پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۰۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
در حالی که کشاورزان می‌گویند نرخ واقعی خرید تضمینی گندم باید 2 هزار و 500 تومان باشد، طی سال‌های گذشته تاکنون دولت در بهترین حالت این محصول را به قیمت یک هزار و 700 تومان خریداری کرده است.

شعارسال: عدم خرید تضمینی به پاشنه آشیل کشاورزی در ایران تبدیل شده است. دولت محصولات کشاورزی را به قیمت مناسب از کشاورز نمی‌خرد و کشاورز هم برای جبران هزینه‌های تولید حاضر نیست محصول خود را زیر قیمت به فروش برساند. مصداق روشن این اتفاق طی سال‌های گذشته در حوزه گندم رخ داده است.

در حالی که کشاورزان می‌گویند نرخ واقعی خرید تضمینی گندم باید 2 هزار و 500 تومان باشد، طی سال‌های گذشته تاکنون دولت در بهترین حالت این محصول را به قیمت یک هزار و 700 تومان خریداری کرده است.

همین موضوع سبب شد تا برخی کشاورزان دست به احتکار گندم بزنند. امسال رقمی در حدود 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شده که به دلیل حمایت نشدن از سوی دولت، بیش از سه میلیون تن به سیلوها وارد نشده است.

اما داستان گندم به همین‌جا ختم نمی‌شود و ملغمه‌ای به راه افتاده است. هرچند وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده کشور در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسیده است، اما شرکت بازرگانی دولت گفته برای جبران کمبود گندم طی سال آینده واردات گندم خواهد داشت.

ماجرای خودکفایی چه بود؟

این مساله‌ای است که نایب‌رئیس انجمن گندم‌کاران نیز بر آن تاکید کرد و  گفت: گویا دولت متوجه نیست با عدم خرید تضمینی به قیمت واقعی در واقع دست در جیب چهار میلیون و 500 کشاورز می‌کند.

علیقلی ایمانی با اشاره به وضعیت تولید گندم از سال 83 تاکنون توضیح داد: خودکفایی در تولید گندم یک بار در سال پایانی دولت سید محمد خاتمی اتفاق افتاد و یک بار هم در سال 95 در دولت حسن روحانی رخ داد.

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: در سال 91 هفت میلیون تن گندم وارد کشور شد. در آن زمان به دلیل اینکه دولت به بحث خرید تضمینی گندم ‌توجهی نکرد، خودکفایی زیر سوال رفت و ما به واردکننده گندم تبدیل شدیم.

این دست‌اندرکار حوزه تولید گندم اظهار کرد: در دولت یازدهم مقامات و مسئولان دولتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و ایشان تاکید کردند که ما باید در تولید محصولات استراتژیک به ویژه گندم خودکفا شویم. ایشان در همان جلسه تاکید کردند این پتانسیل در محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، وجود دارد.

او در توضیح روند بازگشت گندم به خودکفایی گفت: با تدابیری که از سوی دولت یازدهم و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین به‌موقع مواد اولیه تولید از قبیل بذر، کود و سم کیفی و همچنین توسعه مکانیزاسیون و آموزش بهره‌برداری به کشاورزان اندیشیده شد، تا سال 95 بار دیگر در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم.

نیازی به واردات نداریم

همین چند روز پیش بود که نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با انتقاد از زیر سوال بردن خودکفایی گندم، گفته بود عده‌ای در دولت به واردات گندم چراغ‌سبز نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد مخاطب پژمانفر شرکت بازرگانی دولتی بود که بارها اعلام کرده قصد دارد برای جبران کمبود گندم، سال آینده دست به واردات بزند.

ایمانی در این باره گفت: در شرایط فعلی کشور نیازی به واردات گندم ندارد. دلیلش این است که گندم در کشور ما تولید شده، اما به دلیل بازرگانی نامناسب، کشاورزان در مقابل دولت جبهه‌گیری کرده و به نوعی دست به احتکار زده‌اند.

او در توضیح این اظهارنظر خود افزود: امسال در همان ابتدای فصل به دولتمردان اعلام کردیم اگر قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا نکند، کشاورزان یا گندم نمی‌کارند یا به نحوی رفتار خواهند کرد که بتوانند هزینه‌های تولید خود را پوشش دهند.

به گفته این کشاورز، در همین راستا امسال هشت میلیون تن گندم از سوی دولت و نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تن گندم از سوی کارخانه‌ها خریداری و در انبارها ذخیره شد.

او همچنین اذعان کرد: خیلی از کشاورزان گندم را ذخیره کردند به این خیال که تغییراتی رخ دهد و بتوانند سال آینده گران‌تر به فروش برسانند.

او به نقل از کشاورزان گفت: ما از ذخیره گندم خود 30 تا 35 درصد سود می‌کنیم. کدام فعالیت اقتصادی است که ظرف چهار ماه 30 تا 35 درصد سود در بر داشته باشد؟

علیقلی ایمانی صحبت‌های خود را با این جمله پایان داد: سوءمدیریت‌ها معیشت چهار میلیون کشاورز کشور را به خطر انداخته است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 7آذر1398 ، کدخبر: 359842: etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
0
0
وقتی قیمتها سرکوب بشه و حقوق کشاورز دیده نشه چرا این کار رو نکنن ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین