پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۳۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
بسیاری از دلسوزان نظام با شناختی که از عقبه توانمندی‌های ساداتی نژاد چه در مجلس و قبل از آن داشتند، در خصوص حضور ایشان بعنوان وزیر جهادکشاورزی هشدار داده بودند. حضوری که بیشتر بنوعی کارناوال شادی گروهی شبیه بود تا انتصاب وزارتی. حضوری که پیامد‌های امنیتی و توسعه‌ای مخربی را برای کشور رقم زد. حضوری که عملکرد‌هایی با ابهامات فراوان درباره آن وجود دارد. از تعاون روستایی گرفته تا خودکفایی در برنج و قاچاق ادعا شده در خصوص ارد و گندم. حال، داستان به ایستگاه تامین کالا‌های استراتژیک رسیده است. نمایندگانی از مجلس فریاد کمبود سر می‌دهند و وزیر انکار می‌کند. آقای رئیس جمهور، آیا باز هم تمایل به پرداخت هزینه‌های حضور ساداتی نزاد را دارید؟ آیا صدمات ایشان به بخش کشاورزی، توسعه روستایی، امنیت غذایی، امنیت ملی و مصادیقی از این جنس، قابل پذیرش و تائید است؟ راهکار، استیضاح با قید فوریت.
شعار سال: وزیر کشاورزی نیز در سخنان خود همواره از ذخایر بالای کالا‌های اساسی و استراتژیک خبر می‌دهد. اما محمودزاده، نماینده مجلس معتقد است ۲۰ روز واردات انجام نشود ذخایر استراتژیک کشور به صفر می‌رسد. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ذخیره استراتژیک نداریم بر اساس قانون حداقل باید ۶ ماه ذخیره کالا‌های اساسی مثل آرد، گندم، روغن، برنج و قند را داشته باشیم؛ اما ذخیره آن‌ها به ۲۰ روز نمی‌رسد یعنی اگر در طول ۲۰ روز وارداتی انجام نشود، ذخیره کالا‌های اساسی کشور به صفر می‌رسد.

جلال محمودزاده خاطرنشان ساخت: ریشه اصلی نابسامانی حوزه کشاورزی، مدیریتی است که با وعده و وعید و گفتاردرمانی بخش کشاورزی را اداره می‌کنند که پایدار نخواهد بود و تخم مرغ به شانه‌ای ۱۰۰ هزارتومان، گوشت مرغ به سمت ۹۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به سمت کیلویی بالای ۳۰۰ هزار تومان برود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در خصوص ذخایر استراتژیک کشور، اظهار کرد: یکی از دلایل مشکلاتی که در حوزه جهاد کشاورزی وجود دارد به عدم وجود ذخایر استراتژیک کشور باز می‌گردد چراکه باید به مدت ۶ ماه این ذخایر وجود داشته باشد، اما این کار را نکردند؛ بهانه جنگ اوکراین و روسیه و تحریم را مطرح می‌کنند. درحالی که تحریم در دولت‌های قبلی هم بوده و جنگ اوکراین هم نهایتا ۵ درصد تاثیر داشته است.

او بیان کرد: بنابراین ریشه اصلی نابسامانی حوزه کشاورزی، مدیریتی است که با وعده و وعید و گفتاردرمانی بخش کشاورزی را اداره می‌کنند که پایدار نخواهد بود و تخم مرغ به شانه‌ای ۱۰۰ هزارتومان، گوشت مرغ به سمت ۹۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به سمت کیلویی بالای ۳۰۰ هزار تومان برود. قیمت تخم مرغ از ۱۰۰ هزار تومان پایین نمی‌آید؛ دام را هم از کشور خارج کرده و قاچاق می‌کنند، چون نهاده ندارند و دام مولد را که باید لبنیات تولید کند، به کشتارگاه می‌برند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: ذخیره استراتژیک نداریم بر اساس قانون حداقل باید ۶ ماه ذخیره کالا‌های اساسی مثل آرد، گندم، روغن، برنج و قند را داشته باشیم؛ اما ذخیره آن‌ها به ۲۰ روز نمی‌رسد یعنی اگر در طول ۲۰ روز وارداتی انجام نشود، دخیره کالا‌های اساسی کشور به صفر می‌رسد. از سوی دیگر تولید را هم زمین گیر کردند ۵۰ درصد مرغداران جوجه ریزی نکردند، چون نهاده ندارند موجود زنده وقتی نهاده نداشته باشد جوجه ریزی هم نمی‌کند، زیرا بعد از ۱ ساعت دان می‌خواهد. پول نقد را از ۱۰ اردیبهشت از دامدار گرفتند، اما نهاده را نمی‌دهند، چون نهاده‌ای وارد نکرده‌اند که باعث شد به وزیر کارت زرد دهیم که اگر ادامه یابد به استیضاح ختم خواهد شد.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی گفت: کالا‌های اساسی به نوبت گران شدند. به عبارتی تمامی کالا‌ها پس از انجام تغییرات در ارز دولتی به صف شدند تا یکی پس از دیگری گران شوند. این اتفاق منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد. امروز برای مردم خرید نان هم سخت شده است. اگر اظهارات در رابطه با تامین کالا‌های اساسی صحت داشته باشد باید برای روزگار آینده نگران شد.

احسان سلطانی اضافه کرد: وقتی دولت می‌گوید که کالا‌های اساسی به اندازه کافی در انبار‌ها وجود دارد و بازار هم اشباع است، نباید قیمت کالا‌های اساسی گران شود. اما معتقدم نبود نظارت کافی و احتکار سودجویان سبب گرانی‌های افسار گسیخته می‌شود و سودجویان با قیمت‌های دلخواه خود اجناس را به مردم می‌فروشند. اگر نظارت اصولی وجود داشته باشد این مشکلات نیز حل می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت خبری و تحلیلی کسب و کار، تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر:، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین