پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۸
دادستان کل کشور اظهار کرد: ضابطان یکی از ابزار‌های بسیار مهم در اختیار قوه قضاییه هستند که باید از ظرفیت آن‌ها در جهت احقاق حقوق مردم استفاده کرد. باید از دادستان محترم پرسید که تقریبا همه ما می دانیم اکثر ضابطان چگونه انتخاب می شوند. همه ما تقریبا از سطح آموزشی ضابطان باخبر هستیم. آیا به پیامدهای این طرح نسبتا خوب اما پر پیامد و حاشیه ساز توجه کرده اید؟ آیا بهتر نیست در عرض یکسال اقدام به تقویت و آموزش تخصصی ضابطان و از رده خارج کردن ضابطان حاشیه دار و حاشیه ساز و غیره شده و سپس طرح تشریح شده را اجرا نمایید.

شعارسال: محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گفت: گسترش عدل و آزادی‌های مشروع در حوزه تکالیف و مسئولیت‌های دادستان‌هاست که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. ضابطان یکی از ابزار‌های بسیار مهم در اختیار قوه قضاییه هستند که باید از ظرفیت آن‌ها در جهت احقاق حقوق مردم استفاده کرد. ضابطین نقش مهمی در نحوه عملکرد دستگاه قضایی دارند اعم از ضابطین خاص که در قانون وظایف معینی مانند مسائل امنیتی و اطلاعاتی بر عهده آن‌ها گذاشته شده است و یا مسائل عامی که به عهده ضابط عام است که امروز به عنوان فراجا نامیده می‌شود و یا بقیه ضابطانی که در قوانین تعیین شده اند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور:باید از ظرفیت ظابطان در جهت احقاق حقوق مردم استفاده کرد + ضابطان چگونه انتخاب شده و چقدر اموزش دیده اند جناب دادستان؟

او افزود: قوه قضاییه می‌تواند از ظرفیت‌های ضابط، در امر تحقیق، پیگیری، تعقیب و دستگیری اشخاص استفاده کند. در قانون آیین دادرسی برای استفاده از مجموعه ضابطین، یکسری دستورالعمل‌ها و مقرراتی تعیین شده است. نقش ضابطین در احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت بسیار تاثیرگذار است.

او گف: فراجا دارای تکالیف و وظایف گسترده در حوزه‌های مختلف است، اما یکی از وظایف بحث ضابط بودن آن‌ها و ضابط در این مقام تحت امر قاضی است لذا در آیین دادرسی تصریح شده است که دادستان نسبت به ضابطان ریاست دارد و این امر نه به معنای ریاست اداری بلکه به معنی این است که حدود وظایف و تکالیف او را مشخص کرده و بر عملکرد و او نظارت کرده و به او امرو نهی می‌کند. در آیین دادرسی تکلیف شده که ضابطین برای انجام کار خود بعنوان بازوی دستگاه قضا، باید دوره دیده و این دوره‌شان مورد تائید قرار بگیرد و بعد از اینکه آموزش لازم را دیدند و در آزمون هم پذیرفته شدند برایشان کارت ضابطیت صادر می‌شود و آن ضابطی که فاقد کارت باشد، اقداماتش اعتباری ندارد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اعتماد، تاریخ انتشار: 8تیر1402، کدخبر: 620128، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین