پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
هفت کتاب علمی - زیست‌محیطی مرحله نهایی جایزه مهرگان علم، پس از چند مرحله داوری از میان ۱۶۵ عنوان کتاب چاپ اول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ انتخاب و به فهرست نهایی راه یافته است. پنج نامزد دریافت جایزه مهرگان علم برای یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست نیز از میان گروه بزرگی از کنشگران، محیط‌بانان، استادان و مروجان فرهنگ شناخت و پاسداری از محیط زیست ایران انتخاب شده‌اند که هر یک با ازخودگذشتگی و تلاش بی‌وقفه، نقش تعیین‌کننده‌ای در احیا و حفظ محیط زیست ایران ایفا کرده‌اند.

شعارسال: دبیرخانه جایزه مهرگان فهرست ۷ کتاب علمی زیست‌محیطی، ۷ تشکل مردم نهاد و پنج کنشگر برتر حوزه محیط زیست ایران را که به مرحله نهایی دوره‌های شانزدهم و هفدهم جایزه مهرگان علم راه یافته‌اند، اعلام کرد.

اعلام فهرست نهایی جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست

داوری دوره‌های شانزدهم و هفدهم جایزه مهرگان علم را هفت نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران محیط زیست ایران متشکل از: هوشنگ ضیایی، عبدالحسین وهاب‌زاده، محمد درویش، زهرا قلیچی‌پور، بهرام معلمی، محمدرضا داهی و مژگان جمشیدی در مدت هجده ماه برعهده داشتند.

هفت کتاب علمی - زیست‌محیطی مرحله نهایی جایزه مهرگان علم، پس از چند مرحله داوری از میان ۱۶۵ عنوان کتاب چاپ اول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ انتخاب و به فهرست نهایی راه یافته است.

در بخش بهترین تشکل‌های مردم‌نهادِ زیست‌محیطی (NGO ها) عملکرد ۷۷ تشکل از سراسر ایران در بازه زمانی جایزه بررسی شده و بازدید‌های میدانی از فعالیت تعدادی از این تشکل‌ها توسط داوران و اعضای دبیرخانه جایزه صورت گرفته است و در نهایت از میان ۱۴ تشکل راه یافته به مرحله ماقبل نهایی جایزه، هفت تشکل به مرحله نهایی جایزه مهرگان علم راه یافته‌اند.

پنج نامزد دریافت جایزه مهرگان علم برای یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست نیز از میان گروه بزرگی از کنشگران، محیط‌بانان، استادان و مروجان فرهنگ شناخت و پاسداری از محیط زیست ایران انتخاب شده‌اند که هر یک با ازخودگذشتگی و تلاش بی‌وقفه، نقش تعیین‌کننده‌ای در احیا و حفظ محیط زیست ایران ایفا کرده‌اند.

علیرضا زرگر بنیان‌گذار و مدیر جایزه مهرگان با قدردانی از صرف وقت و دقت داوران جایزه مهرگان علم در خواندن کتاب‌های علمی و بررسی عملکرد تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست گفت: محیط زیست ایران بیش از هر چیز نیازمند مدیران شجاع، لایق و دلسوزی است که علاوه بر داشتن دانش کافی و توان برنامه‌ریزی برای حل بحران‌ها و مشکلات کنونی، اهمیت تعامل و برقراری ارتباط با تشکل‌های محلی را درک کرده و دغدغه رفع نیاز‌ها و خواسته‌های آنان را داشته باشند و از این طریق بتوانند از ظرفیت بالای این تشکل‌ها و اعتمادی که جوامع محلی به کار و تلاش آن‌ها دارند، در جهت حفظ و بهبود شرایط محیط زیست بهره گیرند.

مدیر جایزه مهرگان افزود: معرفی هفت تشکل مردم‌نهاد در مرحله نهایی جایزه مهرگان به معنای نادیده گرفتن تلاش ارزشمند و مؤثر دیگر تشکل‌های زیست‌محیطی که به رغم مشکلات زیاد با حداقل امکانات در دوردست‌ترین مناطق ایران فعالیت می‌کنند، نیست.

دبیرخانه جایزه مهرگان راه‌یافتگان مرحله نهایی جایزه مهرگان علم را به این شرح اعلام کرد:

کتاب‌های علمی- زیست‌محیطی راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان علم (به نظم الفبایی)
- اطلس مهره‌داران تالاب کویری میقان؛ محمود کلنگری / ماندانا حضرتی؛ نشر هم‌میهن.

- پارک‌های ملی و سایر مناطق حفاظت‌شده (مجموعه سه جلدی)؛ هنریک مجنونیان (تألیف و ترجمه)؛ دانشکده محیط زیست با همکاری نشر معارف.

- دوزیستان ایران؛ هانیه غفاری / باربد صفایی مهرو؛ انتشارات دانشگاه کردستان.

- راهنمای میدانی پروانه‌های ایران (ویرایش جدید)؛ علیرضا نادری؛ انتشارات ایران‌شناسی

- سیل نفرین نیست، بخشش است در جامه‌ای ناشناخت؛ سید آهنگ کوثر و گردآورندگان دیگر؛ انتشارات نوید شیراز.

- مهاجرت پرندگان، پرندگان مهاجر ایران؛ ایمان ابراهیمی؛ انتشارات نقش مانا (اصفهان).

- یاد جنگل دور: فرضیه ساوانا و انتخاب زیستگاه در انسان؛ گوردون اوراینز؛ مترجم کاوه فیض‌اللهی؛ فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم.

تشکل‌های مردم‌نهاد راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان علم (به نظم الفبایی)
- انجمن دوستداران دماوندکوه؛ آمل - مازندران؛ مهدی مسچی

- انجمن دوستداران محیط زیست و طبیعت کلمرز؛ کهنوج - کرمان؛ عادل سالاری

- انجمن سبز چیا؛ مریوان - کردستان؛ محمدناجی کانی سانانی، کاوه کردستانی (نماینده)

- انجمن سرو سبز دالاهو؛ کرمانشاه؛ کسری حیدری

- بلوط‌بانان پا به رکاب؛ سردشت - آذربایجان غربی؛ رئوف آذری

- بنیاد اَلگِن (سفیران امید چاروسا)؛ دهدشت - کهگیلویه و بویراحمد؛ سعید انصاریان.

- کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان؛ شهرکرد - چهار محال و بختیاری؛ یوسف فرهادی بابادی.

پنج نامزد دریافت جایزه مهرگان علم برای یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست (به نظم الفبایی)
- عبدالله اشتری؛ مدرس و مربی کوهنوردی، بنیانگذار انجمن حفظ محیط کوهستان و سردبیر ۱۷ شماره فصلنامه محیط کوهستان، عضو کمیته بین‌المللی مشارکت برای کوه‌ها؛ برای مجموعه فعالیت‌ها و خدمات.

- مظفر افشار؛ کارآفرین و کنشگر محیط زیست، احیاکننده درختان بلوط در خرم‌آباد و رشته کوه‌های زاگرس؛ برای مجموعه فعالیت‌ها و خدمات.

- بهمن ایزدی؛ کویرشناس و کویرنورد، عکاس طبیعت، نقش مؤثر در ثبت ملی کویر لوت و ثبت در میراث جهانی به عنوان اولین اثر طبیعی ایران، بنیان‌گذار «کانون سبز فارس» و «گنجه پشتیبان زیست بوم ایران»؛ برای مجموعه فعالیت‌ها و خدمات.

- مهدی تیموری؛ محیط‌بان، کارشناس ارشد و کنشگر محیط زیست، رئیس پارک ملی گلستان (ذخیره‌گاه زیست‌کره)؛ برای مجموعه فعالیت‌ها و خدمات.

- بیژن فرهنگ دره‌شوری؛ بوم‌شناس، پژوهشگر و مجری پروژه‌های زیست‌محیطی، عکاس طبیعت، مؤسس نخستین ژئوپارک خاورمیانه در قشم، طراح صخره‌های مرجانی با الهام از طبیعت (مقام نخست جهانی)؛ برای مجموعه آثار، فعالیت‌ها و خدمات.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 26مهر1402، کدخبر: 1408710، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین