پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 12
کد خبر: ۳۸۵۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ۱۸ دی‌ماه امسال گزارشی را با عنوان «بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش و پرورش» منتشر کرده که داده‌های آماری حدفاصل سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ را بررسی کرده است. آمار‌های این گزارش نشان می‌دهد وضعیت ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در ایران روندی صعودی داشته است. بر اساس این گزارش، تنها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چیزی حدود هشت درصد کل دانش‌آموزان کشور در سر کلاس‌های درس حضور نداشتند. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی روند دو شاخص ترک تحصیل از سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰-۱۴۰۱ پرداخته است.

شعار سال: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ۱۸ دی‌ماه امسال گزارشی را با عنوان «بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش و پرورش» منتشر کرده که داده‌های آماری حدفاصل سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ را بررسی کرده است. آمار‌های این گزارش نشان می‌دهد وضعیت ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در ایران روندی صعودی داشته است. بر اساس این گزارش، تنها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چیزی حدود هشت درصد کل دانش‌آموزان کشور در سر کلاس‌های درس حضور نداشتند. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی روند دو شاخص ترک تحصیل از سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰-۱۴۰۱ پرداخته است.

بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش ایران است که در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از همه‌گیری کووید ۱۹ و غیرحضوری‌شدن آموزش‌ها، رشد چشمگیری داشته است. طبق آخرین آمار‌های اعلامی از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هرچند تلاش‌هایی برای جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل و کاهش آمار نسبت به سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ انجام شده است، اما همچنان بیش از ۹۱۱ هزار نفر در مقاطع مختلف از تحصیل بازمانده‌اند و ۲۷۹ هزار دانش‌آموز نیز ترک تحصیل کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل هستند. همچنین استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان نیز به ترتیب دارای بیشترین آمار تارکان از تحصیل در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هستند. در این گزارش تأکید شده که اطلاعات مرتبط با این دو شاخص در سال‌های قبل از ۱۳۹۳ در سالنامه‌های آماری وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد. در ادامه نگاهی داریم به چند عدد و رقم مهم از این گزارش که متن کاملش در وب‌سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

چند عدد و رقم تکان‌دهنده

آنچه در اعداد و ارقام گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به وضوح دیده می‌شود، روند صعودی ترک تحصیل یا بازماندگی از تحصیل است. مطابق این گزارش، تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۴- ۱۳۹۵ برابر ۷۷۷ هزارو ۸۶۲ نفر است که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با ۲۶ درصد رشد به ۹۱۱ هزارو ۲۷۲ نفر افزایش یافته است. طبق گزارش سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، پنج استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل هستند. از این میان، استان سیستان‌وبلوچستان وضعیت بغرنجی دارد؛ به نحوی که از سال تحصیلی ۱۳۹۱۴- ۱۳۹۵ تاکنون بیشترین فراوانی مطلق و نسبی را در شاخص مذکور دارد و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تعداد ۱۴۵ هزارو ۳۴۰ کودک بازمانده از تحصیل دارد. همچنین تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ برابر با ۳۴۷ هزارو ۲۰۳ نفر بوده که با کاهش ۱۹.۶‌درصدی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به ۲۷۹ هزارو ۱۹ نفر رسیده است. بااین‌حال، آمار دانش‌آموزان ترک‌تحصیل دوره متوسطه اول در بازه زمانی پیش‌گفته رو به رشد بوده؛ به نحوی که در شاخص مذکور از ۶۰ هزار نفر به بیش از ۱۵۴ هزار نفر افزایش یافته است. استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان به ترتیب دارای بیشترین آمار تارکان از تحصیل در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هستند. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد نرخ جذب بسیار ناچیز کودکان بازمانده از تحصیل در کنار تعداد بالای ترک تحصیل سالانه (از ۳۴۷ هزار نفر تا ۲۷۰ هزار نفر) سبب شده است روند بازماندگی از تحصیل در نظام آموزش و پرورش تا سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ رو به رشد باشد. از سوی دیگر متأسفانه جمعیت ترک تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه اول (دوره آموزش و پرورش عمومی) از سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ تا سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ رو به افزایش نهاده است که این موضوع به تشدید روند بازماندگی از تحصیل خواهد انجامید.

بازماندگی از تحصیل

تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ برابر ۷۷۷ هزارو ۸۶۲ نفر است که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با ۱۷.۱۵ درصد رشد، به ۹۱۱ هزارو ۲۷۲ نفر رسیده است.

همچنین روند بازماندگی از تحصیل از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ رو به کاهش بوده، اما در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ یکباره با رشد ۳۳.۴ درصدی مواجه شده است. بررسی این رشد ناگهانی نشان می‌دهد در همین سال تحصیلی آمار بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه اول رو به کاهش بوده، اما این آمار در دوره متوسطه دوم نسبت به سال قبل رشد ۶۸.۱ درصدی داشته است. همچنین آمار بازماندگان از تحصیل شش‌ساله (اول ابتدایی) در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با رشد چشمگیر ۱۲۰ درصد نسبت به سال قبل آن همراه بوده که به نظر می‌رسد علت آن، شیوع پدیده ویروس کرونا بوده، اما با کاهش و جلوگیری از شیوع این ویروس، روند بازگشت به مدرسه با روندی کند همراه بوده است. معنای این پدیده آن است که بازگشت بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش امری دشوار است. همچنین شش‌سالگی در این چرخه بیشترین اهمیت را دارد و باید سیاست‌گذاری‌ها مبنی بر انسداد مبادی بی‌سوادی در سنین ابتدایی تحصیل باشد.

سیستان‌وبلوچستان صدرنشین جدول بازماندگی از تحصیل

استان سیستان‌وبلوچستان در هر دو سال تحصیلی (۱۳۹۴-۱۳۹۵ و ۱۴۰۰-۱۴۰۱) و مبتنی بر هر دو مؤلفه فراوانی مطلق و نسبی در رتبه نخست بیشترین بازماندگی از تحصیل قرار دارد و استان آذربایجان غربی نیز بر اساس مؤلفه فراوانی نسبی در بازه زمانی مذکور در رتبه دوم و خراسان رضوی بر اساس مؤلفه فراوانی مطلق در رتبه دوم قرار دارند. در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ در استان سیستان‌وبلوچستان ۱۱۷هزارو ۲۴۵ نفر از تحصیل باز مانده بودند. این عدد برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ عدد افزایش‌یافته ۱۴۵ هزارو ۳۴۰ نفر است. در همین سال تحصیلی در خراسان رضوی ۱۰۸ هزارو ۳۷ نفر از تحصیل بازمانده‌اند و در تهران ۹۱ هزارو ۷۶ نفر. خوزستان با ۸۰ هزارو ۹۳۳ نفر و آذربایجان غربی هم با ۶۳ هزارو ۲۵۷ نفر در رتبه‌های بعدی بازماندگی از تحصیل ایستاده‌اند.

نرخ پایین بازگشت به تحصیل

در کنار این اعداد و ارقام از وضعیت بازماندگی از تحصیل، گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هم عدد چندان دلگرم‌کننده‌ای نیست. بر اساس گزارش‌های رسمی، در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بالاترین نرخ جذب کودکان بازمانده از تحصیل ۵.۳ درصد است؛ به این معنا که در بهترین حالت معادل ۹۴.۷ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازنگشته‌اند. این وضعیت در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ به این نحو است که تنها ۳۶ هزارو ۴۴۴ نفر معادل ۳.۹ درصد از کل کودکان بازمانده از تحصیل جذب شدند و ۹۷.۱ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل جذب مدارس نشدند. با توجه به سیاست‌گذاری‌های مکرر در راستای پوشش تحصیلی کامل و جذب کودکان بازمانده از تحصیل و علی‌رغم ادعای دولت‌ها در این زمینه، اعداد و ارقام رسمی عملکرد بسیار مناسب در جذب کودکان بازمانده از تحصیل را نشان نمی‌دهد.

وضعیت نگران‌کننده ترک تحصیل

تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ برابر با ۳۴۷ هزارو ۲۰۳ نفر بوده که با کاهش ۲۲‌درصدی در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ به عدد ۲۷۰ هزارو ۵۵۰ نفر رسیده است. این کاهش ۲۲‌درصدی مربوط به دوره دوم متوسطه است که در همین بازه زمانی مذکور از ۱۹۹ هزار نفر به ۴۵ هزار نفر کاهش یافته، اما در سوی دیگر، آمار دانش‌آموزان ترک‌تحصیل دوره ابتدایی و متوسطه اول در بازه زمانی پیش‌گفته رو به رشد بوده؛ به نحوی که در دوره ابتدایی شاخص مذکور از ۷۸ هزار نفر به ۹۹ هزار نفر و دو دوره متوسطه اول از ۶۰ هزار نفر به ۱۲۴ هزار نفر افزایش یافته است. درحال‌حاضر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آمار تارکان تحصیل با رشد سه‌درصدی به ۲۷۹ هزارو ۱۹ نفر رسیده است. در بازه زمانی مورد مطالعه، استان سیستان‌وبلوچستان بیشترین فراوانی نسبی و خراسان رضوی بیشترین فراوانی مطلق دانش‌آموزان ترک تحصیل را دارند. ترکیب چهار استان دارای بیشترین فراوانی نسبی ترک تحصیل طی بازه زمانی شش‌ساله مورد مطالعه تغییر نکرده و البته استان گلستان نیز به آن‌ها اضافه شده است. از میان همه استان‌های کشور، استان سیستان‌وبلوچستان در دو شاخص بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل وضعیت بسیار نامناسب‌تری دارد؛ به نحوی که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تعداد ۱۴۵ هزارو ۳۴۰ نفر معادل بیش از ۱۸.۲ درصد از جمعیت دانش‌آموزی این استان بازمانده از تحصیل هستند و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بیش از چهار درصد از جمعیت دانش‌آموزی آن استان ترک تحصیل کرده‌اند. همچنین پنج استان سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ بیشترین فراوانی نسبی بازماندگان از تحصیل را داشته‌اند که همین پنج استان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز دارای بیشترین فراوانی نسبی هستند. آمار بازماندگان از تحصیل همسو با سیاست‌گذاری‌ها و در جهت کاهش و در نهایت به صفر رسیدن نیست، بلکه این نرخ در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نسبت به سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ به میزان ۱۷.۱۵ درصد افزایش یافته است.

نگاهی به گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ترک‌تحصیل و بازماندگی از تحصیل در ۸ سال گذشته

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۳۵۰۵۰۵، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین