پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
یکی از مشکلات بنیادین کشور ، حاکم شدن تفکر اتمیسم تعصب گرای خشک اندیش دینی بجای توسعه و ترویج فقه پویا و احیاگری دینی است. کم خاصیت هایی که ناتوانی تحلیلی شناختی خود به همراه تمایلات بالا به کسب قدرت ، در قالب الگوها، رفتارها و برنامه های بنیادگرایانه و تندرو بروز و ظهور داده و تجلی می بخشند و فضا را برای سه گانه فشار- فرصت- توجیه منجر به غارت گری فراهم می کنند. شاید درباره خبر اخیر قیاس مع الفارق باشد، اما مصدایق این آسیب دینی- سیاسی، به کرات در کشور دیده می شود. ناهید خداکرمی پزشک و رئیس سابق کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در پی اعلام رییس سازمان اورژانس کشور از طرح پایگاه‌های اورژانس زنان می گوید که تربیت نیروی اورژانس زن برای همه خدمات می‌تواند آسیب زننده باشد زیرا هم زمانبر است هم هزینه زیادی به بار می‌آورد. هیچ کجای دنیا این کار را نمی‌کنند. منتظر دریافت توضیحات هستیم.

شعارسال: چندی پیش رییس سازمان اورژانس کشور از طرح «اورژانس زنان» صحبت کرد و گفت: پایگاه‌های اورژانس بانوان را در شهر‌ها خواهیم داشت و در حال حاضر در تهران و برخی شهر‌های بزرگ داریم. با فارغ التحصیلی این افراد قصد توسعه اورژانس بانوان به خصوص در کلانشهر‌ها را خواهیم داشت.

هیچ کجای دنیا ،خدمات رسانی اورژانس را تفکیک جنسیتی نمی کنند، بدعت گذاری شرعی، حماقت یا طرح دارای توجیه؟

ناهید خداکرمی پزشک و رئیس سابق کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: تفکیک جنسیتی در اورژانس امکان پذیر نیست.

خداکرمی در این باره توضیح داد: علت تأکید به تفکیک جنسیتى در حوزه‌هاى مختلف سلامت که هر از گاهى مطرح می‌شود را نمى‌دانم، اما تفکیک جنسیتى به معنای عام در اورژانس امکان پذیر نیست؛ زیرا نه بودجه و هزینه و نه نیروی انسانی کامل آن محقق می‌شود و نه امکان پذیر است.

ناهید خداکرمی ضمن اشاره به اینکه بیشترین نیاز‌های اورژانسی زنان مربوط به حوادث زایمان و بارداری است، گفت: به همین جهت هم کافی است هر پایگاه اورژانس در هر شیفت یک ماما داشته باشد؛ با همین اقدام بسیاری از خدمات اورژانس زنان توسط تیم اعزامى قابل ارائه خواهد شد. وقتی طرح تفکیک جنسیتی را مطرح می‌کنیم جز هدر رفت منابع و تحمیل هزینه و بی‌نظمی چیز دیگری نتیجه کار نخواهد بود. درست است که حضور نیروی زن در اورژانس مطلوب است، اما اینکه تکنسین‌های اورژانس زن از ابتدا تربیت شوند و تفکیک جنسیتى کامل صورت بگیرد خیلی کمک کننده نیست و موجب هدر رفت منابع می‌شود.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح پیشنهادی توضیح داد: در حالی که اگر در هر شیفت مراکز اورژانس کشور بتوانیم حضور یک کارشناس مامایی را فراهم کنیم به راحتی بسیاری از نیاز‌های خدماتی اورژانس که مربوط به مسایل جنسیتی می‌شود حل می‌شود؛ به این ترتیب با تضمین اثربخشی بالا خدمات درست و به موقعی به مردم ارائه مى شود. برای مثال نمونه‌های بسیاری از زایمان در مأموریت‌هاى اورژانس کشور پیش مى‌آید که در چنین مواردی حضور تکنسین زنان و مامایی در اورژانس کمک کننده خواهد بود.

خداکرمی درباره هزینه‌های این طرح گفت: تفکیک جنسیتی به این معنی که هزینه کنیم و به کل و برای همه خدمات اورژانس زنان نیرو تربیت شود می‌تواند آسیب زننده هم باشد، زیرا هم زمانبر است هم هزینه زیادی به بار می‌آورد و هم اینکه ممکن است اثربخشى لازم را نداشته باشد. اغلب حوادثى که نیازمند اعزام آمبولانس و تکنیسین اورژانس است در مناطق صعب العبور هستند و لازم است نیرو‌های زن و مرد اورژانس بصورت ترکیبى حضور داشته باشند. اما در مواردی که علت درخواست آمبولانس، اورژانس‌هاى زنان و زایمان باشد هنر اورژانس کشور این است که بتواند ماما با تیم اعزام کند..

وی همچنین گفت: در حال حاضر نیروى انسانى مامایی داریم که با نیاز‌ها و شرایط کار در اورژانس هم آشنا هستند؛ و به راحتی می‌توانیم از این نیرو‌ها در ترکیب اورژانس‌ها از این نیرو‌ها استفاده کنیم. مواجهه اورژانس‌ها با نبود نیروی مورد نیاز زنان در اورژانس‌ها مثل آسیب‌های دستگاه زنان یا مشکل در فرایند زایمان می‌تواند از انگیزه‌های این تصمیم گیری باشد.

خداکرمی افزود:، اما دیگر انگیزه‌های این تصمیم را کامل درک نمی‌کنم؛ پیشنهاد عملیاتی، کاربردی و هزینه اثربخشی ما این است که در تیم‌های مراکز اورژانس یک ماما در هر شیفت یا در هر پایگاه حضور داشته باشد تا بسیاری از نیاز‌های زنان به خدمات اورژانسی را برآورده بکنند؛ با توجه به بستر موجود این اتفاق در بازه زمانی کمتری هم قابل دسترسی است. اما اینکه از اول به جذب و تربیت نیرو‌ها بپردازیم را توصیه نمی‌کنیم و به صلاح کشور هم نیست. هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پرسنل زن باید به پایگاه‌های اورژانس وصل شود و برای اتصال این مهم بهترین کار جذب ماما در اورژانس است و یا اینکه از ماماهاى داوطلب بصورت آنکال در هر شهر و محله ثبت نام شود و در مواقع نیاز به تیم اعزامى ملحق و انجام وظیفه نماید تا بتوان نیاز‌های زنان کشور را در مواقع ضروری برطرف کند. جامعه مامایی این آمادگى را دارد تا به کمک اورژانس کشور طرح و پروتکلى بر اساس شواهد و مستندات علمى تهیه کند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 12تیر1402، کدخبر: 158728، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین