پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۴
در همایش علمی «پیشرفت و تمدن؛ دانشگاه جامعه گرا» که به مناسب ۹ شهریورماه؛ روز قزوین و آغاز هفته فرهنگی قزوین در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، طی مراسمی با حضور معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی از استاد باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات ایران و از مفاخر علمی ایران و استان قزوین در دانشگاه تجلیل شد.
شعار سال: دکتر باقر ساروخانی در مراسمی که به مناسبت تجلیل از خدمات وی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: انسان‌ها هستند که باعث تولید توسعه می‌شوند و به همین جهت از انسان به عنوان محور و مدار اصلی توسعه یاد می‌شود. ایران سرزمینی نخبه پرور و جامعه‌ای هوشیار به شمار می‌رود و این مساله همواره و در طول تاریخ نیز بار‌ها و بار‌ها به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: جوانان بدانند که هرگز زحمات آن‌ها در این سرزمین از بین نمی‌رود و همواره افراد را به پاس زحمات و فداکاری هایشان به خاطره تاریخی خود می‌سپارد.

استاد جامعه شناسی ارتباطات یادآور شد: بدون شک هر انسانی با ارایه خدمات و کار‌های خود می‌تواند بهترین باشد و یا برعکس، می‌تواند همانند فردی مانند هیتلر به موجود سیاهی تبدیل شود که با دایر کردن زندانی مانند آشویتس، روزانه هزاران نفر را کشتار کرد.

دکتر ساروخانی با بیان اینکه توسعه بدون نخبگان میسر نخواهد بود، گفت: نخبگان در پرتو سه عنصر انسان، افراد و جامعه شکل می‌گیرند و به همین جهت انسان نباید از شکست بترسد بلکه هنگام مواجه با هر شکستی با دستانش راه‌های پیشرفت خود را هموار کند.

وی ادامه داد: انسان نباید در عین حال تصور کند که راه پیشرفت آسان است بلکه به طور حتم در این راه با مشکلات و سختی‌های فراوانی روبرو می‌شود و در این هنگام است که با تبدیل مشکلات به فرصت ها، ضمن پایداری و ثبات، از هر شکست برای رسیدن به پیروزی درس بگیرد.

این استاد تمام دانشگاه اضافه کرد: انسان آموزش دیده در عین حال باید به خاک خود وفادار بماند و بنده افتخار داشته و دارم که یک ایرانی هستم و تا پای جان نیز پای این مساله می‌ایستم.

وی ادامه داد: جامعه برای رسیدن به موفقیت باید انسان را بسازد و کارگاه انسان سازی در وهله نخست خانواده، به خصوص مادران هستند، سپس مدرسه و رسانه‌های جمعی در این بین قرار می‌گیرد، به همین جهت است که انسان‌هایی که در پرتو دانش آموزش دیده اند باید ابتدا از خانواده ساخته شوند.

استاد ساروخانی با بیان اینکه مادران با عشق و مهر باید فرزندان خود را پرورش داده و انگیزه مطالعه را در بین آنان شعله ور کنند، افزود: معلمی در راه انسان ساختن موفق است که بتواند ذوق دانستن و عطش مطالعه را در فرد بپروراند.

وی ادامه داد: بعد از آنکه جامعه موفق شد انسان را بسازد و استعداد و توان لازم را در او ایجاد کند، باید انگیزه را نیز در وی ایجاد کند.

به گفته ساروخانی، جامعه وظیفه دارد از نیرو‌های خود در راه درست استفاده کند و انگیزه حرکت به فرد را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: فرهیختگی و نخبگی در انسان‌های توانا و در جامعه‌ای بینا، سپاسگزار و وفادار شکل می‌گیرد و جامعه باید هم بستر فیزیکی را برای تولید، افزایش و توزیع نخبگان تولید کند هم بستر ذهنی.

گفتنی است دکتر باقر ساروخانی متولد سال ۱۳۱۸ در قزوین، جامعه‌شناس ایرانی و استاد بازنشسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بوده و از او به عنوان پدر جامعه‌شناسی ارتباطات در ایران یاد می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت علوم، تاریخ انتشار:۸ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر:۷۲۶۶۵، www.msrt.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین