پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
برخی از مدیران جهادکشاورزی یاد گرفته اند که فقط آمار مثبت و منفی بدهند و تریبون اشغال کنند. شاید دکتر خیام نکویی را نتوان جزو این دسته محسوب کرد، اما یعنی چی که ضایعات بخش کشاورزی ۲۵ -۳۰ درصد تولیدات است؟ اخوی عزیز محض اطلاع حضرتعالی عرض می شود که امروزه پشت هر رسانه ای در هر حوزه چند تخصصی چند استاد دانشگاه صاحب کرسی و چند معاون وزیر و رئیس سازمان در قالب اتاق فکر قرار دارند. راهکار شما برای عملیاتی کردن،کم رنگ سازی و حذف ضایعات به تفکیک محصول و استان چیست؟ فکر می کنی چند درصد ضایعات را بتوانی مدیریت کنی تا به چرخه برگردد؟ چرا امارهای کیلویی و گوتره ای ارایه می کنی؟ برنامه ویژه شما برای خودکفایی در دانه های روغنی، ذرت ،کنجاله سویا، برنح و گندم( بشکل مستمر نه موردی و یک سال خاص) چیست ؟ چند سال است که از طرح های خودکفایی صحبت می کنید و هنوز اندر خم یک کوچه اید؟ ضمن تکریم جایگاه علمی و قدردانی از تمامی زحمات تان ، هشدار می دهیم که من بعد در صورت مشاهده مصاحبه های کم خاصیت و کلی، انتقادات جدی و مستدل روانه شما خواهد شد. ان شاالله که با افزایش دقت نظرها و تلاش های شما، شرایط آبادتری را برای بخش کشاورزی بتوانیم تصور کنیم.

شعارسال: مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در دومین رویداد فناوری‌های کشاورزی اظهار داشت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری امنیت غذایی مسئله درجه‌یک کشور است که اهمیت این موضوع بعد از جنگ اوکراین نیز به‌درستی برای همه مشخص شد.

خیام نکویی می خواهد در رسانه دیده شود یا راهکار عملی برای کاهش 25-30 درصدی ضایعات کشاورزی دارد؟

وی افزود: هیچ راهی جز دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار نداریم، اما تمام دانش‌هایی را که در طول سال‌های مختلف سازمان‌دهی و تولید شده‌اند، نتوانستیم به بخش کشاورزی انتقال دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هرچه جلو می‌رویم و منابع ما محدود می‌شود، نباید به توان اکولوژیک خود فشار بیاوریم، اما کنار آن تولید باید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: امروز خرید غذا یک امر عادی نیست و هر کشور پول داشته باشد لزوماً و به‌راحتی نمی‌تواند غذا وارد کند و غذا تبدیل به ابزار سیاسی و سلاح شده است.

*کل غذای موردنیاز کشور به‌راحتی با دانش در کشور تولید می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این تصور که ما از منابع خود استفاده نکنیم و به‌سمت واردات برویم غلط است، اما این‌که تصور کنیم به منابع توجه نمی‌شود نیز درست نیست؛ با ورود دانش و فناوری در بخش کشاورزی شاهد بهره‌وری خواهیم بود و به‌راحتی می‌توانیم نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

*۱۲ میلیون گندم در کشور تولید شد

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شد و امسال تا امروز ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن خریداری شده است و در مجموع حدود ۱۲ میلیون تن در کشور تولید شده است.

وی اظهار داشت: نیاز گندم در کشور ۱۲ میلیون تن است که یک‌ونیم میلیون تن هم صنف و صنعت نیاز دارند و در مجموع با ۱۳ و نیم میلیون تن به خودکفایی کامل می‌رسیم.

خیام نکویی گفت: تعیین قیمت مناسب، استفاده درست از کود‌های پتاسه و بذر اصلاح‌شده از مهم‌ترین عوامل موفقیت در تولید گندم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به‌معنی واقعی کلمه تولید گندم را دانش‌بنیان کنیم بدون شک از صادرکنندگان گندم نیز خواهیم بود.

وی گفت: ۱۴۲ میلیون تن غذا نیاز داریم که ۱۲۵ میلیون تن آن را در کشور تولید می‌کنیم که برای واردات غذا به کشور سالانه حدود ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز خارج می‌شود.

*تا ۹۰ درصد در تولید محصولات اساسی کشاورزی خودکفا می‌شویم

خیام نکویی گفت: ظرف چند سال حداقل در محصولات راهبردی تا بیش از ۹۰ درصد قابلیت خودکفایی داریم.

وی اضافه کرد: در دانش‌هایی که تولید کرده‌ایم نباید خساست به‌خرج دهیم و باید آن را به بخش خصوصی ارائه دهیم، هر فعالیت علمی که انجام می‌شود باید به بخش خصوصی انتقال داده شود.

وی اظهار داشت: ۷۰ سال واردکننده بذر سیب‌زمینی بودیم که در مجموعه بیوتکنولوژی دانش آن به ۱۶ شرکت بخش خصوصی منتقل شد و اکنون نیاز خود را از داخل کشور تأمین می‌کنیم و با توجه به تولید مازاد باید بتوانیم آن را صادر کنیم.

وی متذکر شد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بخش کشاورزی مطلوب مقامات ارشد نظام نیست؛ ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی داریم که تعداد آن‌ها کافی نیست.

خیام نکویی گفت: یکی از اقداماتی که باید با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری شکوفایی انجام شود افزایش تسهیلات برای دانش‌بنیان‌های کشاورزی است، زیرا میزان ریسک در بخش کشاورزی بالاست.

وی تصریح کرد: اگر حمایت ویژه‌ای از فارغ‌التحصیل‌های بخش کشاورزی شود که جمعیت بزرگی هم هستند؛ فرصت ویژه‌ای را برای بخش کشاورزی ایجاد می‌کنند.

*میانگین سن کشاورزی ۵۴ سال است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میانگین سن کشاورزان ما ـ که ۴ تا ۵ میلیون هستند ـ ۵۴ سال است که سن بالایی است و در آینده کشاورز جوان نداریم.

وی اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی ما کشاورز نمی‌شوند، بنابراین باید هنرستان‌های کشاورزی فعال شوند به همین منظور ۱۸ هنرستان جدید در کشور ایجاد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همه تصور می‌کنند همه مسائل بخش کشاورزی و امنیت غذایی مربوط به بخش کشاورزی است، اما باید دستگاه‌های دیگر نیز همکاری داشته باشند به‌طوری که وزارت نفت هم باید کود مورد نیاز کشاورزان ما را تأمین کند که در مقاطعی نیز این تأمین با مشکل مواجه می‌شود.

*ظرف ۴ سال علاوه بر تأمین نیاز کشور غذای کشور‌های دوست را هم تأمین می‌کنیم

وی گفت: ظرف ۴ سال آینده نیاز کشور را تأمین می‌کنیم و انتظاری را که نظام جمهوری اسلامی از بخش کشاورزی دارد، برآورده می‌کنیم؛ تأمین امنیت غذایی پایدار تنها مورد انتظار نظام نیست بلکه حاکمیت غذایی مورد انتظار است.

خیام نکویی افزود: یعنی علاوه بر تأمین نیاز خودمان، قابلیت تأمین نیاز برخی از کشور‌های دوست و همراه را در مقاطعی که نیاز به غذا دارند، تأمین کنیم و به آن‌ها غذا بفروشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش کشاورزی سالانه ۶ میلیارد صادرات داریم، اما تراز تجاری منفی است و باید مثبت شود که با دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی تأمین می‌شود.

*غذای ۲۰ میلیون نفر تبدیل به ضایعات می‌شود

خیام نکویی گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد غذای کشور تبدیل به ضایعات می‌شود یعنی سالانه ۳۰ تا ۳۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که غذای ۲۰ میلیون نفر است تبدیل به ضایعات می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 25مرداد1402، کدخبر: 2941765، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین