پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۸۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
اگر چه اگرچه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ از پرداخت مالیات معاف کرد، اما مشخص شد که سازمان امور مالیاتی یک اهرم قانونی برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تبلیغات روزنامه‌ها دارد. طبق بند ۵ جزء «ن» احکام مالیاتی، «تبلیغات کالا‌ها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف نمی‌باشد». آقای سازمان امور مالیاتی ده فرمان مالیاتی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال و توصیه به دکتر سبحانیان را بخوان.

شعار سال: مصوبه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آگهی‌های نشریات، زنگ خطر تشدید بحران اقتصادی مطبوعات و خسارت سنگین به فضای رسانه‌ای کشور را به صدا در آورده است. وزیر ارشاد خواستار تجدید نظر شده و معاون اول رئیس جمهور هم دستور «اقدام مقتضی» داده است.


مطبوعات کشور در حالی که عزم خود را برای فعالیت قدرتمند در سال جدید آغاز کرده بودند و مشغول برنامه‌ریزی برای کمک به دولت و مجلس در مسیر حل مشکلات کشور بودند، به‌ناگاه با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدند که می‌تواند به بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر آن‌ها دامن بزند و حتی به تعطیلی برخی روزنامه‌ها و نشریات بینجامد؛ یک غافلگیری بزرگ که طبق بررسی‌ها، حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از آن بی خبر بوده و همراه با اهالی رسانه، غافلگیر شده است.

درد «افزوده» مطبوعات؛ غافلگیری وزارت فرهنگ از مصوبه مالیاتی

بند جنجالی احکام مالیاتی

ماجرای غافلگیری چیست؟ اگرچه مجلس در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از پرداخت مالیات معاف کرد، اما با ابلاغ و انتشار احکام مالیاتی قانون بودجه، مشخص شده است که سازمان امور مالیاتی یک اهرم قانونی برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تبلیغات روزنامه‌ها دارد. طبق بند ۵ جزء «ن» احکام مالیاتی، «تبلیغات کالا‌ها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف نمی‌باشد».

مشکل کار کجاست؟

اخذ مالیات بر ارزش افزوده یا همان مالیات غیرمستقیم پرداختی توسط مصرف‌کننده نهایی، یک تجربه موفق جهانی برای تامین بخشی از بودجه دولت‌هاست که کشور ما نیز از سال ۱۳۸۷ و با تصویب مجلس، اجرای آن را آغاز کرد. اضافه شدن ۹ درصد به مبلغ نهایی خرید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده، تجربه‌ای است که در این سال‌ها همه ما با آن مواجه شده و این قانون مالیاتی را پذیرفته ایم؛ حالا هم طبق آن‌چه در احکام مالیاتی تصویب شده، روزنامه‌ها و نشریات باید ۹ درصد مبلغ تبلیغات کالا و خدمات داخلی را به آن اضافه و از سفارش‌دهنده دریافت کنند. اگرچه در ظاهر، این قانون مشکلی برای مطبوعات نخواهد داشت و مالیات بر ارزش افزوده آن باید توسط سفارش دهنده آگهی پرداخت شود، اما باطن ماجرا یک خطر جدی برای روزنامه‌ها و نشریات کشور است؛ دلیل واضحش هم این‌که افزایش ۹ درصدی هزینه تمام شده تبلیغات برای آگهی‌دهندگان، در کنار مشکلات متعدد اقتصادی حاکم در کل کشور، قطعا به کاهش اقبال فعالان اقتصادی برای درج آگهی در نشریات و به دنبال آن، کاهش تنها منبع درآمدی بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات منجر خواهد شد.

نامه فعالان صنفی به معاون اول

حساسیت این موضوع و نگرانی از تبعات هولناک آن برای رسانه‌های کشور، سبب شده انجمن صنفی مدیران رسانه سراسر کشور، در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار ورود دکتر محمد مخبر به ماجرا شود و تعویق یک ساله این بند قانون بودجه، تا زمان آماده شدن ساز و کار‌های لازم اجرای آن را مطالبه کند.

وزارت ارشاد دست به کار شد

پیرو مطالبه ایجاد شده در جامعه رسانه‌ای کشور و نگرانی‌ها از تشدید بحران اقتصادی رسانه ها، وزارت ارشاد هم دست به کار شده است و آن طور که «ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی» به خراسان می‌گوید، دکتر محمدمهدی اسماعیلی در تاریخ ۲۶ فروردین، در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، «مسکوت ماندن اجرای بند ۵ جزء «ن» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲»، را مطالبه و دلیل آن را فراهم نبودن شرایط و ساز و کار اجرای آن اعلام کرده است.

درد «افزوده» مطبوعات؛ غافلگیری وزارت فرهنگ از مصوبه مالیاتی

دستور پیگیری به سازمان امور مالیاتی

شمسایی در پاسخ به خراسان درباره نتیجه این مکاتبه هم می‌گوید: نامه دکتر اسماعیلی به دکتر مخبر در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه به سیدمحمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ارجاع و با نظر دکتر مخبر، معاونت امور دولت ریاست جمهوری از سازمان امور مالیاتی خواستار «اقدام مقتضی» شده است که امیدواریم با نتیجه رضایت بخشی برای اهالی رسانه همراه باشد.


سایه فاجعه تاریخی بر سر رسانه‌ها

مدیر عامل خانه مطبوعات کشور با ابراز نگرانی شدید از شرایط پیش آمده برای روزنامه‌ها و نشریات می‌گوید: تردیدی نداشته باشیم که با اجرای این قانون، فاجعه‌ای تاریخی در انتظار رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های مکتوب خواهد بود. «مازیار هوشمند» در گفتگو با خراسان تصریح می‌کند: با توجه به مشکلات اقتصادی چند سال اخیر، اهالی رسانه نیز با بحران‌های متعددی از جمله افزایش چندبرابری قیمت کاغذ، بالا رفتن هزینه‌های چاپ، رشد چشمگیر هزینه‌های حقوق و دستمزد و ... مواجه بودند و با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده هم ضربه سنگین‌تری به آن‌ها وارد خواهد شد. هوشمند می‌افزاید: رسانه‌ها حق زیادی بر گردن دولت و مجلس دارند و تمام توان خود را برای کمک به آن‌ها در حل مشکلات کشور به کار گرفته‌اند، اما معتقدم حق آن‌ها از جانب دولت و مجلس رعایت نشد و با وجود این‌که وضعیت اقتصادی بحرانی موسسات فرهنگی و فعالان حوزه مطبوعات کاملا شفاف است، اما این واقعیت در تصویب قوانین لحاظ نشده است.

درد «افزوده» مطبوعات؛ غافلگیری وزارت فرهنگ از مصوبه مالیاتی

مدیر عامل خانه مطبوعات کشور این جمله پایانی تلخ را هم می‌گوید که: مطمئنا اخذ مالیات بر ارزش افزوده و تبعات اقتصادی آن، منجر به کوچک‌تر شدن مطبوعات، تعطیلی برخی روزنامه‌ها و نشریات به ویژه نشریات محلی و همچنین تعدیل نیرو و بیکاری اهالی رسانه خواهد شد که یک فاجعه تاریخی است، مگر آن‌که برای جلوگیری از وقوع آن تدبیری اتخاذ شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: 21200، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین