پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
پروژه احیای تالاب‌های گیلان با ساخت سازه‌های مرکز بازدیدکنندگان برای پرنده نگری بخشی از پروژه اداره کل حفاطت محیط زیست گیلان بوده که در پنج نقطه استان گیلان تا سال ۱۳۹۸ اجرا شده‌اند. سه مرکز بازدید در آستارا، تالش و لاهیجان با خرابکاری‌های عمدی انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند و هر روز بخشی از چوب‌های بکار رفته در آن‌ها شکسته می‌شود.

شعارسال: پروژه احیای تالاب‌های گیلان با ساخت سازه‌های مرکز بازدیدکنندگان برای پرنده نگری بخشی از پروژه اداره کل حفاطت محیط زیست گیلان بوده که در پنج نقطه استان گیلان تا سال ۱۳۹۸ اجرا شده‌اند.

مراکز بازدید تالاب های گیلان؛ هر کاری بجز پرنده نگری

تالاب‌های امیرکلایه لاهیجان، پارک ملی بوجاق، سلکه صومعه سرا، منطقه حفاظت شده لیسار تالش و استیل آستارا پنج نقطه‌ای هستند که این مراکز در آن‌ها ساخته شده‌اند. پل، دیدگاه و برجک، سرویس بهداشتی، آلاچیق و تابلو‌های راهنما قرار بود مرهمی بر زخم تالاب باشند، اما با مصرف بودجه عمومی نه تنها بدون استفاده مانده‌اند بلکه خود نمکی هستند لای زخم.

اکنون سه مرکز بازدید در آستارا، تالش و لاهیجان با خرابکاری‌های عمدی انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند و هر روز بخشی از چوب‌های بکار رفته در آن‌ها شکسته می‌شود.

تالاب استیل

مراکز بازدید تالاب های گیلان؛ هر کاری بجز پرنده نگری

سازه تالاب استیل در ورودی جنوبی شهر آستارا به مرحله شکستگی نرده پل و دیدگاه رسیده و مسیر‌های ورودی آن از آغاز مسدود بوده است. گاهی هم مسافران چوب‌های نرده پل را برای پخت کباب زغالی مصرف می‌کنند.

*تالاب جوکندان تالش

مراکز بازدید تالاب های گیلان؛ هر کاری بجز پرنده نگری


مرکز بازدید تالاب منطقه حفاظت شده لیسار تالش در تالاب جوکندان هم به شکل ناباورانه‌ای خراب می‌شود و دیدگاه، برجک و نرده‌ها در حال محو از عالم وجود است. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم خرابی دیدگاه و برجک را به سوژه طنز انتقادی مبدل کرده اند.

جالب اینجاست که این مرکز در کنار پاسگاه سرمحیط بانی همین منطقه حفاظت شده قرار دارد، اما انگار که محیط بانان را خواب برده است. اکنون جمعی از فعالان محیط زیستی در تالش در نامه‌ای به رئیس اداره حفاظت محیط زیست تالش خواستار انجام وظیفه این اداره برای جلوگیری از تخریب و پاسداری از اموال عمومی شده‌اند.

مراکز بازدید تالاب های گیلان؛ هر کاری بجز پرنده نگری

*تالاب امیرکلایه

تالاب امیرکلایه هم بوی تخریب را شنیده و تعدادی از نرده هایش بخاطر بازدیدکنندگانش شکسته است. البته بیشتر هم بخاطر عشقبازی، لحظات یواشکی مورد توجه است.

*تالاب سلکه

ورودی مرکز بازدید تالاب سلکه صومعه سرا از داخل محیط بانی می‌گذرد و اطراف آن محصور و همچنان سالم، ولی بسیار کم استفاده باقی مانده است و اگر رستوران کنارش نباشد رونقی ندارد و صاحب رستوران را باید "ابوالبازدید" سایت نامید که مشتریانش را برای تماشای پرندگان به مرکز بازدید سلکه می‌برد.

*پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق بخاطر نظارت بیشتر هنوز سالم است و بیشتر از بقیه مورد توجه گردشگران پرنده نگر قرار می‌گیرد و می‌توان گفت سرمایه گذاری سازمان محیط زیست تنها در این نقطه به ثمر نشسته است.

*پروژه‌های رها شده

هر چند بماند که نمای تالاب‌ها در مراکز بازدید بیشتر بخاطر زیبایی لوکیشن فیلم عروس و داماد، تولد و استوری شبکه‌های اجتماعی و عکس یادگاری استفاده می‌شود و خبری از پرنده نگری و بازدید حرفه هم نیست. هر کدام از این پروژه‌ها بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در زمان خود هزینه روی دست دولت گذاشتند. سرمایه گذاری یک ایراد اساسی دارد و هنوز هم بدون واگذاری به بخش خصوصی یا کارکرد به دست بخش دولتی کسب درآمدی ندارند. می‌توان گفت که به حال خود رها شده‌اند و سنگ بزرگی که قربانعلی محمدپور مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست به فعالان طبیعت گردی و دوستداران محیط زیست نشان داده جابجایی اش به قدری سنگین است که هیچ کس برای آن پیشقدم نمی‌شود.

امروزه این سازه‌ها در مواردی که رها شده‌اند تنها آرامش تالاب‌ها را گرفته‌اند و به پل چوبی معروفند تا جایگاهی برای پرنده نگری.

مراکز بازدید تالاب های گیلان؛ هر کاری بجز پرنده نگری

مراکز بازدید تالاب های گیلان؛ هر کاری بجز پرنده نگری

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت حکایت گیلان، تاریخ انتشار: 24فروردین1402، کدخبر: 14561، hekayatgilan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین