پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۸۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
«متاسفانه یک عده فرمایش حضرت امام(س) مبنی بر مشارکت دادن مردم در امور را مستمسکی برای آغاز خصوصی سازی در مدارس قرار دارند. همان زمان ما گفتیم آنچه که امام(س) فرمودند این بود که مشارکت مردم به نفع طبقات محروم تمام شود. الان همان دلایلی که ما در مخالفت با آن قانون هشدار داده بودیم، رخ داده به طوریکه هم اکنون اغلب پذیرفته شدگان دانشگاه های دولتی دانش آموزان همین مدارس خصوصی هستند یعنی عملا دانشگاه در اختیار افرادی قرار گرفته که پول دارند.»

شعارسال: سهم مدارس دولتی از پذیرفته شدگان دانشگاه عالی هر ساله کاهش می‌یابد به طوری که بر اساس گزارش وزارت آموزش و پرورش در مرداد ماه سال ۱۴۰۰، تنها ۱۲.۳ درصد قبولی‌های با رتبه زیر ۳ هزار از مدارس دولتی بوده اند.


خصوصی سازی و غیرانتفاعی بازی نادرست، مسیر انقلاب را از خدمات رسانی به محرومان دور کرده

دکتر سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش دولت دفاع مقدس می‌گوید یکی از اهداف اصلی انقلاب، گسترش تحصیلات رایگان بوده که دستخوش تغییراتی شده است. او همچنین تاکید دارد آثار خصوصی سازی مدارس پیش از این گوشزد شده بود.

این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

دکتر اکرمی در مورد پیدایش مدارس غیردولتی گفت: در بخش حقوق ملت قانون اساسی، یک ماده تصریح کرده است که تحصیلات دانش آموزان باید رایگان باشد، اما در پی جنگ تحمیلی و کسری بودجه دولت و اشاره حضرت امام به مشارکت مردم در امور از جمله آموزش و پرورش، یک تبصره به این قانون اضافه و به مدارس غیر دولتی و غیرانتفاعی اجازه فعالیت داده شد. آن روز ما و سایر دوستان مخالف بودیم، اما در شور دوم لایحه، ایجاد این مدارس با موافقت نمایندگان مجلس رای آورد. متاسفانه یک عده فرمایش حضرت امام (س) مبنی بر مشارکت دادن مردم در امور را مستمسکی برای آغاز خصوصی سازی در مدارس قرار دارند. همان زمان ما گفتیم آنچه که امام (س) فرمودند این بود که مشارکت مردم به نفع طبقات محروم تمام شود. الان همان دلایلی که ما در مخالفت با آن قانون هشدار داده بودیم، رخ داده به طوریکه هم اکنون اغلب پذیرفته شدگان دانشگاه‌های دولتی دانش آموزان همین مدارس خصوصی هستند یعنی عملا دانشگاه در اختیار افرادی قرار گرفته که پول دارند.

وی افزود: در ابتدای انقلاب بحث این بود افرادی از طبقات متوسط و محرومان قدرت بگیرند که فرهنگ اسلامی مان را حفظ کند، اما متاسفانه این اقشار الآن نمی‌توانند تحصیلات عالیه داشته باشند و به قدرت راه پیدا کنند؛ لذا این هدف انقلاب محقق نشد.

اکرمی با اشاره به اسنجام بین دولت و ملت در دهه اول انقلاب و شکاف‌های اخیر بین نسل جوان و حاکمیت، گفت: ترمیم شکاف موجود به توانی بالاتر از دولت نیاز دارد. در اثر سیاست‌های نامناسبی که از دوره آقای احمدی نژاد به این طرف بوجود آمد، فاصله بین دولت و ملت بیشتر شد چراکه از آن دوره بود که جوانان احساس کردند فقط افراد خاصی می‌توانند وارد قدرت شوند. ما می‌بینیم افراد کمی از بدنه دولت صاحب قلم، توانمند و دارای سوابق مشخصی هستد و خیلی‌ها شایسته مقام‌هایی که کسب کرده اند نیستند. در کنار این مسائل، مشکلات اقتصادی توسط جوانان درک میشود. آن‌ها می‌بینند که سفره خانواده شان روز به روز کوچک‌تر میشود. همچنین اخباری که به دست آن‌ها می‌رسد، روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. وقتی ما مشکلات انسانی، اخلاقی و اقتصادی داریم و از ایده آل جوانان دور شده ایم، شکاف ایجاد می‌شود. در آن روزگاری که ما مسئول بودیم، شرایط اینگونه نبود. بدنه دولت آن روز همگی عضو یک حزب مانند حزب جمهوری اسلامی نبودند. مردم می‌دیدند حکومت دست گروه خاصی نیست و مسئولان از گروه‌های برخوردار نیستند. پدر بنده، یک بازاری معمولی بود. افراد دیگر هم همینطور بودند. وقتی من در سیستان و بلوچستان اعلام کردم که ما در سال آینده تغذیه رایگان را شروع می‌کنیم، به گوش همه می‌رسید و می‌فهمیدند دولت می‌خواهد به محرومان رسیدگی کنند. همان سال ۱۱ هزار دانش آموز بیشتر به مدارس آن استان رفتند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروزه نسل جوان برای رسیدن به قدرت و خدمت نمی‌توانند از لابلای بسیاری از قوانین نوشته و نانوشته عبور کنند لذا می‌بینیم که تا آنجا که توان دارند از کشور خارج می‌شوند، چون دیگر روحیه‌ای که در جوانان ما در ابتدای انقلاب از طریق معلمان و اخبار بود می‌آمد، شکل نمی‌گیرد. آن شرایط تقریبا از بین رفته و گروه‌های بدون اسم و رسم خاص قدرت پیدا کرده اند. الآن گفته میشود مدارس را می‌خواهند بفروشند. وقتی مردم این مسائل را می‌شنوند و با دوران ابتدای انقلاب مقایسه می‌کنند، از علاقه شان به حکومت کم می‌شود.
اکرمی در پایان گفت: حاکمیت باید از تشکیل مجلس یک دست خودداری کند. نظارت استصوابی باید ازبین برود. اینکه شورای نگهبان هر طور صلاح می‌داند عمل می‌کند، مورد قبول نسل جوان امروز نیست. باید از طبقات مختلف و گروه‌های مختلف در تشکیل مجلس مشارکت داشته باشند. دولت نیز باید به گونه‌ای انتخاب شود که حداقل رای نیمی از مردم را داشته باشد. درد نسل جوان فقط مسائل اقتصادی نیست. آزادی بیان، مسائل انسانی، پذیرش نقد و انتقاد از دغدغه‌های آنان است. اگر این تغییرات رخ دهد، مردم ما با فطرت پاکی که دارند، استقبال خواهند، چون این‌ها مانند همان مردم سابق هستند و در رفع مشکلات مشارکت می‌کنند.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جماران، تاریخ انتشار: 4اردیبهشت1402، کدخبر: 1592268، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین