پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
برخی از استنباط‌های حقوقی (حتی منجر به تعریف قانون) چنانچه مورد کنکاش مستمر قرار نگیرند و اصلاح نشوند، پیامد‌های زیان بار آتی خواهند داشت. بعنوان نمونه، قانونگذار در ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بیان می‌دارد که در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون تجویز کند. تبصره- اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتلها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند؟ سوال اینجاست که کدام قاعده فقهی و استنباط حقوقی فضای داخل خودرو را جزم حریم غیر خصوصی (احتمالا عمومی) در نظر گرفته است؟ آیا تعجیل قانونگذار در برخورد با جرایم مشهور (چه حریم خصوصی و چه حریم عمومی)، باعث چنین برداشت احتمالا نادرستی نشده است؟ سوالی که بهتر است عزیزان ما در قوه قضائیه بشکل تفضیلی پاسخگو بدان باشند.

شعار سال:  در روز‌های گذشته این شبهه در فضای مجازی ایجاد شده است که توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب هیچ مستند قانونی ندارد و جرم نیست و افرادی که اقدام به توقیف خودرو کنند مرتکب جرم شده‌اند.

این در حالی است که بررسی حقوقی این ادعا‌ها نشان می‌دهد که صحت ندارد و طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کشف حجاب در انظار و معابر عمومی، جرم‌انگاری شده است.

همچنین وفق تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، فضای داخل خودرو، حریم شخصی محسوب نمی‌شود و فضایی مَرئی و در منظر عموم مردم است.

طبق ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری، جرم مشهود تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ضابطان مقرر گردیده است. کشف حجاب، جرم مشهود است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم می‌باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۲۴ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۴۰۲۰۱۲۴۰۰۰۵۹۳، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین