پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۲۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
واحد‌های بزرگ و صنعتی دام و طیور که نگران تامین نهاده‌ها هستند و این احتمال را می‌دهند که مشکلات انتقال ارز امکان واردات اقلامی، چون جو، ذرت و کنجاله سویا را با دشواری و تاخیر مواجه سازد، وارد مذاکره با کشاورزان گندم کار شده اند تا به صورت نقدی و کارت به کارت گندم آنان را خریداری کنند به گونه‌ای که می‌توان گفت حجمی بالغ بر سه میلیون تن گندم به عنوان جایگزین نهاده‌ها توسط این واحد‌ها خریداری می‌شود.
شعار سال: سالاری، کشاورزی پیشرو کرمانی، عضو بنیاد گندمکاران و شورای مرکزی خانه کشاورز با ابراز نگرانی از اینکه گندمی که باید آرد شود و به مصرف مردم برسد به دلیل پایین بودن قیمت از یک سو و کمبود خوراک دام و طیور از سوی دیگر، از چرخه خرید تضمینی توسط دولت خارج خواهد شد و این کمبود در نهایت به بحث خودکفایی آسیب می‌زند و موضوع واردات گندم به میان خواهد آمد، گفت: اگر از دریچه یک کشاورز به این ضایعه بنگریم باید گفت هر کشاورزی ممکن است راضی هم باشد که گندمش به صورت نقدی و با قیمت مناسب، بدون بحث افت که سیلو‌ها اعمال می‌کنند خریداری شود، ولی از نظر مصالح ملی و کشاورزی مملکت، وضع پیش آمده به مصلحت نیست و وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با کشاورزان باید یک راهکار مناسب برای آن اتخاذ کند.

سالاری گفت: نقش دلالان و شایعه پردازان در این میان بسیار برجسته است، زیرا آنان در مقابل اطلاع رسانی ضعیف وزارتخانه به کشاورزان چنین القا می‌کنند که دولت نمی‌تواند پول گندم شما را به موقع بدهد پس بهتر است به صورت نقدی به ما بفروشید.

از سالاری سوال می‌کنم: نفع دلالان در این ماجرا چیست؟ می‌گوید قیمت ۲۵۰۰ تومان رقم کمی است. دلالان می‌توانند گندم را به کشورهایی، چون افغانستان و پاکستان و از طریق مرز‌های شرقی به قیمت‌های بالاتر از ۳۰۰۰ تومان بفروشند و این مابه التفاوت ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومانی انگیزه خوبی است که آنان بدون کاهش قیمت هر کیلو برای افت که توسط سیلودار‌ها اعمال می‌شود گندم را بهتر از سیلو‌ها خریداری و قاچاق کنند.

این کشاورز پیشرو می‌گوید: فروش گندم از سوی برخی کشاورزان به دلالان، اخلاقاً درست نیست، ولی از سوی دیگر شاهد هستیم که تمامی اقلام تولید از آغاز تا انتها افزایش یافته و رقم ۲۵۰۰ تومان برای کشاورزان چندان مطلوب نیست.

سالاری می‌گوید: قیمت گندم ۷ ماه پیش تعیین شده و طی ۷ ماه گذشته، طبق آمار‌های رسمی ما با تورم فزاینده مواجه بوده ایم، اما افزایش تورم در این قیمت ملحوظ نمی‌شد. اگر در شرایط اقتصادی مطلوبی بودیم و تورم مهار می‌شد یا رقم کمی طی سال بود شاید این تصمیم گیری منطقی بود، ولی واقعیت اینگونه نیست.

سالاری گفت همین قدر کافی است گفته شود طبق اطلاعات موثق، یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در افغانستان حداقل ۴۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. به عبارتی هر کیلو آرد نزدیک به ۹۰۰۰ تومان است. این قیمت، معادله خرید تضمینی گندم برای هر کیلو ۲۵۰۰ تومان را در یک چارچوب اقتصادی به هم می‌زند.

سالاری در پایان گفت: دولت باید با اطلاع رسانی، اطمینان‌های لازم را به کشاورزان بدهد و آنان را ترغیب کند که گندم خود را مستقیماً به دولت بفروشند تا از حمایت‌های لازم بیشتری برای دریافت نهاده‌های تولید برخوردار باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی کشاورزی آینده جهان ، تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: - ، www.kajpress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Japan
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
0
چرا کسی به قضیه خوراک دام رسیدگی نمیکنه ؟مگه قرار نیست تولید داخلی رونق پیدا کنه؟خب چه جوری؟باید زیرساخت ها رو برای تولیدکننده فراهم کنیم که از تولید دلسرد نشه.تولید کننده وقتی تولید براش به صرفه نباشه دست از کار می کشه و تولید رو زمین می مونه بخصوص در بحث تولید مواد غذایی که یک مسئله استراتژیک و امنیت غذایی محسوب میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین