پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۲۲۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
در مجموع دوازده مرحله حراج اوراق بدهی دولتی تقریبا ۲۷ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شده که سهم بورسی‌ها از این بازار حدودا ۶۰ درصد بوده است. با این وجود روند معاملات نشان از مسیر کاهشی مشارکت مشتریان در بازار اولیه داشته است.
شعار سال: روند معاملات اوراق بدهی دولتی در ابتدای سال جاری سیری صعودی داشت، اما در هفته‌های اخیر همزمان با تصمیم اخیر بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ بهره این مسیر نزولی شده است.

در همین خصوص آمار‌ها نشان می‌دهد در هفته سوم مرداد ماه مشارکت بورسی‌ها و بانک‌ها در مجموع درکف ۱۴۰۱ قرار داشته و خرید اوراق از دولت به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان هم نرسید.

سومین صفر بانک‌ها در خرید اوراق دولتی
به طور کلی کارشناسان رشد معاملات در بازار اولیه را از حیث جلوگیری از رشد بیشتر تورم مهم تلقی می‌کنند. در این خصوص معتقدند هر چه معاملات دراین بازار رونق بیشتری داشته باشد بیشتر به سود اقتصاد خواهد بود. این در حالی است که در هفته اخیر این رقم افت قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرد.

بررسی روند مشارکت بورسی‌ها و بانکی‌ها درخرید اوراق دولتی نشان می‌دهد نهاد‌های مالی پس از آن که در دو هفته هیچ مشارکتی را در بازار نداشتند در هفته سوم مرداد ماه نیز برای سومین دفعه اوراقی را از دولت خریداری نکردند.

بورسی‌ها نیز به مرور از مرحله هشتم این بازار مشارکتشان را در بازار اولیه کمتر کرده و در هفته‌های یازدهم و دوازدهم به ترتیب ۱۵۰ و ۱۶۶ میلیارد تومان اوراق از دولت خریده اند که سهم پایینی نسبت به هفته‌های قبل به حساب می‌آید. این درحالی است که البته هنوز سهم بازار سرمایه در این روش درآمدزایی دولت بالاتر از بانک‌ها است.

 
سهم ۶۰ درصدی بورس در تامین کسری بودجه


سهم ۶۰ درصدی بورس در تامین کسری بودجه
به طور کلی طبق آمار‌ها در مجموع دوازده مرحله حراج اوراق بدهی دولتی ۲۶ هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان اوراق ازدولت خریداری شده است.

از این میزان ۱۵ هزار و ۹۸۶ میلیاردتومان در بازار سرمایه فروخته شده که به لحاظ درصدی معادل با ۵۹.۴ درصد محاسبه می‌شود. این در حالی است که مجموع اوراق خریداری شده از سوی بانک‌ها در این مدت برابر با ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۰.۶ درصد از کل حجم معاملات در این بازار به حساب می‌آید؛ بنابراین باوجود کاهش سهم بورس نسبت به هفته‌های قبل هنوز سهم بورسی‌ها بالاتر از بانک‌ها بوده که می‌تواند علامتی از وضعیت وخیم ادامه دار در نهاد‌های مالی باشد.
 
سهم ۶۰ درصدی بورس در تامین کسری بودجه
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اینترنتی اکو ایران، تاریخ انتشار:۲۱ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۸۳۰۳، www.ecoiran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
0
60 درصد رقم بالایی نیست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین