همواره به همتی توجه ویژه داشتند و اخبار حوزه‌ی استانداری را به دقت پوشش می‌دادند، از وعده‌های اقتصادی و جلسات و بازدیدهای استاندار تا هر موضوع دیگری مورد بررسی قرار می‌گرفت. باید گفت نشست‌های خبری استاندار هم همواره در شکل سازمان یافته و منظمی برگزار می‌شود. همتی، توجه زیادی به انعکاس دقیق حرف‌های خود در رسانه‌ها دارد، معمولاً این تمایل را نشان می‌دهد که در هر موضوعی آنچه می‌گوید دقیق و واقع در رسانه‌ها منعکس شود. او شخصاً در برابر رسانه‌های منتقد هم نرمش نشان می‌دهد و پاسخ خبرنگاران را می‌دهد. فریدون همتی، فراتر از این علاقه فراوانی دارد تا بین کابینه استانی او و رسانه‌های سایشی پیش نیاید. برای همین هم همه را ملزم کرده تا در تعامل با رسانه‌ها اخلاق را رعایت کنند، صبور باشند و مدارا کنند، گرچه شاید برخی مدیرانش عمل هم نکنند. شاید این روش همتی هم از اینجا نشأت می‌گیرد که او خودش از اهالی رسانه است و می‌داند گاه پیگیری حقیقت و جستن آن ممکن است به مذاق مدیران خوش نیاید، اما رسانه وظیفه دارد واقعیت را آنگونه که هست منعکس کند.

اما این همه ماجرا نیست، فریدون همتی خود در تعامل با رسانه‌ها از سیاستی استفاده می‌کند که با اخلاق و منش او جور در نمی‌آید، یعنی سیاست «یک بام و دوهوا». یک بام و دوهوای همتی اما محسوس نیست. بیشتر ناظر به عملکرد او در حساس‌ترین شرایط در برابر رسانه‌هاست. برای مثال در جریان سفر رئیس جمهور به قزوین، در یک اتفاق عجیب و نادر، برای بسیاری از رسانه‌های منتقد دولت کارت خبرنگاری صادر نشد و خبرنگاران رسانه‌هایی مانند صبح، شاخص، کیهان و غیره از حضور در تیم رسانه‌ای سفر رئیس جمهور بازماندند، اما اتفاق عجیب‌تر قرعه کشی پر سئوال و مبهمی بود(اگر نگوییم پر از شبهه‌) که در حضور خبرنگاران برای پرسش از رئیس جمهور صورت گرفت. در واقع گلدانهایی از پیش آماده شده، در جلوی روی مدیرکل روابط عمومی استانداری، نماینده نهاد ریاست‌جمهوری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت تا قرعه کشیده شود. بی آنکه کسی بداند اسامی کدام رسانه‌ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آنها ریخته شده. جالب‌تر آنکه نام یک رسانه‌ی همصدا با دولت، رسانه‌ی خود دولت و یک روزنامه خنثی و غیرسیاسی از گلدان خارج شد تا خطر پرسش انتقادی از رئیس جمهور در قزوین رفع گردد. به محض پایان این قرعه کشی منصفانه، گلدان‌ها سریع و بی معطلی برداشته شدند و آنها را از سالن خارج کردند. علاوه بر آن، در نشست خبری که همتی پیش از سفر رئیس جمهور برگزار کرد، همه خبرنگاران حوزه سیاسی استان حضور داشتند. فریدون همتی در این نشست به نحوی با رسانه‌ها سخن کرد که نشان می‌داد نگرانی‌های زیادی در ارتباط با رسانه‌های منتقد دارد، از درخواست او برای نپرداختن به حاشیه‌های سفر، در خواست از رسانه‌ها برای دعوت همه گروه‌ها به استقبال از رئیس جمهور به نشانه وحدت ملی، نشان ندادن ضعف‌ها و عدم انعکاس مشکلات، ضعف‌ها و حواشی در جریان حضور رئیس‌جمهور در قزوین و وعده انتخاب 5 رسانه برتر در سفر رئیس‌جمهور نکاتی بود که از نگرانی همتی در ارتباط با رسانه‌ها حکایت داشت. اما چند روز بعد این نگرانی با حذف رسانه‌های منتقد و انتخاب رسانه‌های همسو در یک قرعه کشی پرابهام رفع شد و همتی نشان داد در تعامل با رسانه‌ها آنقدرها هم به انصاف و عدالت و رفتار در شأن آنها پایبند نیست.

همانطور که همتی در ضیافت شامی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، از آزادی قلم و نقد رسانه‌ها دفاع کرد، از سبقه رسانه‌ای خود گفت و از عزم خود برای حل مشکلات معیشتی خبرنگاران. همتی حتی وعده هدیه‌ای به خبرنگاران از سوی دولت را داد که گویا بعد هم آن را فراموش کرد و این هدیه با گذشت 3 ماه از روز خبرنگار هنوز محقق نشده است. استاندار قزوین، حتی باری در همایشی که بانام رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها برگزار شده بود حضور پیدا کرد، اما کاملاً خستگی و کلافگی در او مشهور بود و از همه بدتر روابط عمومی دستگاه او به نحوی برنامه ریزی کرده بودند که رسانه‌ها هیچ نقشی در برنامه نداشتند، صدایشان شنیده نشد و تنها دغدغه‌های روابط عمومی بیان شد، و شکل برنامه نشان می‌داد که برای استانداری قزوین اصحاب رسانه در حکم پرکننده‌های صندلی سالن بودند تا از روابط عمومی‌های برتر استان تقدیر شود! و شأن اصحاب رسانه نادیده گرفته شود. همانطور که همتی بعدها فراموش کرد از خبرنگاران فعال در جریان سفر دولت یک تشکر خشک و خالی بکند، چه رسد به انتخاب آن 5 رسانه(احتمالاً همسو و اصلاحطلب) که گفته بود بعد از سفر صورت خواهد گرفت.

گذشته از آنکه حذف رسانه‌های منتقد از جریان خبری سفر رئیس جمهور باعث شد تا حاشیه خاصی رخ ندهد، پرسش خلاف میل دولت هم پرسیده نشود، اما یک زیان عمده داشت و آن هم نقض سخن همتی بود. همتی رسماً استقبال از رئیس جمهور را نشانه وحدت ملی و متعلق به همه گروه‌ها معرفی کرده بود، اما حذف رسانه‌های منتقد باعث شد تا رسانه‌های حامی دولت و به ویژه رسانه‌های اصلاحطلب این استقبال مردمی را به نفع یک جریان سیاسی مصادره به مطلوب کنند و از میخ محکم جریان خود در قزوین سخن بگویند.

برای مثال رسانه‌ای که تا پیش از این به آیت‌الله عابدینی هتاکی می‌کرد و با قلم زدن خود هرچه توانسته بود به نماینده ولی فقیه در استان تاخته بود، نقش بی‌بدیل آیت‌الله را در دعوت از عموم مردم برای مشارکت در استقبال رئیس جمهور، سخنرانی او در معرفی دغدغه‌ها و مشکلات معیشتی استان و همراهی او با رئیس جمهور فراموش کردند. آنهایی که تلاش می‌کردند آیت‌الله عابدینی را مخالف دولت نشان دهند در تحلیل خود وامانده بودند و ترجیح دادند نقش این روحانی دلسوز انقلابی را فراموش کنند و به آن اشاره‌ای نکنند. حال آنکه تمام این ماجراها از حذف رسانه‌های منتقد در جریان سفر رئیس جمهور نشأت می‌گرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر، تاریخ انتشار: سه شنبه 25 آبان 1395، کدخبر: 1986، www.qazvinkhabar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین