پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
همه چیز سامانه های اعتبارسنجی در نگاه بیرونی جذاب است و مفید فایده بنظر می رسد و القا کننده ارتقا نوعی نظم مطلوب به شهروندان . اما این تصویرات سفید، زمانی واقعیت بیرونی پیدا می کند که بنوعی شاهد اثبات جامعیت و مانعیت شاخص های مورد توجه در این سامانه ها ، عدم ورود به حریم های خصوصی ، اطمینان از حساسیت سامانه ها به مسئله سواستفاده های شخصی و موردی،نظر داشت به حوزه حکمرانی و عدم آلودگی انها به دولتی گرایی باشیم.راه اندازی این سامانه ها با کم توجهی به اصول و الزامات فوق، می تواند منجر به نوعی سو استفاده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فردی از شهروندان شود. بعنوان نمونه وقتی دست یک کارمند جز و پشت باجه نشین یک بانک برای رد کردن گزارش اخطار برای به تعویق افتادین مثلا یک ماهه یک اقساط و ایجاد اختلال در اعتبارسنجی مشتریان باز است( ان هم بدون قرصت دفاع دادن به وام گیرنده)، اسم این سامانه ، سامانه اعتبار سنجی نیست. اسمش را می گذاریم مزخرف غیرمشارکتی سلیقه محور . حساسیت این نگاه در حوزه امنیت ، چندین و چند برابر می شود. بعنوان مثال تصور کنید که چنین سامانه ای برای بحث حجاب وجود می داشت. آیا حجم تندروی ها و کندروی ها و خدای ناکرده نمک گیر کردن های منجر به فساد اخلاقی پشت پرده ، چقدر وحشتناک بود. در مجموع می توان بیان داشت که راه اندازی این سامانه ها یک الزام زندگی در دنیای جدید است. اما چنانچه در راه اندازی انها حساسیت های لازم در نظر گرفته نشود، با نوعی استعمار و استثمار جدید (آنهم از نوع مخفی) مواجه خواهیم بود که خروجی،پیامد و سرانجام آن هم قابل حدس زدن است.

شعارسال: در چین دولت با زیرنظر قرار دادن افراد به آن‌ها نمره می‌دهد و این امتیاز معیاری است برای میزان قابل اعتماد بودن آن‌ها به عنوان یک شهروند و تعیین می‌کند که شما مجاز به گرفتن چه خدماتی هستند. تقریبا ۲۰۰ میلیون دوربین (نصف دوربین‌های فعال در روی کره زمین) رفتار افراد را زیر نظر دارند. گزارشی از NBC، ترجمه و زیرنویس شده توسط انتخاب.

تعداد بازدید : 4


یادمان نرود که برای سلامت اجتماعی و تسریع در توسعه و تعالی، اعتماد بی جا نباید وجود خارجی داشته و موجب خود فریبی شود. آیا هر پزشکی قابل اعتماد است؟ هر روحانی یا معلمی قابلیت اعتماد دارند؟ و. بر همین قاعده، افراد فعال در هسته سخت نیز باید بشدت تشدید شده تری تحت کنترل قابل اثبات، قرار گیرند (کم توجهی به این مهم باعث طیفی از آسیب‌ها نظیر پلشتی امنیتی تا فساد اقتصادی و نفوذ می‌شود).

دیگر نکته قابل تاکید اینکه، راه تندازی چنین سامانه‌هایی عموما با رویکرد اجتماعی دنباله گیری شده و شاهد سوار شدن نظام‌های دیگر، روی ان هستیم. موضوعی که اگر با نظم و نظام درست پایه ریزی نشود، کج کارکردی مسلم را به ارمغان می‌آورد.

پایگاه تحلیلی خبری شعارسال

اخبار مرتبط
برچسب ها: سامانه های اعتبارسنجی ، سامانه امنیتی ایران ، حریم خصوصی ، امتیازدهی به شهروندان چین ، تجاوز به حریم خصوصی ، اعتبارسنجی بانکی ، سامانه های نظارت اجتماعی ، کنترل مردم توسط دولت ، بانک های اطلاعاتی سطح بندی شده ، شناسنامه اقتصادی خانوار ، شبکه پشتیبان تصمیم گیری ، بانک های اطلاعاتی چند لایه ، کنترل اجتماعی داده محور ، نظام های اعتبار سنجی ، شاخص های اعتبارسنجی بانکی ، سامانه های امنیتی کنترل اجتماعی داده پایه ، امنیت داده پایه یا امنیت مبتی بر شنود ، امنیت سامانه های داده پایه ، رفتار شناسی شهروندان بر اساس بانک های اطلاعاتی ، فرصت ها و تهدیدهای نظام های اعتبارسنجی شهروندی ، آینده نظام های اعتبار سنجی ، اعتبارسنجی و حریم خصوصی ، شهروندان و حقوق شهروندی ، اعتبارسنجی و حقوق اساسی ، تفاوت ها و شباهت های حقوق شهروندی و حقوق اساسی ، کنترل اجتماعی دوربین پایه ، سامانه های هوشمند تشخیص چهره ، کنترل نامحسوس شهروندان ، روش های ترکیبی کنترل شهروندان ، کنترل نامحسوس چیست ، دوربین های نظارتی در چین ، شماره GPS موبایل و کنترل امنیتی
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین