پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۷۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
بحث در خصوص ماهیت واقعی جن، علم الرجال روایات حضور جن در عاشورا، ارتباط نظام‌مند جن و انسان و غیره، مباحث ساده‌ای نیستند که بشود به راحتی بدان ورود کرد. اما برخی آئین مناسک سنتی در برخی از مناطق ایران وجود دارد که متاسفانه بجای خالص شدگی و افزایش اثرگذاری‌ها، گرایشات کارناوالی پیدا کرده است. لشکر جن‌ها در نوش آباد اصفهان را می‌توان یکی از این مراسم دانست که اخیرا مورد توجه برخی رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفته است. پارادوکسی که از یکطرف با نوعی مناسک سنتی مواجه هستیم و حمله بدان، نوعی حمله به فرهنگ محسوب می‌شود و از طرف دیگر، وجود بدعت‌ها و کارناوال بازی‌هایی که با اصل مراسم و مناسک محرم و آئین عزاداری حسینی منافات دارد. منتظر دریافت نظرات متخصصان، ذی نفعان و ذی مدخلان این حوزه هستیم.

شعار سال: یورونیوز در گزارشی از برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در نوش آباد نوشت: مردم ایران مانند هر سال مراسم عزاداری ماه محرم را همراه با آیین‌های محلی و سنتی برگزار کردند. نوش آباد، از توابع شهرستان کاشان هر سال در روز تاسوعا و عاشورا مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کند.

لشکر جن‌ها در نوش آباد+ مناسک آئینی یا هندی بازی؟!

یکی از این مراسم به لشکر جن‌ها در حادثه کربلا اشاره دارد. برای اجرای این مراسم، نوجوانان صورت‌ها و بدن‌های خود را سیاه و قرمز می‌کنند تا بتوانند نقش لشکر جن‌ها را بازی کنند. این مراسم در مورد داستان حضور «زعفر جنی» در کربلا است. براساس روایت‌های مطرح شده زعفر جنی در روز تاسوعا و عاشورا برای خود مراسم عروسی برپا کرده بود که متوجه قیام عاشورا و رویارویی لشکر امام حسین با یزیدیان می‌شود. او پس از اینکه متوجه این ماجرا می‌شود، مراسم عروسی را رها کرده با طوایف مختلف جن برای کمک به امام به سوی کربلا حرکت می‌کند.

تعداد بازدید : 5

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار:۶ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۵۳۴۵۴، fararu.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین