پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کمیسیون تلفیق مجلس، قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد، در حالی که نرخ پیشنهادی دولت، دو هزار تومان کمتر بود. یک کارشناس بخش کشاورزی که معتقد است نرخ مصوب کمیسیون تلفیق، پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست، در مورد کمبود گندم و تهدید امنیت غذایی در سال آینده هشدار می‌دهد.
شعار سال: قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱، برای هر کیلوگرم فعلا ۹۵۰۰ تومان اعلام شده است. این نرخ در سال زراعی جاری، پنج هزار تومان تعیین شده بود. این موضوع اعتراضات زیادی را هم در پی داشت. برخی از کشاورزان از فروش محصول خود به دولت خودداری کردند.

غفلت دولت پیشین در برنامه‌ریزی صحیح برای واردات گندم نیز به این موضوع دامن زد و در میانه سال، نگرانی‌هایی را درباره امنیت غذایی کشور ایجاد کرد.

دولت سیزدهم در شهریور، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، هفت هزار و ۵۰۰ گرم اعلام کرده بود، اما در روز‌های اخیر، کمیسیون تلفیق، مجلس این مبلغ را دو هزار تومان افزایش داده است (راهبرد معاصر).

البته قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ هنوز نهایی نیست و باید در صحن علنی مجلس به تصویب و در نهایت به تایید شورای نگهبان برسد.

با وجود این، فاطمه پاسبان، کارشناس بخش کشاورزی معتقد است که نرخ مصوب کمیسیون تلفیق، پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست.

افزایش شدید هزینه تولید کشاورزی

پاسبان در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ می‌گوید: مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دی سال جاری را ۴٢,۴ درصد اعلام کرد. این نرخ برای برای خانوار‌های روستایی که تولیدکنندگان گندم هستد ۴۵.٨ بوده است.
 
او می‌افزاید: قیمت تمام شده محصول نیز برای تولیدکننده افزایش قابل توجهی داشته. مرکز آمار، گزارش متوسط هزینه خدمات کشاورزی را تابستان ۱۴۰۰ منتشر کرد. در این گزارش، هزینه خدمات ماشینی در بعضی حوزه‌ها ۵۶ درصد و در برخی ۸۶ درصد افزایش یافته است.

این کارشناس می‌گوید: از یک طرف، تورم قدرت خرید روستائیان را کاهش داده و از سوی دیگر، هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است.

پاسبان تاکید می‌کند: قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

حمایت از مصرف‌کننده از جیب کشاورز!

او در ادامه توضیح می‌دهد: دولت با خرید تضمینی به کشاورز یارانه نمی‌دهد بلکه این یارانه در مرحله فروش آرد پرداخت می‌شود.

این کارشناس کشاورزی، می‌گوید: بخش دولتی می‌خواهد با کاهش قیمت خرید تضمینی، از تامین منابع مالی مورد نیاز خود تا حدودی مطمئن شود.

پاسبان می‌افزاید: در واقع دولت از جیب کشاورز، به مصرف‌کننده یارانه می‌دهد؛ در حالی که وظیفه تولیدکننده حمایت از مردم نیست.

این کارشناس بخش کشاورزی تاکید می‌کند: این وظیفه دولت است که با سیاست‌های درست اقتصادی، از اقشار مختلف مردم حمایت کند.

احتمال کاهش حجم خرید تضمینی

پاسبان در عین حال در مورد قیمت خرید گندم می‌گوید: دولت ممکن است با توجه به افزایش قیمت پیشنهادی خود برای خرید تضمینی، حجم خرید را کاهش دهد، تا از تامین منابع مالی مورد نیاز مطمئن شود.

او می‌افزاید: البته در کشور‌های دیگر نیز برای خرید تضمینی سقفی وجود دارد، اما دولت‌ها برای صادرات مازاد آن، به صورت خام یا فرآوری شده برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند.

او تاکید می‌کند: دولت ایران نیز اگر چنین قصدی دارد، باید تسهیلات لازم را برای حضور تولیدکنندگان در بازار‌های صادراتی فراهم کند.

تشدید نگرانی‌ها از کاهش کشت و فروش گندم

این کارشناس بخش کشاورزی می‌گوید: در شرایط موجود و با توجه به قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱، نگرانی‌های پیشین در مورد عدم کاشت گندم، نفروختن آن به دولت، اختصاص محصول به خوراک دام، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و افزایش فروش به قاچاقیان گندم همچنان وجود دارد.

او می‌افزاید: این چالش‌ها امروز هم دیده می‌شوند، اما ممکن است تشدید شوند. هر چند از منظر توسعه اقتصادی کشور چنین شرایطی، خوشایند نیست، اما کشاورز برای گذران زندگی چاره دیگری ندارد.

چالش‌های واردات و امنیت غذایی

پاسبان، در ادامه سخنان خود به نگرانی‌ها در مورد کمبود گندم و امنیت غذایی در سال آینده اشاره و تاکید می‌کند که شرایط بازار‌های جهانی و تحریم، واردات را نیز مشکل کرده است.

او توضیح می‌دهد: دنیا امروز با افزایش قیمت و کاهش عرضه گندم مواجه است. قیمت گندم در بورس شیکاگوی آمریکا به بیشترین میزان در هشت سال اخیر رسیده و پیش‌بینی‌ها برای قیمت جهانی، افزایشی است.

این کارشناس کشاورزی می‌افزاید: از سوی دیگر، مسائل اقلیمی در سطح جهان، تولید را تحت تاثیر قرار داده و میزان عرضه را با کاهش مواجه کرده است.

پاسبان ادامه می‌دهد: بیماری کرونا نیز شرایط اقتصادی و قدرت خرید مردم را در سطح دنیا به سمتی برده که تقاضا از سمت محصولات گوشتی و لبنی به سمت فرآورده‌های حاصل از گندم تغییر کرده است.

او می‌گوید: چنین شرایطی، تعادل میان عرضه و تقاضا را از بین برده است. زمانی که بازار جهانی ثبات چندانی ندارد، نمی‌توان امیدوار بود که اگر کشاورز به اندازه کافی گندم تولید نکرد، کمبود با واردات جبران می‌شود.

پاسبان با ابراز نگرانی در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ می‌گوید: ایران با چالش‌های تامین ارز و مبادلات مالی بین‌المللی نیز مواجه است و همه این موارد، نگرانی‌ها در مورد جبران کمبود با واردات و امنیت غذایی را افزایش می‌دهد.

 خبرگزاری رویترز در آبان سال جاری از احتمال کاهش سهمیه گندم و آرد نانوایی‌ها در ایران خبر داده بود.

چندی پیش عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس خبر داد: مردم در برخی از مناطق استان سیستان و بلوچستان نان را با پارتی و به قیمت ۱۰ هزار تومان می‌خرند (شفقنا).

به اعتقاد کارشناسان، مساله امنیت غذایی به صورت مستقیم به منافع ملی و امنیتی کشور مرتبط است و نیاز به توجه ویژه دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۴۰۰، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین