پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
بیان نقاط ضعف و قوت دوره وزارت حجتی به واکاوی از زمان آغاز‌به‌کار وی در وزارتخانه تا‌به‌حال نیاز دارد؛ دراین‌صورت می‌توان مشاهده کرد که چه میزان پیشرفت در این بخش حاصل شده است؛ اما می‌توان گفت در مجموع مشکلات بخش کشاورزی بسیار زیاد و به مجموعه‌ای از عوامل وابسته است که نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

شعارسال: پس پذیرفته‌شدن استعفای وزیر جهاد کشاورزی، برخی نمایندگان و فعالان بخش کشاورزی درخصوص عملکرد او می‌گویند در شرایط تحریم نمی‌توان خرده‌ای بر کار حجتی گرفت و می‌توان این‌گونه عنوان کرد که او در دوره وزارت خود توانسته است به‌طور قابل‌قبولی وظایف خود را انجام دهد. از سوی دیگر برخی معتقدند که او در موارد بسیاری کم‌کاری کرده؛ ازجمله درخصوص تعیین عادلانه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با تورم سالانه، نادیده گرفتن فساد زیرمجموعه‌ها و... و به این ترتیب معتقدند برای جایگاه وزارت جهاد کشاورزی باید فرد قدرتمندی انتخاب شود تا با توجه به این‌که ما در بخش تولیدات محصولات کشاورزی با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم، بتواند ارتباطات برون‌سازمانی را برقرار سازد. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند فرد جدید باید از بدنه جهاد کشاورزی انتخاب شود و به توسعه ملی نیز عرق داشته باشد.

در همین ارتباط عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ‌اظهار داشت: بیان نقاط ضعف و قوت دوره وزارت حجتی به واکاوی از زمان آغاز‌به‌کار وی در وزارتخانه تا‌به‌حال نیاز دارد؛ دراین‌صورت می‌توان مشاهده کرد که چه میزان پیشرفت در این بخش حاصل شده است؛ اما می‌توان گفت در مجموع مشکلات بخش کشاورزی بسیار زیاد و به مجموعه‌ای از عوامل وابسته است که نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه  گفت: خشک‌سالی 10 سال است که گریبان کشور را گرفته و سبب افزایش معضلات بخش کشاورزی شده که متأسفانه به آن‌ها توجه چندانی نشد. باوجوداین معتقدم حجتی در کار خود موفق بوده است؛ برای مثال اگر تولید گندم بعد از وزارت ایشان را در نظر بگیرید، مشاهده می‌کنید که در این دوره کشور در حوزه گندم به خودکفایی رسید.

نیکزادی‌پناه افزود: به‌عنوان عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شاهد بودم که حجتی در زمانی که دولت با خواسته جهاد کشاورزی مبنی تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با تورم سالانه موافقت نکرد، او به‌نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد؛ بنابراین ما نیز ما به‌طور صوری قصد استیضاح حجتی را داشتیم که دولت را متوجه این مورد کنیم.

عملکرد حجتی قابل‌قبول بوده است

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی‌ خاطرنشان کرد: حجتی فردی به‌شدت قدرتمند و ریسک‌پذیر در کار خود بود؛ اگرچه بخش جهاد کشاورزی نیز مانند سایر بخش‌ها در دوره تحریم‌های اقتصادی با مشکلاتی در زمینه واردات و صادرات مواجه است.

نیکزادی‌پناه ادامه داد: درحال‌حاضر شرایط نرمال نیست که بتوانیم عملکرد یک مدیر را بسنجیم؛ باوجوداین، با توجه به این‌که 30 سال است در کنار کشاورزان کار می‌کنم و در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز حضور دارم، معتقدم حجتی در شرایط بحرانی تحریم‌ها بد عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: در منطقه ما هزاران مشکل در بخش کشاورزی وجود دارد، اما این بدان معنی نیست که وزارت جهاد کشاورزی قادر به حل آن‌ها نیست. معتقدم حجتی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی به‌شدت موفق عمل کرده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که هیچ‌کس با فساد موافق نیست، افزود: در همه وزارتخانه‌ها فساد داریم؛ بنابراین اگر حجتی در امر شناسایی فساد و برخورد با عاملان آن کم‌کاری کرده باشد، مقصر است؛ در غیر این صورت اعتقاد ندارم که وی با فساد مبارزه نکرده است.

نیکزادی‌پناه در پایان تأکید کرد: رسانه‌ها باید به‌دور از مسائل سیاسی و احساسی واقعیت‌ها را به مردم بگویند و حداقل شش سال فعالیت او را بررسی کنند تا متوجه تلاش‌های بی‌شائبه حجتی شوند و دریابند که در امر تولید یا صادرات افزایش داشته‌ایم یا کاهش.

تفکرات حجتی محقق نشد

عضو هیئت‌رئیسه شورای ملی زعفران نیز  درخصوص محقق‌نشدن تفکرات وزیر پیشین جهاد کشاورزی گفت: قطعاً مشکلات زیرساختی در بخش کشاورزی وجود دارد. حجتی با برخی تفکرات برای شکل‌گیری کشاورزی قابل‌انتظار در کشور فعالیت خود را آغاز کرد، اما احتمالاً برخی مقررات و برنامه‌های حاکم در وزارتخانه، مانع تحقق این تفکرات بوده است.

سیدعلی حسینی در مورد نقاط ضعف و قوت حجتی گفت: نقطه قوت ریاست او بر وزارتخانه، داشتن یک کشاورزی پویا بود؛ بااین‌حال حجتی نتوانست آن نوع کشاورزی را که در تفکرات خود داشت، به‌طور 100 درصدی پیاده کند.

حسینی افزود: به‌عنوان یک کشاورز، تولیدکننده و همچنین فردی که در تشکل‌های کشاورزی نقش دارد، معتقدم مادامی‌که کارشناسان جهاد کشاورزی در اتاق‌های ادارات در انتظار درخواست کشاورز برای حل مشکلات کشاورزی باشند، اوضاع همین است.

وی با اشاره به این نکته که به کارشناسان کشاورزی خرده‌ای وارد نیست و آن‌ها تمام تلاش خود را با توجه به چارت سازمانی می‌کنند، ادامه داد: در هیچ کجای دنیا دسترسی به کشاورزی اصولی بدون تلاش و همکاری همه‌روزه کارشناسان خبره محقق نمی‌شود. وزارت جهاد کشاورزی باید آن‌قدر جرأت و توان داشته باشد که کارشناسانی را برای سرکشی به باغ‌ها و رسیدگی به امور کشاورزان استخدام کند.

حسینی افزود: از سوی دیگر کشاورزان نیز باید بدانند که تنها راه‌حل مشکلات خود را باید از کارشناسان خبره کشاورزی بپرسند و این کار نیز با بازرسی‌های کوتاه‌مدت محقق نمی‌شود؛ چراکه کشاورزان قادر به رفت‌وآمد همیشگی برای حل مشکلات خود نیستند؛ بنابراین باید ماهیت کاری این کارشناسان در وزارتخانه تغییر کند.

حجتی صدای زعفران‌کاران را نشنید

این فعال بخش کشاورزی با بیان به این موضوع که حجتی کم‌تر صدای شورای ملی زعفران را شنید، اذعان داشت: او با توجه به گرفتاری‌های کاری خود، کم‌تر به صنعت زعفران توجه کرد. باوجود این‌که صنعت زعفران 100 هزار هکتار اراضی، صنفی انبوه و چندبرابر صنعت چای دارد، صدای صنعت چای شنیده شد، اما صدای زعفران‌کاران نه!

حسینی درخصوص مشکلات متعدد زعفران‌کاران نیز گفت: در بخش زعفران فاقد هرگونه ادوات هستیم؛ همچنین در بحث آموزش نیز کار چندانی نشده است و کشاورزان براساس سلایق شخصی عمل می‌کنند؛ بنابراین به آموزش توسط کارشناسان ماهری ‌نیاز است که همه‌روزه در پی سرکشی به زمین‌ها باشند.

عضو هیئت‌رئیسه شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: وزیر بعدی باید توجه بیش‌تری به صدای کشاورزان داشته باشد، اگرچه معتقدم وزیر جایگزینی حجتی هر کسی باشد، باز هم تغییری در شرایط کشاورزی ایجاد نمی‌شود. به‌عبارت دیگر تا ساختار وزارت جهاد کشاورزی به‌طور اصولی تغییر نکند، باز هم اوضاع همین است.

حسینی تصریح کرد: به‌نظر من بر حجتی خرده‌ای وارد نیست و او کار خود را براساس ضوابط و دستورالعمل‌های گفته‌شده پیش برد. وزارتخانه‌ فعلی از نظر ساختاری با شرایط ایده‌ال تفاوت دارد و نیازمند به‌روزرسانی و آموزش و ترویج روش‌های صحیح برای بهره‌برداری منطقی در صنعت کشاورزی است و این امر تنها با آموزش کارشناسان محقق می‌شود.

به وزیری پرانرژی و بابرنامه نیازمندیم

دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ‌دراین‌خصوص اظهار داشت: مطرح‌کردن استیضاح حجتی  نشان‌دهنده این امر بود که به عملکرد مدیریتی او انتقاد وارد بوده؛ باوجوداین، حجتی زحمات زیادی برای وزارت جهاد کشاورزی کشیده و نباید با انتقادات شدید از او، این حجم از زحمت را زیر سوال برد.

عباس پاپی‌زاده  افزود: اگر انتقادی به نحوه عملکرد حجتی در بخش کشاورزی بود، باید در زمان وزارت‌ ایشان مطرح می‌شد و الان نباید بیش‌ازاین درخصوص ضعف مدیریتی‌ او صحبت کرد.

پاپی‌زاده پالنگان افزود: شخصیت حجتی به‌شدت برای من قابل‌احترام است؛ بااین‌حال نمی‌توانم از ایشان دفاع کنم، چون در این حالت تناقضی ناشی از استیضاح و تعریف از ایشان ایجاد می‌شود.

نماینده مردم شهرستان دزفول در مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به این‌که از منتقدان شدید وزارت حجتی بوده‌، خاطرنشان کرد: دلیل انتقادی که به ایشان داشتم، درخصوص عملکرد مدیران وزارت کشاورزی بوده. چگونه ممکن است به برخی مسائل در بخش کشاورزی انتقاد شود و بعد عنوان شود که به سکاندار آن انتقادی نیست؟! چه کسی کارها را مدیریت کرده است؟ همچنین ایشان درخصوص خرید تضمینی محصولات متناسب با تورم سالیانه از کشاورزان دفاع نکرد که نتیجه آن نیز به‌طور واضح استیضاح بود.

پاپی‌زاده درخصوص وزیر پیشنهادی جدید جهاد کشاورزی نیز گفت: به‌نظر من وزیر جایگزین ضمن این‌که باید تجربه کافی در بخش مدیریت کشاورزی داشته باشد، باید حتی‌المقدور پرانرژی، جهادی و بابرنامه باشد؛ یعنی برای چند سال آینده برنامه‌ریزی کند. چون تنها در این حالت است که می‌تواند کارهای بزرگی در خصوص امنیت غذایی و رضایت فعالان بخش کشاورزی انجام دهد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در اکثر سال‌ها سکاندار لایقی نداشته و ظلم بزرگی به کشاورزان و بخش کشاورزی شده است.

پاپی‌زاده با بیان این‌که مدیریت بخش کشاورزی در ایران بیمار است و محدود به این سال‌ها نیست، گفت: با توجه به این‌که صنعت کشاورزی به‌طور متوسط چیزی بالغ‌بر 15 درصد اشتغال در کشور را به دوش کشیده است، لذا دولت نباید به‌عنوان یک مسأله فرعی به آن بپردازد؛ ضمن این‌که مدیریت این بخش به یک بازنگری اصولی نیاز دارد.

وزارت جهاد کشاورزی باید ارتباطات برون‌سازمانی خود را تقویت کند

عضو دیگر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز ‌اظهار داشت: رویکرد حجتی در بخش کشاورزی در حوزه تنظیم قیمت بازار مناسب نبود. هرچند دولت وظیفه تنظیم بازار را از جهاد کشاورزی گرفت و اولویت را واردات محصولات کشاورزی قرار داد.

عبدالله حاتمیان با بیان این‌که مشکل وزارت جهاد کشاورزی بیش‌تر خارج از وزارتخانه است تا ضعف مدیریتی داخل وزارتخانه،گفت: بیش‌تر کشاورزان در فروش محصولات خود مشکل دارند؛ ضمن این‌که صادرات محصولات باغی مناسب نبود.

حاتمیان افزود: به‌نظرم دولت باید بتواند ارتباطات برون‌سازمانی خود را تقویت کند. درواقع این همان ضعفی است که مدیران جهاد کشاورزی پیشین داشتند؛ چراکه در بخش تولیدات محصولات کشاورزی با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم.

نماینده مردم درگز درخصوص ضعف حجتی در دفاع نکردن از حقوق کشاورزان در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با تورم سالیانه نیز گفت: معتقدم وزارت جهاد کشاورزی آن‌گونه که شایسته است نتوانست حقوق کشاورزان را از شورای اقتصاد مطالبه کند. در شرایط کنونی تحریم، بخش‌های مختلف اقتصادی تحت‌فشارند؛ اما نباید این تحریم‌ها آسیبی به کشاورزان بزند؛ چراکه آنان سرسلسله استقلال و خودکفایی کشور هستند؛ لذا معتقدم وزارت کشاورزی باید از حقوق کشاورزان بیش‌تر دفاع می‌کرد.

حاتمیان درخصوص وزیر پیشنهادی بعدی اظهار داشت: باید فردی جوان که دارای عِرق توسعه ملی و از بدنه جهاد کشاورزی باشد، انتخاب شود. همچنین وزیر پیشنهادی بعدی باید به‌مثابه یک لوکوموتیو، بخش اقتصادی جهاد کشاورزی را به‌دنبال خود بکشد تا اقتصادی به‌روز و جهادی داشته باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: اگر دولت تنظیم بازار خصوصاً محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی ندهد، هر فرد دیگری هم جایگزین حجتی شود، سه یا چهار ماه بعد استیضاح می‌شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 12آذر1398 ، کدخبر: 78739: sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین