پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که محافظه کاری، آفت جهاد تبیین است. آیا ایشان نمی‌داند که ضعف قانون مطبوعات و عدم حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران، آفت جهاد تبیین است؟ آیا نمی‌داند که جهاد تبیین جهادی مردمی است نه دولتی و مسئول محور؟ آیا نمی‌داند که در کشوری هستیم که ساسی مانکن تبرئه می‌شود، اما رسانه با اندکی اشتباه بابت افشای فلان فساد یا اطلاع رسانی در خصوص فلان پرونده باید محاکمه شود؟ کجای کاری برادر مجلسی! سر جهادگران تبیین با کم توجهی توامان وزارت ارشاد اسلامی، قوه قضائیه و مجلس محترم در حال بریده شدن است؟ کجای کاری که نمی‌دانی مخالفت با فضای باز سیاسی و افشاگری‌ها، از جانب حاکمیت نیست، بخشی از این سینه چاک‌های محدود کردن فضای باز سیاسی و رسانه‌ها با انواع بهانه‌های فرهنگی و شرعی، دست دراز‌ها به بیت المال هستند که گند کارشان در حال بیرون آمدن است.
شعار سال: محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه دستاورد‌های انقلاب اسلامی علی‌رغم همه تحریم‌ها و تهدید‌ها خیره‌کننده و حائز اهمیت است، اظهار کرد: حداقل ۱۰ سال جنگ مستقیم (هشت سال جنگ تحمیلی) و غیرمستقیم (جنگ در استان‌های مرزی مانند کردستان) را تجربه کرده‌ایم. همچنین بیش از ۴۰ سال است تحریم بر این کشور فشار می‌آورد و تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته وضع شده ادامه‌دهنده تحریم‌های دوران جیمی کارتر است. این تحریم‌ها علاوه‌بر اینکه تحریم‌های اقتصادی را شامل شده، تحریم بخش‌های فنی و علمی را هم در برگرفته است.

پیوست جنگ روانی تحریم‌های دشمن

وی افزود: تحریم‌های دشمنان در این چهار دهه پیوست جنگ روانی را هم به دنبال داشته است. یکی از زوایای جنگ روانی که وجود دارد همین هست که آن‌قدر تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی انجام دادند که این دستاورد‌ها دیده نشود. به نظر من عوامل داخلی هم تأثیر بسیار زیادی در دیده نشدن این دستاورد‌ها داشتند؛ آن کسانی که متولی امور فرهنگی و متولی قضایای تبلیغی کشور هستند واقعاً درک صحیحی از مسائل فرهنگی و تبلیغی ندارند. این افراد تمام کار فرهنگی و تبلیغی را در چاپ چند بروشور و کتاب خلاصه کرده‌اند! مسئولان فرهنگی کشور یا این کاره نیستند یا آنقدر مشغول دعوا‌های جناحی شده‌اند که از کار اصلی خود؛ یعنی جهاد تبیین غافل شده‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی از همکاران ما در مجلس قبل و مجلس فعلی وجود دارند که وقتی در حوزه انتخابیه حضور پیدا می‌کنند طوری سخن می‌گویند که گویا حوزه انتخابیه خود را متحول کرده‌اند و موجب پیشرفت حوزه نمایندگی خود شده‌اند، اما وقتی همین نماینده پشت تریبون مجلس قرار می‌گیرد برای اینکه دستگاه‌های مجری را حساس‌تر کند و دل برخی از کسانی‌که ناراضی هستند را به دست آورد، به سیاه‌نمایی دست می‌زند و تمام خدمات ارائه‌شده به حوزه نمایندگی خود را انکار می‌کند. این نوع رفتارها، رفتار‌های متناقضی هستند که نباید از سوی نمایندگان سر بزند.

توقع‌زایی؛ مانع جهاد تبیین

جمالی نوبندگانی اضافه کرد: مسئله دیگری هم که وجود داشته و هم دشمن و هم برخی نمایندگان به آن دامن می‌زنند، توقع‌‎زایی است. به‌عنوان مثال توقعی را ایجاد کرده‌اند که باید پیشرفته‌ترین امکانات در همه شهرستان‌ها وجود داشته باشد؛ درصورتی‌که در پیشرفته‌ترین کشور‌ها هم چنین رفتاری را مشاهده نمی‌کنیم. همین دستگاه MRI در کشور‌های پیشرفته فقط در مراکز استان‌ها یا ایالت‌ها قرار دارد، اما در ایران این توقع وجود دارد که باید در همه شهرستان‌ها یک دستگاه MRI نصب شود و این توقع درستی نیست.

وی به خدمات فنی صورت‌گرفته در این چهار دهه اشاره کرد و گفت: ۵۷ سال حکومت پهلوی در کشور مستقر بود، یک کیلومتر خط مترو ساخته نشد یا در اکثر نقاط کشور خطوط لوله‌کشی گاز و آب وجود نداشت، اما امروز ۹۰ درصد روستا‌های بیش از ۲۰ خانوار به امکانات لوله‌کشی آب، گاز و سیم‌کشی برق و تلفن مجهز هستند. این‌ها دستاورد‌های کمی نیست، اما متأسفانه جناح‌های سیاسی کشور آنقدر درگیر رقابت با هم شده‌اند که بیان این دستاورد‌ها را رها کرده‌اند و گاهاً به سیاه‌نمایی متوسل می‌شوند. این رفتار‌ها باعث می‌شود تا خودمان به دست دشمن بهانه دهیم.

لزوم استفاده از افراد متخصص در بیان دستاورد‌ها

این نماینده سابق مجلس تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی را امری واجب برای نیرو‌های سیاسی و مسئولان اجرایی و غیراجرایی توصیف کرد و در این باره افزود: برخی مسئولان حتی یک دقیقه هم برای تبیین دستاورد‌های انقلاب وقت نمی‌گذارند و یا آن‌هایی هم که می‌خواهند وقت بگذارند، روش تبیین را نمی‌دانند. به نظر من نیازمند فرد متخصص برای تبیین دستاورد‌ها هستیم؛ فردی که هم روش را می‌داند و هم به دستاورد‌ها اشراف داشته باشد.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه جوانان ما در حوزه‌های تبیین رساله و احکام دینی عقب افتاده‌اند، گفت:، چون عالمان دینی از تریبون‌های نماز جمعه و اجتماعات به‌جای اینکه به تبیین مسائل و احکام دینی و اخلاقی بپردازند، به درگیری‌های جناحی و درگیری خود با فلان مسئول می‌پردازند؛ لذا به همین دلیل جوانان امروز نسبت به جوانان اوایل انقلاب اسلامی در حوزه مسائل و احکام دینی و اخلاقی ضعف دارند.

محافظه‌کاری برخی مسئولان

به گفته وی، محافظه‌کاری یکی از آفت‌های جهاد تبیین است که برخی برای حفظ پست و مقام خود و یا ماندگاری در یک جریان سیاسی از تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی خودداری می‌ورزند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم معتقد است هر مسئول و مقامی خدمتی را انجام می‌دهد این خدمت انقلاب و نظام است و همه از آن سود خواهند برد، لذا نباید به دلیل مسائل سیاسی و جناحی خدمات مسئولان و مقامات قبلی را نفی و انکار کرد.

جمالی نوبندگانی وجود یک مدیریت کارآمد در حوزه جهاد تبیین را ضروری دانست و گفت: ده‌ها نهاد تبلیغاتی در کشور وجود دارند که بودجه کلانی را هم دریافت می‌کنند که یکی از کار‌های مهم آن تبیین دستاورد‌های انقلاب است. این نهاد‌ها باید به یک شکل جوان‌‎پسند بر دستاورد‌های انقلاب کار کنند و آن را تبیین کنند. متأسفانه ضعف این نهاد‌های تبلیغاتی، ضعف در تبلیغ است؛ درصورتی‌که یک شرکت تبلیغاتی خصوصی از یک نهاد تبلیغاتی حکومتی موفق‌تر عمل کرده است. باید تمام نهاد‌های تبلیغی در حکومت ذیل یک مدیریت واحد تعریف شوند تا به کارآمدی آن‌ها منجر شود.

تعداد بازدید : 4

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر:iqna.ir/۴۰۳۹۷۶۸
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین