پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۵۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
در حراج  اوراق بدهی دولتی در سال جاری، بورسی‌ها یک اتفاق مهم را رقم زده اند که در سال جاری سابقه نداشته است. این بازار که به نوعی محل تامین کسری بودجه دولت به شمار می‌آید در هفته‌های اخیر شاهد عدم حضور بورسی‌ها در معاملات بوده است.

شعار سال: در بازار اولیه اوراق بدهی که محل تامین کسری بودجه دولت از مسیری غیر تورمی به حساب می‌آید اتفاقی عجیب رخ داده است. 

در حراج  اوراق بدهی دولتی در سال جاری، بورسی‌ها یک اتفاق مهم را رقم زده اند که در سال جاری سابقه نداشته است. این بازار که به نوعی محل تامین کسری بودجه دولت به شمار می‌آید در هفته‌های اخیر شاهد عدم حضور بورسی‌ها در معاملات بوده است.
بی محلی کم سابقه بورسی‌ها به دولت +نمودار

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در مرز ۶۵ همت

در بازار اولیه اوراق بدهی، دولت اوراق خود را به مشتریان عرضه می‌کند. این بازار با تعیین نرخ سود و دامنه سررسید برای اوراق می‌تواند نقش مهمی را در تامین کسری بودجه دولت بازی کند.

برخی از تحلیل گران معتقدند هر چه دولت اوراق بیشتری بفروشد و درآمد خود از این طریق را ارتقا دهد بیشتر به سود اقتصاد خواهد بود. فروش اوراق بدهی مسیری است که در پایه پولی محاسبه نمی‌شود و بنابراین سطح درآمدزایی آن کمتر خواهد بود.

در همین رابطه دولت اوراق بدهی را با تاریخ سررسید معلوم و نرخ سود مشخص عرضه می‌کند. نرخ سود موزون در این بازار چند هفته‌ای است که در مرز بالای ۲۳ درصد قرار داشته و در هفته قبل برابر با ۲۳.۷۵ درصد به ثبت رسیده است.  

داده‌ها نشان می‌داد این نرخ در بالاترین سطح موجود در سه سال اخیر بوده، اما بورسی‌ها واکنشی به این اتفاق نشان نداده اند.

خرید صفر بورسی‌ها در هفته‌های اخیر

به طور کلی دو دسته مشتری جدی در بازار اولیه وجود دارد؛ بانکی‌ها و بورسی ها. در این مقایسه نهاد‌های تامین سرمایه به دلیل ماهیت بلند مدت ترشان نرخ سود برایشان مهم‌تر از تاریخ سررسید اوراق بدهی است. این در حالی است که در بانک‌ها این ماجرا معکوس رقم می‌خورد.  

با این حال با وجود آن که دولت انعطاف قابل توجهی را نسبت به نرخ سود اوراق عرضه شده از خود نشان داده، بورسی‌ها در ۶ هفته متوالی حاضر به مشارکت در بازار اولیه نشده اند.

پس از آن که در مرحله بیست و هفتم هفته، اواسط آبان ماه امسال هزار و ۶۰ میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه فروخته شد، در هفته‌های بعد هیچ مشارکتی از سوی این نهاد‌ها در بازار به ثبت نرسید. برخی از کارشناسان عدم کفایت نرخ سود برای ورود مشتریان به بازار را یکی از عوامل مهم در این معاملات می‌دانند. برخی دیگر معتقدند به دلیل آن که چشم انداز بورسی‌ها نسبت به بازار  بورس  مثبت است نرخ‌ها را برای مشارکت خود پایین می‌دانند.

در نهایت در تمام ادوار برگزار شده در سال جاری در مجموع ۴۴ هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان اوراق از سوی بورس خریداری شده که همچنان بیش تراز نهاد‌های مالی به ثبت رسیده است.

بی محلی کم سابقه بورسی‌ها به دولت +نمودار

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری پرسش، تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۶۲۹۶، porcesh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین