پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۶۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
شب گذشته خبر ناراحت کننده مرگ پله (Pele) منتشر شد و فوتبالیست افسانه‌ای برزیلی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت.پله نه تنها یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ است، بلکه فعالیت‌های او به عنوان وزیر ورزش در برزیل و سفیر فوتبال در رشد محبوبیت این ورزش نیز تاثیر بسیار زیادی داشته است. پله با نام واقعی ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (Edson Arantes do Nascimento) تنها بازیکنی است که توانسته سه بار قهرمان جام جهانی شود.مراسم خاکسپاری این بازیکن در روزهای ۲ و ۳ ژانویه (۱۲ و ۱۳ دی) در شهر سانتوس در برزیل برگزار خواهد شد.

شعار سال: ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو ملقّب پله و مروارید سیاه فوتبال(زادهٔ ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در ترس کوراسائویس برزیل، بازیکن سابق فوتبال) در سن ۸۲ سالگی بدلیل ابتلا به سرطان درگذشت.وی مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت و تمام‌کننده‌ای قهار بود، دریبل‌زنی بی‌نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی – به عنوان یک فوروارد – تکل‌زن چیره دستی بود. سرعت و قدرت شوت او از مهمترین ویژگی‌هایش بود.پله در طول دوره بازی های حرفه ای و قهرمانی خود، ۱۲۸۱ گل به ثمر رساند. او تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کاسموس بازی کند.

پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت + سه روز عزای عمومی در برزیل

بیوگرافی پله:
پدر پله فوتبالیست آماتور بود و ادسون کوچک در ۱۱سالگی توسط والد ماردی برتو یکی از مربیان استعدادیاب برزیل کشف شد. در ۱۵ سالگی به باشگاه سانتوس پیوست و در سپتامبر ۱۹۵۶ نخستین بازی خود را مقابل کورینتیانس به انجام رساند و اولین گل خود را در دروازه این تیم جای داد.

پله در دوران بازی‌گری خود سه جام جهانی طی سال‌های 1958، 1962 و 1970 را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست؛ از جمله اولین بازیکنی که ۱۰۰۰ گل به ثمر رساند. برزیل در جام جهانی ۱۹۷۰ با حضور پله، کارلوس آلبرتو، توستائو، جرزینهو، ریوه لینو و ... پس از غلبه بر انگلیس مدافع عنوان قهرمانی شکست ناپذیر می‌نمود و ایتالیا هم موفق شد با درخشش ریوا، سینا، ماتزولا و فاکتی تا نیمه نهایی پیش رود. در دیدار پایانی، پله با ضربه سری دیدنی گل اول برزیل را زد و با هنرمندی تمام کنترل میانه میدان را در دست گرفت تا پایه گذار پیروزی تاریخی ۴-۱ تیمش بر ایتالیا و تصاحب همیشگی جام ژوله ریمه شود.

پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت + سه روز عزای عمومی در برزیل

پله بعد از بازنشستگی در سال ۱۹۷۷ به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرد و مدتی وزیر ورزش برزیل بود.این اسطوره فوتبال برزیل مدتها در بیمارستان بستری بود و پنجشنبه هشتم دی ماه بدلیل سرطان روده بزرگ در بیمارستان درگذشت.دولت برزیل به دلیل فوت ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.مراسم خاکسپاری این بازیکن در روزهای ۲ و ۳ ژانویه (۱۲ و ۱۳ دی) در شهر سانتوس در برزیل برگزار خواهد شد. 

تعداد بازدید : 12
ده گل برتر پله در طول دوره فعالیت حرفه ای خود

وقتی پله به ایران آمد و در ورزشگاه آزادی گل زد :

پله یک بار به همراه باشگاهش سانتوز برزیل، سفری به ایران داشته است. دراین سفرملی پوشان اصلی ایران درگیرمسابقات مهمی بودند و نتوانستند مقابل تیم پله و یارانش بازی کنند به همین خاطر تیم دوم ایران فرصت بازی پیدا کرد که متحمل شکست سختی شد. با آنکه داور وطنی هوای هموطنان خود را داشت تیم برزیلی درمقابل تک گل ایران بار‌ها و بار‌ها دروازه ایران را گشود که دو گل را شخص پله به ثمر رساند. زننده تک گل ایران درآن بازی پرویز میرزا حسن بود، مهاجمی که بعد‌ها نام خودرا به قاسمی تغییر داد. امروز روز تولد همان گلزن است. هفتادسالگی بازیکنی که کسی نتوانست افتخارش را تکرار کند؛ گلزنی به تیم پله!

پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت + سه روز عزای عمومی در برزیل

پله آمد و گسترش امواج هیجان آن قدر گسترده بود که نام باشگاه دیهیم، یکی از تیم‌های زیر مجموعه تاج، به پله تغییر یافت. استادیوم دیهیم در شرق تهران استادیوم پله نام گرفت. مرحوم پرویز ابوطالب پسر حجت الاسلام ابوطالب و بازیکن سابق تاج و دیهیم و مدرس فوتبال و مربی تیم ملی جوانان، پله را بر بالین پسر تازه به دنیا آمده اش در بیمارستان آسیا برد و نام فرزند نو رسیده اش را پله گذاشت. پله ابوطالب بعد‌ها به میدان رفت، اما حوزه فعالیت اصلی اش مهندسی مکانیک بود.

پله در آن زمان چقدر درآمد داشت؟

پله در دوران حرفه‌ای خود تنها برای دو باشگاه سانتوس، از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴ و نیویورک کاسموس ایالات متحده، از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷ بازی کرد. در سال ۱۹۶۱، میزان درآمد پله حدود ۲ میلیون کرون که به گفته متخصصان، معادل ۷۰ هزار دلار (در ارزش فعلی) است، بوده است. هنگامی که او در سال ۱۹۷۵ به نیویورک کاسموس رفت، اعلام شد که پله قراردادی را امضا کرد که سالانه ۲.۵ میلیون دلار برای او درآمد داشت با توجه به تورم ایالات متحده، این رقم معادل ۱۰.۹ میلیون دلار آمریکا در شرایط فعلی است. طبق گزارش مجله فوربس به همراه تحلیلگران مالی، اگر پله امروز در اروپا بازی می کرد، سالانه حدود ۲۲۳ میلیون دلار دریافت می کرد.

وصیت پله برای محل دفن :

بر طبق وصیت پله، قرار است که اسطوره برزیلی در بلندترین قبرستان عمودی جهان(۳۲ طبقه و دارای حدود ۱۶۰۰۰ قبر و در فاصله حدودا ۸۰۰ متری با ورزشگاه سانتوس) به خاک سپرده شود. پله در خواست کرده که در طبقه نهم دفن گردد تا بتواند مراقب ورزشگاه سانتوس باشد.

پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت + سه روز عزای عمومی در برزیل

پس از مراسم ۲۴ ساعته وداع با پله، اسطوره برزیلی در قبرستان عمودی سانتوس، بلندترین قبرستان جهان، به خاک سپرده خواهد شد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
0
گزارش جالبی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین