پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
آن‌چنان که فرمانده کل انتظامی کشور تاکید کرده، اجرای طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب سه مرحله اساسی دارد. در ابتدا، با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته فرد شناسایی می‌شود؛ سپس به فرد توجه و تذکر داده می‌شود و در نهایت فرد خاطی با مدارک به دستگاه قضایی معرفی می‌شود، تا به مورد آن رسیدگی کنند.

شعار سال: روز ۲۶ فروردین، طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب به طور رسمی آغاز شد. بنابر اعلام سردار احمدرضا رادان فرماندهی کل انتظامی کشور، در سه حوزه معابر عمومی، اماکن و خودرو‌ها کانون‌های تمرکز نیروی انتظامی خواهند بود. روند نظارت ابتدایی نیز با استفاده از فناوری، تجهیزات پیشرفته و دوربین‌های صورت می‌گیرد که گفته می‌شود بدون خطا هستند.

 آن‌چنان که فرمانده کل انتظامی کشور تاکید کرده، اجرای طرح سه مرحله اساسی دارد. در ابتدا، با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته فرد شناسایی می‌شود؛ سپس به فرد توجه و تذکر داده می‌شود و در نهایت فرد خاطی با مدارک به دستگاه قضایی معرفی می‌شود، تا به مورد آن رسیدگی کنند.

اجرای طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب، در شرایطی صورت می‌گیرد که این حوزه طی ماه‌های گذشته یکی از کانون‌های اصلی پر چالش در کشور بوده است. در نتیجه ناآرامی‌های بعد از شهریور سال گذشته، ضرورت بازبینی در اجرای طرح حجاب و عفاف مطرح شد. در ماه‌های اخیر نیز موضوع تدوین طرح جدیدی در این زمینه موضوعی داغ میان مجلس و دولت بوده است. با این تفاسیر، حالا که برخورد با بدحجابی و کشف حجاب بُعد اجرایی به خود گرفته، همچنان سوالات و ابهاماتی جدی در این حوزه باقی مانده‌اند که در ادامه به طرح آن‌ها پرداخته می‌شود.

۱- در ابتدایی‌ترین سطح، برای عموم جامعه همچنان این موضوع با ابهام مواجه است که گستره اجرای این طرح در چه محدوده‌ای خواهد بود؟ دایره گستردگی این طرح محدود به اماکن و معابر بزرگ است یا در سطوح محلی و حتی شاید ریزتر اجرایی خواهد شد؟

۲- آیا بانیان اجرای طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب، تنها محدود به کنترل هوشمند از طریق سامانه‌های نظارتی بوده و نیروی انتظامی تنها مجری آن است؟ طرح این پرسش از این بُعد اهمیت دارد که اخیرا تحت عناوین و در مکان‌های مختلف برخی گروه‌ها با نام‌هایی همچون «گروه تذکر لسانی» به خیابان‌ها آمده‌اند؛ لذا همچنان ماهیت و عنوان نیرو‌های اجرای طرح مورد پرسش است.

۳- محدوده اختیارات مجریان طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب چگونه خواهد بود؟

۴- در بُعد قانونی چه پشتوانه‌هایی برای لوازم اجرای طرح و امکانات مورد نیاز مجریان آن در نظر گرفته شده است؟

۵- آیا در اجرای طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب، تعامل فیزیکی میان خاطیان و مجریان وجود دارد یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت است، مساله بعدی این خواهد بود که تعامل فیزیکی چگونه خواهد بود؟

۶- نیروی انتظامی اجازه بازداشت خاطیان یا انتقال آن‌ها به مراکز پلیس را دارد؟

۷- آیا نیرو‌های مجری طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب آموزش‌هایی لازم را دیده یا خواهند دید؟ این پرسش به منظور عدم تکرار تجربیات تلخ گذشته در زمینه اجرای حجاب و عفاف عمومی از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.

۸- نیروی انتظامی از نظر قانونی صلاحیت معرفی و احضار خاطیان به دادگاه (مراجع) قضایی را دارد؟

۹- مجازات‌های تعیین شده برای افراد بد حجاب یا اشخاصی که کشف حجاب خواهند کرد، چه خواهند بود؟ آیا مجازات محدود به پرداخت جریمه و محرومیت‌های اجتماعی خواهد بود یا مجازاتی همچون بازداشت و زندان نیز در دستور کار خواهد بود؟

۱۰- آیا محرومیت‌های در نظر گرفته شده برای خاطیان، مصادیقی دقیق و روشنی دارند که به صورت یک‌دست اجرایی شوند یا خیر؟

۱۱- معیار تشخیص تخطی برای اماکن یا اصناف چگونه است؟ این‌که اگر مالک یا کارمندان یک صنف نسبت به حضور بدحجاب ناراضی باشند، اما با ورود ناخواسته آن‌ها مواجه شوند، همچنان متخلف شناخته می‌شوند؟

۱۲- نحوه برخورد و سطح مجازات اصناف متخاطی در بحث بدحجابی و کشف حجاب چگونه خواهد بود؟ آیا پلمپ اصناف، موقت خواهد بود یا لغو پروانه و مجوز (پلمپ دائم) هم بخشی از مجازات خواهد بود؟

۱۳- آیا تدابیری برای مواجهه با پیامد‌های اقتصادی احتمالی تعطیلی اصناف متخلف در نظر گرفته شده است؟

۱۴- در حوزه نظارت و برخورد با خودرو‌های متخلف چه تدابیر اتخاذ شده است؟ برای نمونه مساله این است که اگر تخلف از سوی شخصی فارغ از مالک خودرو صورت بگیرد یا این‌که تخلف از سوی سرنشینان یک خودروی عمومی صورت بگیرد، تکلیف چه خواهد بود؟

۱۵- توقیف خودرو‌های افراد متخاطی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ در صورت تکرار تخلف از سوی همان خودرو بعد از پایان زمان توقیف، آیا در مراحل بعدی مجازات سنگین‌تر خواهد بود یا همان سیکل سابق تکرار می‌شود؟

۱۶- میزان دقت و صحت شناسایی دوربین‌ها تا چه اندازه می‌تواند مورد اطمینان باشد؟ اگر اشتباهی در این زمینه رخ بدهد، سازوکاری برای اقامه دعوا و اعتراض در نظر گرفته شده است؟

۱۷- نحوه اطلاع‌رسانی به خاطیان طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب چگونه خواهد بود؟ آیا در اطلاع‌رسانی موازین رعایت حریم خصوصی لحاظ می‌شود؟

۱۸- آیا قوه مقننه تدابیری را برای تصویب طرحی قانونی برای اجرای طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب جدید را در دستور کار دارد؟

۱۹- در صورت عدم مراجعه خطایان به مراجع قانونی، گام بعدی چه خواهد بود؟ آیا نیرو‌های انتظامی به عنوان ظابطان قانونی، به صورت حضوری با اشخاص مواجه می‌شوند؟

۲۰- در نهایت این پرسش قابل طرح است که در ابعاد نیروی انسانی، پشتوانه‌های فناوری و منابع مالی، تا چه اندازه بستر‌ها برای اجرای طرح برخورد با بدحجابی و کشف حجاب مورد لحاظ قرار گرفته است؟

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۲۴۵۷۰، fararu.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین