پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از بیان عبارت مردمی‌سازی اقتصاد گفت: مردمی‌سازی اقتصاد اصطلاح نامفهومی است و در هیچ کجا تعریف مشخصی از آن وجود ندارد زیرا این مردم هستند که در اقتصاد فعالیت دارند و تولید می‌کنند و خرید و فروش انجام می‌دهند.

شعارسال: مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، درباره مردمی‌سازی اقتصاد گفت: مردمی‌سازی اقتصاد اصطلاح نامفهومی است و در هیچ کجا تعریف مشخصی از آن وجود ندارد. در حال حاضر اقتصاد در اختیار مردم قرار دارد و معنای خاصی ندارد که بگوییم اقتصاد حتماً باید مردمی شود.

مردمی‌سازی اقتصاد واژه نامفهومی است

وی افزود: وقتی از مردمی‌سازی اقتصاد صحبت می‌کنیم باید ابتدا گفت مردمی‌سازی در برابر چه چیزی؟ وقتی می‌گوییم مردمی‌سازی، یعنی بخشی از اقتصاد غیرمردمی است که می‌خواهیم آن را مردمی کنیم. اینکه گفته می‌شود اقتصاد مردمی نیست من قبول ندارم! اگر مردمی نیست پس اقتصاد را چه کسانی اداره می‌کنند؟ این مردم هستند که در اقتصاد فعالیت دارند و تولید می‌کنند و خرید و فروش انجام می‌دهند، پس مردمی‌سازی اقتصاد اصطلاح نامفهومی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برخی می‌گویند اقتصاد ایران دولتی است، خب دولت هم اگر دخالتی در اقتصاد دارد به نمایندگی از مردم است، چون دولت از متن مردم به وجود آمده است.

*تفسیر اشتباه از مردمی‌سازی اقتصاد

عزتی تأکید کرد: البته، چون برداشت مشخصی از مردمی‌سازی اقتصاد نمی‌توان داشت، تحلیل‌های مختلفی از آن در دست است. امکان دارد عده‌ای آن را اقتصاد سوسیالیستی یا کمونیستی تفسیر کنند که البته، چون این نوع اقتصاد به بیراهه رفته بعید است منظور از اقتصاد مردمی این باشد. از سوی دیگر برخی خصوصی‌سازی را به معنای مردمی‌سازی می‌دانند که این را هم نمی‌توان اقتصاد مردمی دانست، چون بخش خصوصی به دنبال نفع خود است نه نفع جمعی. متأسفانه معنا و مفهوم روشنی از مردمی‌سازی اقتصاد در دست نیست و تا زمانی که معنا و مفهومش مشخص نباشد نمی‌توان تفسیر دقیقی ارائه داد.

به گفته وی، آن‌هایی که در قانون یا در سخنان‌شان از مردمی‌سازی اقتصاد سخن می‌گویند به نوعی گنگ و نامفهوم با این مقوله برخورد کرده‌اند و هنوز مردمی‌سازی اقتصاد مشخص و واضح نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی در حال حاضر اقتصاد برای مردم و مردم در اقتصاد فعالیت دارند اصلاً چرا باید از واژه مردمی‌سازی اقتصاد سخن گفت؟ اگر مردم در این اقتصاد نقشی ندارند پس چگونه مراودات اقتصادی صورت می‌پذیرد؟ این مردم هستند که اقتصاد را پیش می‌برند و دولت هم نماینده مردم است.

عزتی معتقد است، مردم مشارکت حداکثری در اقتصاد دارند و همه کار‌ها را مردم انجام می‌دهند.

*سیاست‌های غلط؛ ریشه عدم توسعه اقتصادی

وی بیان کرد: اگر می‌بینیم امروز به رشد و توسعه اقتصاد دست پیدا نکرده‌ایم ربطی به مردمی بودن یا مردمی نبودن اقتصاد ندارد بلکه به سیاست‌های غلط اقتصادی دولت و اتلاف منابع و انرژی بستگی دارد. دولت اگر سیاست‌های کلان و خرد اقتصادی را اصلاح کند قطعاً مشارکت مردم در اقتصاد نه تنها افزایش پیدا خواهد کرد بلکه اقتصادی کارا و پویا را شاهد خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در اغلب کشور‌ها دولت در اقتصاد مداخله می‌کند، اما در بعضی از آن‌ها مداخله از نوع توسعه‌گراست و در بعضی دیگر ضدتوسعه عمل می‌کند و در ایران نوع دوم مداخله دولت را شاهد هستیم. اگر می‌بینیم وضعیت اقتصادی خوبی ندارد، چون دولت ضدتوسعه عمل می‌کند.

این کارشناس اقتصادی درباره بخش تعاونی و ارتباط آن با مردمی‌سازی اقتصاد گفت: تعاونی را باید جزئی از بخش خصوصی دانست که متأسفانه در این زمینه هم به انحراف رفته‌ایم. وقتی می‌گویم بخش تعاونی همان بخش خصوصی است به خاطر این است، چون افراد در آن مالکیت دارند و تجربه نشان داده دولت و حاکمیت نباید در آن دخالت داشته باشد. تعاونی که دولتی باشد مصداق سیستم کمونیستی است و نابودکننده منابع و ضدتوسعه است. تعاونی را باید افراد و بخش خصوصی تأسیس کنند و دولت در آن دخالتی نداشته باشد.


سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 27فروردین1402، کدخبر: 4134586، iqna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین