پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۸۷۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کارشناس اقتصادی گفت: مهمترین مؤلفه در کاهش تورم مربوط به ثبات ارزی است اما ایران به کشوری ارز زده یا دلاریزه تبدیل شده و کوچکترین کالاها و اقلامی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بی‌دلیل یا با دلیل به نرخ ارز وابسته هستند و وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند در اقتصاد ملغمه‌ای به پا خواهد شد.

شعارسال: مسعود امجدی‌پور، اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه وقتی مهار تورم منجر به افزایش رشد تولید خواهد شد، اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته قدرت خرید مردم به شدت نزولی شده و افت کرده است. تورم کاری کرده مردم امروز قدرت خرید اقلام غیرضروری و سطح پایین را هم ندارند چه برسد به اقلام ضروری.

اثر دلاریزه شدن اقتصاد کشور بر تلاش‌ها برای کنترل تورم

وی افزود: از سوی دیگر تورم هزینه‌های تولید را افزایش داده و شرکت‌ها برای جبران هزینه‌های تولید مجبور به افزایش قیمت محصولاتشان شده‌اند و لذا به واسطه افزایش قیمت محصولات، قدرت خرید مردم کاهش یافته و در نتیجه فروش شرکت به نصف یا حتی کمتر از آن نزول پیدا کرده است.

*کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر دولت بتواند تورم را کنترل کند، به تبع آن قدرت خرید مردم افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: از سوی دیگر کنترل تورم و کاهش آن به افزایش سطح ارائه خدمات و تولید کالا‌ها و در نهایت تولید ثروت و درآمد منجر می‌شود.

امجدی‌‎پور با اشاره به مؤلفه‌های کاهش تورم عنوان کرد: این مؤلفه‌ها عموماً در اقتصاد کلان مطرح هستند نه در اقتصاد خُرد. مهمترین مؤلفه در کاهش تورم مربوط به ثبات ارزی است، اما ایران به کشوری ارززده یا دلاریزه تبدیل شده و کوچکترین کالا‌ها و اقلامی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بی‌دلیل یا با دلیل به نرخ ارز وابسته هستند و وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند در اقتصاد ملغمه‌ای به پا خواهد شد.

وی ادامه داد: مؤلفه مهم دیگر در امر کاهش تورم مربوط به حقوق و دستمزدهاست. زمانی‌که حقوق و دستمزد‌ها بی‌ضابطه افزایش پیدا می‌کند شکاف طبقاتی به وجود می‌آید و تبعات اجتماعی دیگر به دنبال خواهد داشت. باید پذیرفت پرداخت حقوق و دستمزد بدون پشتوانه می‌تواند به افزایش پایه پولی و چاپ بی‌رویه پول و در نهایت افزایش تورم منجر شود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است، ریشه اصلاح فرآیند‌ها در بانک مرکزی است و تا زمانی که فرآیند‌ها اصلاح نشود نمی‌توان انتظار مهار تورم را داشت.

امجدی‌پور به بی‌انضباطی مالی بانک‌ها طی سال‌های اخیر اشاره و تأکید کرد: از قبال بی‌انضباطی مالی بانک‌ها آسیب‌های بسیار زیادی متوجه اقتصاد و بخش تولید شده است. از همه مهمتر اینکه بانک‌های خصوصی اضافه‌برداشت‌هایی داشته‌اند و بدون پشتوانه پول‌هایی را وارد بازار کرده‌اند.

*نقش بانک مرکزی در تحقق شعار سال

وی با بیان اینکه نقدینگی یکی از شاخص‌های تورم در همه جوامع محسوب می‌شود، گفت: اگر بانک مرکزی بتواند قوانینی که وجود دارد _ نه اینکه قوانین جدیدی را خلق کند _ با شدت عمل و با انضباط اصلاح سازد قطعاً خواهد توانست بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی را بر سر جای خود بنشاند و در این صورت توانایی کنترل تورم و کنترل نقدینگی را خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اقتصاد ایران نیازمند ثبات علمی و بلندمدت نرخ ارز است. پیشنهاد من برای تحقق این هدف مهم این است که سبد ارزی کشور را از دلار فاصله دهیم و صرفاً این سبد ارزی دلاریزه نباشد و به آن تنوع داده شود و تا آنجایی که می‌توانیم از دلار فاصله بگیریم مانند بسیاری از کشور‌های هوشمند که در یکی دو سال اخیر آن را انجام داده‌اند.

امجدی‌پور در بخش دیگری از این گفتگو پیشنهاد کرد برای مهار تورم و در راستای کمک به تولید باید کنسول نقدینگی ایجاد شود و در این رابطه گفت: رعایت ضوابط، قوانین و بخشنامه‌های مجلس و نیز رعایت ساختار نظام پولی و بانکی برای بانک‌ها و بانک مرکزی امری مهم و ضروری به شمار می‌رود. اگر کنسول نقدینگی به درستی اجرایی شود گام مهمی در راستای مهار تورم برداشته خواهد شد.

وی متذکر شد: برای یک بار هم که شده باید برای حمایت واقعی از تولید گام‌های بزرگ برداشته شود. حمایت از تولید خُرد مورد توجه قرار گیرد و صرفاً نباید در اقتصاد کلان گرفتار شویم و لذا ورود به عرصه اقتصاد خُرد لازم و حیاتی است. حمایت از تولیدکنندگان خُرد منجر به فراوانی تولید و ازدیاد عرضه خواهد شد و سپس عملاً قیمت‌ها به سطح واقعی بازمی‌گردد و دیگر شاهد حباب‌های قیمتی نخواهیم بود.

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی تولید افزایش پیدا کند خودِ شرکت‌ها قیمت‌ها را تعدیل می‌کنند تا بتوانند در بازار رقابتی کالاهایشان را به فروش برسانند.

*نقش بودجه ۱۴۰۲ در مهار تورم و رشد تولید

امجدی‌پور در رابطه با تأثیر بودجه ۱۴۰۲ در تحقق شعار سال گفت: متأسفانه روشی که در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده با بودجه‌های سال‌های قبل تفاوتی نکرده و با این وضعیت بودجه بعید است اتفاق خاصی در سال جدید رخ دهد مگر اینکه دولت تغییراتی در ردیف‌های بودجه‌ای به منظور تحقق شعار سال انجام دهد.

وی با بیان اینکه اعداد بودجه خیلی امیدوارکننده نیست، اظهار کرد:، اما با این حال با جدی گرفتن بحث مالیات می‌توان برخی خلأ‌ها را جبران کرد که آن هم متأسفانه با تصویب معیوب الخلقه و به بدترین شکل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر خانه‌های خالی ناامیدی‌هایی را در این زمینه به وجود آورد. مجلس در حوزه مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر ارزش افزوده خیلی کوتاه آمد، درصورتی‌که این قانون می‌توانست به کاهش تورم موجود در بخش مسکن کمک کند. مجلس با این اقدام خود فقط وقت مردم را گرفت و کلاه گشادی بر سر ملت گذاشت. نمایندگان قول داده بودند این دو قانون را به صورت کامل اجرایی سازند، ولی آنچه که مصوب شد با آنچه که نویدش را داده بودند هم‌خوانی ندارد.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر دولت با جدی گرفتن درآمد‌های مالیاتی و تنوع‌بخشی به صادرات و نیز رفع ایرادات نظام مالیاتی می‌تواند به مقوله تولید و مهار تورم کمک کند.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 18فروردین1402، کد خبر: ۴۱۳۱۶۱۸، iqna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین