پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۶۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
پس از اصلاح نظام یارانه‌ای و جهش قیمت نهاده‌ای خوراک دام، مرغداران نسبت به کاهش تولید و عرضه مرغ و افزایش قیمت آن در بازار هشدار دادند. به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، "در یک روند نزولی میزان تولید مرغ در شهریورماه حداکثر ۹۸ میلیون قطعه بوده است"، که ۲۴ میلیون قطعه کمتر از نقطه آغاز دوره جدید اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور در اردیبهشت ماه سالجاری است.

شعار سال: اردیبهشت ماه سالجاری بود که ستاد تنظیم بازار درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده بود، پیرو اطلاعیه قبلی و بررسی‌های کارشناسی در خصوص اصلاح و متناسب‌سازی قیمت کالا‌های مشمول طرح (روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) سقف قیمت کالا‌های مذکور تعیین شد. بر این اساس حداکثر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.

زمان زیادی از اعلام قیمت مصوب جدید مرغ نگذشت بود که، مرغداران به دلیل افزایش هزینه‌های تولید در پی حذف یارانه‌ها به ویژه در بخش نهاده‌های خوراک دامی، قیمت مصوب جدید را ناکافی دانسته و از زیان سنگین خود خبر دادند.

مرغداران هشدار دادند؛ در صورت عدم اصلاح قیمت مصوب متناسب با افزایش هزینه‌های تولید، شاهد افت تولید و عرضه مرغ به بازار و افزایش قیمت خواهیم بود.

در هفته‌های اخیر هشدار مرغداران به واقعیت نزدیک شد و قیمت مرغ از نرخ مصوب عبور کرد و در برخی مناطق بسیار بالاتر از آن رفت.

بررسی میدانی نشان می‌دهد؛ در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار برای مصرف‌کننده از ۶۳ هزار تومان تا ۶۹ هزار تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار (قیمت مرغ درب کشتارگاه) از ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۷۰ هزار تومان است که، بیش از آخرین نرخ مصوب دولت در اردیبهشت ماه سالجاری هستند.
میزان تولید مرغ چقدر کاهش داشته است؟

در اردیبهشت ماه سالجاری، درست همزمان با دوره جدید اصلاح نظام یارانه‌ای اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اعلام کرد: حدود ۱۲۲ میلیون جوجه‌ریزی صورت گرفته است. حدود دو ماه پس ازآن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی وضعیت تولید مرغ، تخم مرغ و جوجه یکروزه را بحرانی توصیف و پیش‌بینی کردند؛ افت تولید در پیش است.

امروز حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور،آخرین وضعیت جوجه جوجه‌ریزی و تولید مرغ در کشور را اینگونه توصیف کرد: در یک روند نزولی میزان تولید مرغ در شهریورماه حداکثر ۹۸ میلیون قطعه بوده است.

به عبارت دیگر، نسبت به اردیبهشت ماه، ۲۴ میلیون قطعه از جوجه‌ریزی ماهانه کشور کاسته شده و به میزان قابل توجهی مرغ کمتری روانه بازار مصرف شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی اتحادیه برای تولید مرغ در ماه جاری چه میزان است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت مرغ در بازار، با کمی افزایش به ۱۰۵ میلیون قطعه برسد.

اسدالله نژاد درباره تناسب میزان تولید و مصرف، تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توان درباره تناسب میزان تولید و مصرف اظهار نظر کرد، به طور قطع سرانه مصرف مرغ در کشور کاهش پیدا کرده است اما، میزان کاهش آن مشخص نیست چراکه آمار دقیقی از میزان مصرف وجود ندارد.

به گفته وی؛ هر چند قیمت مرغ افزایشی بوده است اما، همچنان قیمت آن منطقی و کارشناسی نیست و باید افزایش پیدا کند.

اسدالله نژاد با بیان اینکه دولت قول داده بود که قیمت مرغ از اول مهر ماه اصلاح شود، افزود: در حال حاضر منتظر پاسخ دولت به درخواست مرغداران برای اصلاح قیمت هستیم.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ، تاریخ انتشار:۴ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: 670420، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
0
می گفتید ها که ساداتی نژاد بدرد نمی خوره. بخدا کاملا به حرفاتون ایمان آوردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین