پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
سنگ نگاره جهانی پیروزی اردشیربابکان را بزرگترین سنگ نگاره ساسانی ایران می‌دانند. همچنین از این نگارکند بعنوان کهن‌ترین سنگ نگاره ساسانی ایران یاد می‌شود. با این همه، بیش از یک دهه است که وضعیت آن خوب نیست و کافی است که نگاره‌های یک دهه پیش را با امروز بسنجیم، آنگاه است که به عمق فاجعه پی خواهیم برد. به هر روی، یادگار جهانی ساسانیان درخطر دست اندازی سوداگران اموال تاریخی بوده و به حال خود رها شده است.سیاوش آریا کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران گفت: قاچاقچیان و سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه‌های خیال انگیز و پوچ یافتن گنج، به تازگی زیر پای شاهنشاه ساسانی در سنگ نگاره جهانی نامدار به پیروزی اردشیربابکان در فیروزآباد را کنده و خالی کردند.

شعار سال: سیاوش آریا کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران ،اظهار داشت: سنگ نگاره پیروزی اردشیربابکان که به نبردسواره نیز نامدار است، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین یادگار‌های دوره ساسانیان به شمار می‌آید که در پرونده منظر باستان شناسی ساسانی پارس در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

وی افزود: با این همه، به سبب کمبود نیروی یگان حفاظت در میراث فرهنگی و نبود آموزش در میان توده مردم، از سوی سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی و قاچاقچیان نابخرد و فرومایه مورد دست اندازی قرار گرفته است و به تازگی در عرصه اثر و زیر پای شاهنشاه ساسانی را کنده و خالی کرده‌اند که آسیب‌های برگشت ناپذیری را برجای خواهد گذاشت.

قاچاقچیان زیر پای پادشاه ساسانی را خالی کردند!
آریا ادامه داد: همچنین قاچاقچیان ۲ متر آن‌سو‌تر از سنگ نگاره را گودال ژرف و بزرگی پدید آورده و زمین را زیر و رو کرده‌اند، اما دست اندازی غارتگران میراث فرهنگی در همین جا پایان نمی‌یابد و در مسیر رسیدن به سنگ نگاره پیروزی اردشیر و در دامان کوه نیز بخشی از صخره کوه را شکسته و نشانه‌های نابخردی و نادانی خود را بر جای گذاشته‌اند که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی به درد می‌آید.

کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران گفت: بنده بر پایه مسئولیت اجتماعی خویش به اداره میراث فرهنگی استان رفته و موضوع را به آگاهی مسئولان میراث فرهنگی رسانده و خواستار پیگیری و رسیدگی به موضوع هستم.

وی همچنین با اظهار تاسف بیان کرد: سنگ نگاره جهانی پیروزی اردشیر بابکان به سبب رسیدگی نکردن از سوی مسئولان میراث فرهنگی در همه این سال‌ها و گذشت زمان و همچنین براثر عوامل طبیعی و محیطی رو به نابودی است و جزییات و ریزه کاری‌های بسیار ارزشمند این نگارکند (نقش برجسته) درحال پاک شدن و حذف از چهره تاریخ است و ما همچنان تنها بیننده آن بوده و هستیم!

سنگ نگاره جهانی پیروزی اردشیربابکان را بزرگترین سنگ نگاره ساسانی ایران می‌دانند. همچنین از این نگارکند بعنوان کهن‌ترین سنگ نگاره ساسانی ایران یاد می‌شود. با این همه، بیش از یک دهه است که وضعیت آن خوب نیست و کافی است که نگاره‌های یک دهه پیش را با امروز بسنجیم، آنگاه است که به عمق فاجعه پی خواهیم برد. به هر روی، یادگار جهانی ساسانیان درخطر دست اندازی سوداگران اموال تاریخی بوده و به حال خود رها شده است.

قاچاقچیان زیر پای پادشاه ساسانی را خالی کردند!قاچاقچیان زیر پای پادشاه ساسانی را خالی کردند!

قاچاقچیان زیر پای پادشاه ساسانی را خالی کردند!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۹۱۲۲۰۵، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین