پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
با وجود نیاز دو ماهه به ذخیره سازی استراتژیک برنج، بنظر می‌رسد که کشور باید توان ذخیره سازی حدود ۱۰۰ هزار تن را داشته باشد. «حجت براتعلی» مدیرکل دفتر توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران، اخیرا از افزایش ۱۷ هزار تنی ذخایر استراتژیک کالای برنج در کشور خبر داد.
شعار سال: تامین نیاز ذخایر استراتژیک غذایی کشور را هم دو شرکت دولتی پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران (G.T.C) برعهده داشته و متأسفانه ذخیره استراتژیک کالا‌های مختلف اساسی فقط برای ۲۵ روز تا یک‌ماه کافی بوده که توسط بخشی از شرکت‌های ۴۳۰ گانه طرف تماس با دولت و وارد کننده کالا‌های اساسی، تامین می‌شود. آمار حجم ذخایر استراتژیک کشور بنابر مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی قابل‌انتشار نیست.

براساس قانون اجازه داده شده این ذخایر سالانه یکی دوبار نو شود، اما هیچ وقت موجودی این اقلام نباید کمتر از ۷۰ درصد میزان مصوب باشد. با این روند همواره ۳۰ درصد موجودی ذخایر در چرخش است و کالا‌هایی که سن بیشتری دارد در چرخه توزیع بازار فروخته و به جای آن کالای نو وارد می‌شود. چگونگی تامین ارز، زمان، میزان و چگونگی واردات این کالا‌ها براساس مکانیزم پیش‌بینی شده در آیین‌نامه صورت می‌گیرد و شورای خریدی در این دو شرکت متشکل از ۵ تا ۶ سازمان و دستگاه ذی‌ربط وجود دارد که به ثبت سفارش واردات و خرید کالا‌ها اقدام می‌کند.

میزان نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که از این میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از محل برنج تولید داخل تامین می‌شود. اما بر مبنای پربار یا کم بار بودن سال تولید برنج معمولا بین ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد می‌شود. بر این اساس در شهریور و مهر هر سال، که برنج تولید داخل برداشت می‌شود، واردات برنج ممنوع گردیده تا کشاورزان داخلی ضرر نکنند، اما قبل و بعد از این ایام، واردات برنج به میزان ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آزاد است تا نیاز ذخایر استراتژیک تامین شود. در زمینه برنج باید حداقل نیاز دو‌ماه کشور ذخیره شود.
 
حجت براتعلی گفت: در مقطع زمانی دی ماه نسبت به سال گذشته ۱۷ هزار تن ذخایر استراتژی برنج کشور افزایش داشته است؛ این در حالی است که عرضه برنج به بازار هم با رشد همراه بوده است.

براتعلی افزود: (به عنوان مثال) در دی ماه امسال عرضه و فروش برنج برای تنظیم بازار این کالا‌ها ۱۶ برابر شده است و به ۳۲ هزار تن رسیده است.

مدیرکل دفتر توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از توزیع ۳۲۸ هزار تن برنج خارجی طی ۱۰ ماه از سال خبر داد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه نیز ۲۶۸ هزار تن برنج خارجی خریداری شده است و طی ده ماه بیش از ۲۷۷ هزار تن از این کالا از طریق مبادی وارداتی به کشور وارد شده است.
 
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین