پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
نشست نقد و بررسی عملکرد یکساله وزارت جهاد کشاورزی با حضور کارشناسان کشاورزی و از سوی بسیج دانشجویی دانشکده فناوری کشاورزی ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد.مهدی بختیاری زاده فعال و کارشناس حوزه سیاست‌گذاری کشاورزی در این نشست گفت: مشکل آمار در حوزه کشاورزی علی رغم تکرار زیاد هنوز برطرف نشده است.وی افزود: اهمیت وجود اطلاعات درست و قابل اعتماد در بحث مقوله کشاورزی حساس و حیاتی است و با استفاده از دیتا‌های ماهواره‌ای میتوان این طرح را جلو برد؛ اما با وجود ساده و قابل دسترس بودن این طرح این اتفاق نیافتاده است و شاید یکی از علت‌ها این است که این بحث‌ها با اهداف اقای وزیر مغایرت دارد.

شعار سال: نشست نقد و بررسی عملکرد یکساله وزارت جهاد کشاورزی با حضور محمد بازرگان و مهدی بختیاری زاده از کارشناسان بخش کشاورزی و از سوی بسیج دانشجویی دانشکده فناوری کشاورزی ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد.

مهدی بختیاری زاده فعال و کارشناس حوزه سیاست‌گذاری کشاورزی در این نشست گفت: مشکل آمار در حوزه کشاورزی علی رغم تکرار زیاد هنوز برطرف نشده است. علی رغم وجود اختلافات با دولت قبل، اما خیلی از آمار‌ها و کار‌های جدی در حوزه رصد و آمارگیری در دولت قبل شکل گرفت تا براساس علم روز اطلاعات به دست بیاید.

ساداتی نژاد خوب یا ساداتی نژاد خانه خراب کن بخش کشاورزی؟
وی افزود: اهمیت وجود اطلاعات درست و قابل اعتماد در بحث مقوله کشاورزی حساس و حیاتی است و با استفاده از دیتا‌های ماهواره‌ای میتوان این طرح را جلو برد؛ اما با وجود ساده و قابل دسترس بودن این طرح این اتفاق نیافتاده است و شاید یکی از علت‌ها این است که این بحث‌ها با اهداف اقای وزیر مغایرت دارد.

این فعال حوزه کشاورزی جمع شدن فساد و رانت سم و کود کشاورزی را از اتفاقات مثبت دوران وزارت ساداتی نژاد دانست و گفت: طرح «کشاورز کارت» از جمله طرح‌هایی بود که به دلیل نبود بودجه حذف شد و این در حالی است که این طرح نباید حذف می‌شد.

محمد بازرگان فعال و کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی نیز بیان کرد: برای ما فردیت جایگاهی ندارد و تمرکزمان روی برنامه‌ها است. وزیر جهاد کشاورزی یک برنامه ۸۹ صفحه‌ای ارائه داد که اجرایی نشد، مثلا در حوزه دام قرار بود قطب‌های کشاورزی تشکیل شود، اما این اتفاق نیفتاد و یا برای حمایت از تولید پس از حذف ارز دولتی دامدار کارت ارائه شد و قرار بود ۴۰۰ هزارتومان به ازای هر راس به دامدار پرداخت شود، اما این رقم به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت و عملا با فاکتور‌هایی که گذاشته شد خیلی از دام‌دار‌های واقعی از در یافت وام باز ماندند.

وی بیان کرد: حدود ۱/۲ میلیون دامدار در کشور وجود دارد که تقریبا در یک سال گذشته ۴۰۰ هزار دامدار معادل یک سوم از جمعیت دامداران کشور از کارشان دست کشیدند.

بازرگان به انحصار یک شرکت خاص در واردات نهاده‌ها دامی اشاره کرد و افزود: پشتیبانی امور دام قیمت توافقی که اقای خاص وارد کرده است و بیشتر از قیمت مصوب است را پذیرفته، ولی قیمت مصوب روی سایت پایین‌تر بود تا کس دیگری وارد نکند و از این رو انحصار در واردات صورت گرفت.

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه پشتیبانی امور دام جمعا ۵۰۰ هزار راس دام به مجموع ۹۰۰۰تن گوشت خرید حمایتی داشته که حدود ۶ ماه پول دام دار بلوکه شده و دام دار نتوانست نهاده بخرد و جالبتر اینکه پس از گذشت ماه‌ها و عدم پرداخت وجه دامدار پیشنهاد نهاده با قیمتی بالاتر از قیمت توافقی سامانه بازرگان داده شده است.

بازرگان تصریح کرد: اگر سیاست این بوده است که با وارد کردن گوشت قیمت کمتر شود پس چرا قیمت دام ۴۵ درصد افزایش و گوشت کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان افزایش داشته است؟ اگر با منع صادرات قرار بود قیمت گوشت پایین بیاید چرا دام سبک زنده از کیلویی ۸۷ هزارتومان در زمان صادرات دام به ۱۳۰ هزار تومان در زمان منع صادرات رسیده است؟

وی با بیان اینکه چرا باید به رئیس جمهور آدرس غلط داده شود افزود: کجا تورم انتظاری و عدم فروش دام از سوی دامدار دلیل افزایش قیمت است، چرا نمی‌گویند که قیمت بالای نهاده و هزینه تولید و قیمت دستوری دامدار را خانه خراب کرده و دام مولدش را در یکسال گذشته کشتار کرده و دیگر دامی نیست و این ناشی از سیاست‌های غلط و دخالت‌های بی مورد روسای قرارگاه‌های بی پشتیبانی است.

ساداتی نژاد خوب یا ساداتی نژاد خانه خراب کن بخش کشاورزی؟
بازرگان با اشاره به اینکه عملا برای سال ۱۴۰۲ دامی وجود ندارد، اضافه کرد: در حوزه زراعت و باغبانی برنامه الگوی کشت و کشت قراردادی و کشت فراسرزمینی و سنددار کردن اراضی مطرح بود، اما این طرح‌ها به دلیل عدم دیتای صحیح غیرقابل دسترسی و اجرا هستند.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته وزارت کشاورزی تمام انرژی‌اش را به غلط روی صدور سند برای اراضی گذاشت، در حالی که اگر انرژی اش را روی شناسنامه دار کردن محصولات تولیدی بخش کشاورزی و اراضی قرار میداد بهتر بود، چونکه وزارت جهاد سازمان اسناد و املاک نیست و اساسا وظیفه‌ای برای صدور سند ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۰۶۰۹۵۲، snn.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: فساد و رانت سم و کود کشاورزی ، عملکرد یکساله وزارت جهاد کشاورزی ، مهدی بختیاری زاده ، اطلاعات در بخش کشاورزی ، نقد عملکرد ساداتی نژاد ، عملکرد ساداتی نژاد در جهاد کشاورزی ، رانت در وزارت جهاد کشاورزی ، حذف طرح کشاورز کارت ، طرح کشاورز کارت ، محمد بازرگان ، انحصار در واردات نهاده‌ها دامی ، خانه خراب شدن دامداران با قیمت بالای نهاده ، خانه خراب شدن دامداران با قیمت دستوری ، سیاست های غلط ساداتی نژاد ، سیاست ساداتی نژاد برای کنترل بازار نهاده های دامی ، مدیریت بازار نهاده دامی به سبک ساداتی نژاد ، مدیریت ساداتی نژاد در جهاد کشاورزی ، خانه خرابی دامداران با مدیریت ساداتی نژاد ، نابودی دامداری کشور با مدیریت ساداتی نژاد ، ناتوانی ساداتی نژاد برای مدیریت بخش کشاورزی ، وعده های ساداتی نژاد برای الگوی کشت ، شعارهای ساداتی نژاد برای کشت قراردادی ، کدامیک از وعده های ساداتی نژاد عملیاتی شد ، برنامه های پیشنهادی ساداتی نژاد کشک بود
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین