پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
جلال محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به وضعیت گندم کشور هشدار داد و گفت: عراق که همسایه ما است گندم را کیلویی ۳۵ الی ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کند، اما ما گندم را کیلویی ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کردیم. حال وقتی قیمت جو در بازار ۲۰ هزار تومان و قیمت سویا ۲۶ هزار تومان است و همسایه ما گندم را کیلویی ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کند، ایا کشاورزی حاضر است گندم را کیلویی ۱۳ هزار تومان به دولت بدهد؟! بنابراین کشاورز، این گندم را یا ذخیره می‌کند و یا به جای جو و کنجاله به دام می‌دهند و یا آن را قاچاق می‌کنند. یعنی اگر بابت قاچاق هر کیلو گندم، ۱۰ هزار تومان هزینه کند، باز هم ۱۰ هزار تومان برای کشاورز باقی می‌ماند. ما این معضلات را به دولت اعلام و به رییس جمهور نامه نوشتیم که وضعیت گندم به وضعیت مرغ دچار می‌شود. یعنی ما در پیک خرید گندم، اگر بر قیمت ۱۳ هزار تومان تاکید کنیم، خرید زیادی نخواهیم داشت و ۷۰ درصد نیاز کشور که رقمی بالغ بر ۱۳ میلیون تن است را باید وارد کنیم.

شعار سال: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوجه ریزی در حدود ۶۰ درصد مرغداری‌ها انجام نمی‌شود، گفت: وقتی قیمت گوشت قرمز به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و قیمت ماهی به ۱۷۵ هزار تومان رسیده است پس مردم برای جبران پروتئین، به سمت خرید مرغ می‌روند و کمبود مرغ هم علاوه بر فشار به معیشت مردم باعث ایجاد صف‌های طولانی در بعضی از شهر‌ها شده است.

جلال محمودزاده در خصوص وضعیت بازار مرغ کشور، گفت: ارز نهاده‌های دامی را در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ حذف کردند که نه تنها زیرساخت‌های آن را در ابتدا مشخص نکردند بلکه برنامه جایگزینی هم برای ان نداشتند. در نیتجه قیمت نهاده‌ها چندین برابر شد و کنجاله ذرت و سویا به دست مرغداران نرسید از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی، سامانه‌ای برای خرید نهاده‌های دامی تعریف کرده بود که پول نقد از دامداران می‌گرفت و بعد از ۳ ماه نهاده را به آن‌ها می‌داد. مرغدار وقتی موجود زنده را پرورش می‌دهد باید همزمان نهاده داشته باشد و اگر ۳ ماه منتظر باشد، باعث می‌شود که نتوانند جوجه ریزی کنند و میزان جوجه ریزی در کشور کاهش پیدا کرد.

جوجه ریزی در حدود ۶۰ درصد مرغداری‌ها انجام نمی‌شود

وی ادامه داد: در ۲ ماه گذشته قیمت جوجه یک روزه از ۲۲ هزار تومن به ۲ هزار تومان رسید چراکه جوجه ریزی انجام نمی‌شد و مرغداری‌ها هم از خرید امتناع می‌کردند لذا قیمت پایین امد حتی بعضی از تولیدکنندگان جوجه یک روزه، حاضر بودند جوجه‌های یکروزه را رایگان به مرغداران بدهند در نهایت مرغی برای عرضه به بازار نداریم. جوجه ریزی در نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد مرغداری‌ها انجام نمی‌شود؛ از سوی دیگر وقتی قیمت گوشت قرمز به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و قیمت ماهی به ۱۷۵ هزار تومان رسیده است پس مردم برای جبران پروتئین، به سمت خرید مرغ می‌روند و کمبود مرغ هم علاوه بر فشار به معیشت مردم باعث ایجاد صف‌های طولانی در بعضی از شهر‌ها شده است. عده‌ای از مردم سوال می‌کنند که آیا صف مرغ طولانی‌تر خواهد بود یا صف انتخابات مجلس! به عقیده من صف مرغ طولانی‌تر از صف انتخابات بعدی خواهد بود. این وضعیت، افتضاحی است که وزارت جهاد و صمت به بار آورده است و دولت در شرایطی که وزیر جهاد هم نداریم، نمی‌دانیم چطور می‌خواهد این وضعیت را سرو سامان دهد.

دولت از ذخایر استراتژیک غافل شده است

آقای محمودزاده با اشاره به ذخایر استراتژیک کشور، گفت: ذخایر استراتژیک باید به این اندازه باشد تا در صورت عدم تولید، بتوانیم ذخایر را وارد چرخه بازار کنند و اجازه طولانی شدن صف‌ها را ندهیم، اما دولت از ذخایر استراتژیک هم غافل شد؛ بنابراین باید به سمت واردات به قیمت چندین برابر بروند که قیمت آن خیلی بالا است که به کشور لطمه وارد می‌کند. در سال افزایش تولید و مهار تورم باید از واردات خودداری کنیم و تا جایی که می‌توانیم تولید داخل را تقویت کنیم. دولت همواره با ازمون و خطا عمل می‌کند در حالی که ما ۳۰ درصد مازاد تولید مرغ داریم؛ بنابراین چرا مردم باید در صف‌های یک کیلومتری مرغ بایستند! این چه نوع مملکت داری است این‌ها سوالاتی است که ما از اقای رئیسی داریم، اما هنوز پاسخی نشنیدیم.

دولت نرخ خرید تصمینی گندم را اصلاح نکند با کمبود شدید مواجه می‌شویم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به وضعیت گندم کشور هشدار داد و گفت: عراق که همسایه ما است گندم را کیلویی ۳۵ الی ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کند، اما ما گندم را کیلویی ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کردیم. حال وقتی قیمت جو در بازار ۲۰ هزار تومان و قیمت سویا ۲۶ هزار تومان است و همسایه ما گندم را کیلویی ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کند، ایا کشاورزی حاضر است گندم را کیلویی ۱۳ هزار تومان به دولت بدهد؟! بنابراین کشاورز، این گندم را یا ذخیره می‌کند و یا به جای جو و کنجاله به دام می‌دهند و یا آن را قاچاق می‌کنند. یعنی اگر بابت قاچاق هر کیلو گندم، ۱۰ هزار تومان هزینه کند، باز هم ۱۰ هزار تومان برای کشاورز باقی می‌ماند. ما این معضلات را به دولت اعلام و به رییس جمهور نامه نوشتیم که وضعیت گندم به وضعیت مرغ دچار می‌شود. یعنی ما در پیک خرید گندم، اگر بر قیمت ۱۳ هزار تومان تاکید کنیم، خرید زیادی نخواهیم داشت و ۷۰ درصد نیاز کشور که رقمی بالغ بر ۱۳ میلیون تن است را باید وارد کنیم. روسیه اعلام کرده امسال گندمی برای فروش ندارد، اوکراین درگیر جنگ است و گندمی ندارد و استرالیا درگیر خشکسالی است بنابراین دولت این ۷۰ درصد را قرار است از کجا تامین کند؟

نرخ خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۱۷ هزار تومان باشد

وی افزود: برنامه‌ای هم برای خرید از کشاورزان داخلی نداریم ما در مجلس نرخ خرید تضمینی گندم را کیلویی ۱۷ هزار تومان به دولت پیشنهاد دادیم، اما دولت حاضر نیست به این قیمت بخرد؛ لذا باید گندم ۳۵ هزار تومانی را از دیگر کشور‌ها خریداری کنند. در حالی که با حمایت از تولید داخل می‌توانیم نیازمان را تامین کنیم ما می‌توانیم به اندازه نیاز تولید کنیم، اما بستگی به قیمت واقعی دارد، زیرا قیمت تمام شده گندم بسیار بیشتر از این قیمتی است که دولت در نظر گرفته است و اگر قیمت را کمتر از ۱۷ هزار تومان در نظر بگیریم، قطعا یا به مصرف دام می‌رسد و یا انبار شده و در نهایت با کمبود آرد و گندم مواجه خواهیم شد.

در همین رابطه عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران مدعی است که دلالان عراقی حاضرند گندم کشاورزان ایرانی را با نرخ نزدیک به ۳۰ هزار تومان بخرند. اگر تا هفته آینده در قیمت خرید تضمینی گندم تجدید نظر نکنند نام کسانی که در تعیین قیمت سنگ اندازی می‌کنند را افشا می‌کنم. با قیمت‌های فعلی ۲ میلیون تن از گندم تولید کشور خوراک دام و طیور می‌شود. اگر قیمت خرید تضمینی را افزایش ندهیم و نارضایتی کشاورزان برطرف نشود امسال میزان خرید تضمینی به طور وحشتناکی پایین می‌آید و مجبوریم وارد کنیم.

تعداد بازدید : 3

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۲۸ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۵۹۲۲۳، fa.shafaqna.com/سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: نرخ خرید تضمینی گندم ، کمبود گندم ، قیمت گندم ، قاچاق گندم ، دپوی گندم توسط کشاورزان ، قیمت پایین خرید گندم از کشاورز ، تشویق کشاورزان به تولید گندم ، قیمت خرید تضمینی گندم ، کاهش ذخایر استراتژیک کشور ، کاهش تولید مرغ در کشور ، چرا مرغداری ها مرغ تولید نمی کنند ، عدم حمایت از مرغداری ها ، جوجه یک روزه رایگان ، کمبود مرغ در بازار ، قیمت جوجه یک روزه ، صف های طولانی برای خرید مرغ ، خرید نهاده‌های دامی ، جلال محمودزاده نماینده مهاباد ، هشدار به دولت درباره کمبود گندم ، هشدار واردات گندم ، ساداتی نژاد با امنیت غذایی چه کرد؟ ، عملکرد ساداتی نژاد در جهاد کشاورزی ، وزارت جهاد کشاورزی دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ ، وعده خودکفایی گندم ، گندی که ساداتی نژاد به ذخایر استراتژیک کشور زد ، بی سوادی مدیران جهاد کشاورزی ، از خودکفایی گندم به واردکننده گندم تبدیل شدیم ، عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ، پیشنهاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال جدید ، پیشنهاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال 1402
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین