پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۱۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
با وجود اهمیت بالای خودکفایی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور، بی‌توجهی مسئولان شورای اقتصاد به اجرای قانون خرید تضمینی در تضاد با سیاست اقتصاد مقاومتی است و تنها پای گندم‌های وارداتی را به کشور باز می‌کند. به عبارتی اصرار مسئولان شورای اقتصاد به قیمت فعلی خرید تضمینی گندم و اجتناب کشاورزان در تحویل محصول، پای گندم‌های وارداتی را برای تأمین نان مورد نیاز به کشور باز می‌کند.

شعار سال:با وجود اهمیت بالای خودکفایی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور، بی‌توجهی مسئولان شورای اقتصاد به اجرای قانون خرید تضمینی در تضاد با سیاست اقتصاد مقاومتی است و تنها پای گندم‌های وارداتی را به کشور باز می‌کند. به عبارتی اصرار مسئولان شورای اقتصاد به قیمت فعلی خرید تضمینی گندم و اجتناب کشاورزان در تحویل محصول، پای گندم‌های وارداتی را برای تأمین نان مورد نیاز به کشور باز می‌کند.

علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی محصولات استراتژیک و امنیت غذایی کشور، اما تکرار بی‌توجهی مسئولان شورای اقتصاد به اصلاح نرخ خرید تضمینی و مشکلات متعدد در تأمین نهاده مورد نیاز کشاورزان کار را به‌جایی می‌رساند که برای تأمین نان مورد نیاز کشور چاره‌ای جز واردات گندم ‌نداشته باشیم‌. این درحالی است که با وجود شرایط مساعد اقلیمی و پراکنش بارش تنها در سایه حمایت دولت، خودکفایی برای چندمین سال متوالی محقق خواهد شد.

براساس تبصره ۶ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی، دولت موظف است که نرخ خرید تضمینی محصولات را قبل از شروع فصل کشت به‌گونه‌ای تعیین کند که میزان افزایش آن هیچ‌گاه از تورم اعلام شده بانک مرکزی کم‌تر نباشد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که امسال برای چندمین سال متوالی مسئولان شورای اقتصاد در اعلام قیمت منطقی خرید تضمینی گندم‌کوتاهی کردند که اگر هرچه سریع نسبت به اصلاح نرخ اقدام نکنند، به‌سبب اجتناب کشاورزان در تحویل گندم تولیدی به مراکز دولتی، تأمین نان مورد نیاز کشور دچار چالش می‌شود که این امر موجب شده تا پای گندم‌های وارداتی به کشور باز شود‌.

حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم‌ تا از آخرین وضعیت اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم و عواقب اصرار شورای اقتصاد به نرخ فعلی در تأمین گندم نان مورد نیاز کشور با خبر شویم.

نگرانی‌ها از حیث تأمین نان مصرفی کشور

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران با اشاره به این‌که مشکلی در تأمین گندم‌ مورد نیاز داخل وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، کمبودی در ارتباط با تولید گندم داخل و تأمین نیاز کشور وجود ندارد.

عطاءالله هاشمی با اشاره به این‌که در تأمین گندم مورد نیاز نان مصرفی مردم نیازی به واردات نداریم، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با وجود بارندگی‌های مناسب و پراکنش بارش، تولید گندم به مراتب بهتر از سال‌های گذشته است که با وجود این خللی در تأمین نان مورد نیاز آحاد جامعه وجود ندارد.

هاشمی قیمت واقعی خرید تضمینی هر کیلو گندم را دوهزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها همچنان بر نرخ دو هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم اصرار دارند که اگر بنا به هر دلیلی شورای اقتصاد اقدام به اصلاح قیمت تضمینی گندم نکند، برای تأمین نان مورد نیاز چاره‌ای جز واردات نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر بنا به هر دلیلی مسئولان شورای اقتصاد حاضر به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده نشوند، بدون تردید در بحث خرید همانند امسال دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران با اشاره به این‌که کشاورزان چشم به راه اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم هستند، تصریح کرد: با وجود شرایط مساعد کشت انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر قیمت خرید تضمینی برابر با هزینه‌های تولید و تورم افزایش یابد، در غیر این صورت خودکفایی گندم در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.

هاشمی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که امسال همانند سال گذشته میزان تولید گندم حداقل به 5/13 میلیون تن برسد که در صورت اصلاح قیمت و اشتیاق کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز خرید نیازی به واردات نداریم.

نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جواب‌گوی هزینه‌های تولید نیست

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران نیز با تکذیب کاهش سطح زیرکشت گندم اظهار کرد: بنابر پیش‌بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به حدود شش‌میلیون هکتار رسیده که با وجود این جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی‌بر کاهش سطح زیرکشت گندم وجود ندارد.

علیقلی ایمانی با تأکید بر این ‌مسأله که تأمین به‌موقع کود در میزان تولید گندم تأثیر به‌سزایی دارد، افزود: با توجه به خشک‌سالی‌های ابتدای فصل و تأخیر در بارندگی‌ها نیاز است که کود سرک به میزان بیش‌تر با فاصله زمانی کم‌تر در مزارع مورد استفاده قرار گیرد.

ایمانی با بیان این‌که قیمت دو هزار و ۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جواب‌گوی هزینه‌های تولید نیست، گفت: مسئولان شورای اقتصاد مطابق با قانون خرید تضمینی باید اقدام به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم کنند، در غیر این صورت با معضلات متعددی در بحث خرید و تأمین نان مورد نیاز کشور روبه‌رو خواهیم بود.

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران ادامه داد: با توجه به سطح زیرکشت گندم پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم به بیش از ۱۳ میلیون تن در سال زراعی 98-99 برسد که اگر مسئولان شورای اقتصاد به‌ بهانه کمبود منابع مالی دولت حاضر به اصلاح قیمت خرید تضمینی نشوند، خودکفایی گندم در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.

امنیت غذایی کشور در معرض خطر است

عضو هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به نگرانی‌ها درباره تأمین گندم مورد نیاز نان کشور اظهار کرد: علی‌رغم شرایط مساعد اقلیمی، اگر نهاده‌های مورد نیاز به‌موقع تأمین نشود، خودکفایی گندم به چالش کشیده می‌شود‌.

علی خان‌محمدی افزود: با تأمین به‌موقع نهاده‌های کشاورزی همچون سم و کود، پایداری و خودکفایی گندم استمرار خواهد یافت.

خان محمدی ادامه داد: از مجموع شش‌میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن گندم تولید شود که با وجود نیاز ۱۲ میلیون تنی گندم در داخل، مشکلی در تأمین نان مورد نیاز وجود ندارد.

این مقام مسئول قیمت منطقی خرید هر کیلو گندم برای سال آینده را دو هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود اهمیت بالای خودکفایی گندم در شرایط فعلی تحریم ‌انتظار می‌رود که مسئولان شورای اقتصاد هر چه سریع‌تر قیمت خرید تضمینی را اصلاح کنند تا کشاورزان نسبت به آینده تولید دلگرم شوند.

عضو هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به این‌که امنیت غذایی کشور در معرض خطر است، تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، مسئولان شورای اقتصاد به‌منظور استمرار خودکفایی گندم باید نرخ خرید را اصلاح کنند، در غیر این صورت به‌سبب از بین رفتن پایداری تولید، دلسردی کشاورزان نسبت به آینده کشت و امتناع آن‌ها در تحویل گندم تولیدی به مراکز خرید چاره‌ای جز تأمین نان مورد نیاز کشور از گندم‌های وارداتی نداریم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه،تاریخ انتشار:7اسفند1398،کد خبر: 81717،sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین