پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
کامران شرفشاهی، نویسنده، شاعر، پژوهشگر با بیان اینکه جشنواره «قلم زرین» یکی از جشنواره‌های معتبر ادبی کشور است یادآور شد: جایزه ادبی قلم زرین هرساله با بررسی کتاب‌هایی که در قلمرو ادبیات منتشر شده به رونق کتاب‌های ادبی در جامعه کمک شایانی کرده و مثل هر جایزه ادبی معتبر دیگری، این مولفه خود به افزایش تعامل و انگیزه بیشتر در بین دوستان اهل قلم منتج شده است.

شعار سال: سراینده مجموعه شعر «دختر آفتاب» با اشاره به اینکه پیشنهاد کرده بود متون نمایشی نیز به این مجموعه اضافه شود افزود: با تمام این فراز و فرود، این رویداد ادبی در آغاز گام نهادن به دوره بیست‌ویکم خود، کارنامه موفق و قابل قبولی داشته است.

این پژوهشگر و منتقد ادبی درباره روند داوری آثار در این جایزه ادبی قلم زرین گفت: این رویداد در طول حیات خود داوری‌های عادلانه‌ای داشته و همواره تلاش کرده در این عرصه از حاشیه‌ها دور بماند.

جوایز ادبی باعث افزایش تعامل بین اهل قلم می‌شوند
دبیر هجدهمین دوره جایزه قلم زرین در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارسال آثار توسط نویسندگان نامدار کشور برای این رخداد در روند داوری آیا داوران مرعوب این نام‌ها می‌شوند یا بر اساس ضوابط و قوانین قلم زرین داوری را پیش می‌برند؟ تصریح کرد: غالباً داوران این رویداد از بین افرادی انتخاب می‌شوند که دارای سابقه و شأن ادبی بالایی هستند و هیچ‌کدام از آن‌ها مرعوب نام‌ها و شیفته شهرت شاعران، نویسندگان و پژوهشگران نمی‌شوند.

نویسنده کتاب «آبروی آب» اضافه کرد: با این عقبه داوری‌های این رخداد همواره بدون حب و بغض بوده و طی جلساتی که در مقام دبیر یا داور این رخداد شاهدش بودم، همه همکاران تلاش می‌کنند که در روند داوری حق به حق‌دار برسد.

شرفشاهی به اشاره به تغییرات مثبتی که در سایه تجربه در پس ادوار این رویداد نزد بانیان و برگزارکنندگان آن در روند ارتقای کیفی جایزه ادبی قلم زرین انجام شده که با اقبال بسیار بالای بدنه نویسندگان و ناشران مواجه شد، گفت: در سال‌های گذشته ضوابطی بود که گاهی روند انتخاب آثار دارای شایستگی را با خللی مواجه کرده بود. به عنوان مثال در یکی از ضوابط آیین‌نامه جشنواره قلم زرین آمده بود که کتاب حداقل بالای ۱۰۰ صفحه باشد تا در فرایند داوری قرار گیرد. این ضابطه به‌اصطلاح مورد اعتراض واقع شد، چون به‌هرحال باید کیفیت را سنجید و کمیت نباید چندان ملاک کار باشد. به‌ویژه در قالب شعر که عالم اجمال هست و خوشبختانه با نظر هیئت مدیره این جایزه چنین مولفه‌ای در سالیان پیش حذف شد و هدف داوری بر نگره‌های کیفی قرار گرفت.

شرفشاهی در پایان عنوان کرد: با تمام این فراز و فرود‌ها و بعد از پشت سر گذاشتن دو دهه فعالیت مستمر و برگزاری بدون وقفه، جشنواره قلم زرین امروز به بالندگی و پختگی مطلوبی رسیده و به جامعه ادبی اثبات کرده که تعهد، احاطه، اشراف و توجه به ادبیات، اصول کیفی و محتوایی این رویداد ادبی به شمار می‌رود.

اختتامیه بیست‌ویکمین جایزه ادبی قلم زرین با دبیری حمید هنرجو چهاردهم تیر امسال همزمان با روز قلم برگزار خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار:۵ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۴۰۷۴۲، www.ibna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین