پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲
شاید هیچ کسی در دنیا به اندازه بزرگترین موتور جستجوی جهان نتواند بگوید که ما انسان‌ها به چه چیزهایی فکر می‌کنیم. در طول شبانه روز بارها و بارها همه دغدغه‌ها و سوالاتمان را از گوگل می‌پرسیم و او به آنها پاسخ می‌دهد. اما نکته جالب آنست که همین جستجوها اطلاعات بی‌نظیری را درباره زندگی ما، سوالات ما و حتی خواب‌های ما در اختیار گوگل قرار می‌دهد. گوگل در پژوهشی، نتایج ده سال جستجوی بشر درباره خواب‌هایش را به هفت زبان پر مخاطب دنیا مورد بررسی قرار داده است.

شعارسال: گوگل بررسی کرده است که مردم دنیا چگونه از کشورها، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف خواب‌های خود را دراین وبسایت، جستجو می‌کنند. گوگل در این پژوهش متوجه شده است که خیلی از رویا‌های مردم دنیا تکراری است.

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان

گوگل نتایج پرس و جو‌هایی مانند خواب دیدن چیست؟ چرا خواب می‌بینم؟، معنی خواب دیدن؟ و ... را به هفت زبان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ مطالعه کرده است. این موتور جستجو این پژوهش را از برترین زبان‌های گفتاری دنیا شروع کرده و مواردی را انتخاب کرده که داده‌های کافی برای بررسی موضوع آن‌ها را در دسترس داشته است.

زبان‌های بررسی شده در این پژوهش توسط گوگل عبارتند از عربی، انگلیسی، فرانسه، ژاپنی، پرتغالی، روسی و اسپانیایی

*موضوعات عمومی خواب‌های مردم دنیا: مار و دندان

در این پژوهش مطرح شده است که موضوعاتی وجود دارند که مردم به طور مداوم در زبان‌های مختلف به دنبال آن می‌گردند: به عنوان مثال خواب دیدن مار‌ها و افتادن و شکستن دندان‌ها در خواب جزو موضوعاتی است که به طور پیوسته مردم دنیا درباره آن‌ها خواب می‌بینند.

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان


به عنوان مثال مار‌ها در زبان عربی در سال ۲۰۱۵، گاز گرفتن مار به زبان انگلیسی در سال ۲۰۱۹، مار سبز به زبان فرانسه در سال ۲۰۱۹، مار سفید به زبان ژاپنی در سال ۲۰۱۵، مار مرجانی در زبان پرتغالی در سال ۲۰۱۹، یک مار و مار‌ها در زبان روسی و اسپانیایی در سال ۲۰۱۹ جستجوی بیشتری را در موتور جستجو درباره تعبیر خواب در زبان‌های ذکر شده داشته‌اند.

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان


همچنین رویای افتادن دندان و شکستن دندان در همه زبان‌های پژوهش شده در سال ۲۰۱۹ افزایش نسبت به سال قبل از خود را نشان می‌دهد.

*موضوعات منحصر به فرد بر اساس زبان‌های خاص

از سوی دیگر، موضوعات منحصر به فردی وجود دارد که فقط در جستجو‌های زبان‌های خاص ظاهر می‌شوند: رویای چیدن قارچ فقط به زبان روسی جستجو می‌شود، رویای شتر در عربی، رویای سیر در پرتغالی، رویای ایگوانا در اسپانیایی، و رویای روباه در انگلیسی.

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان


گوگل همچنین داده‌های جالبی را در مورد کاوش موضوعات با بیشترین علاقه جستجو در طول سال‌های مختلف پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۶، جستجوی مرتبط با بالاترین موضوع به زبان عربی، موضوع «سفر» بوده است.

*دسته‌بندی دوازده‌گانه رویا‌های انسان

با توجه به جستجو‌های گوگل چه فضا‌هایی را بیشتر در رویا می‌بینیم؟ پس از کاوش در موضوعات، گوگل چند دسته کلان از رویا‌ها را ایجاد کرده است تا ببینیم جهان‌هایی که خواب ما را پر می‌کنند چیستند و چگونه بر اساس زبان‌های مختلف در طول سال‌ها تغییر می‌کنند.

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان


گوکل پس از مطالعه همه موضوعات رویا‌ها بر اساس زبان و سال، آن‌ها را به ۱۲ دسته، دسته بندی کرده است:
- حیوانات و حشرات (که در آن موضوعاتی مانند مارها، عنکبوت‌ها و سگ‌ها گروه بندی شده است)
- بدن انسان (با موضوعاتی مانند افتادن دندان، مو، ناخن)
- خانواده و روابط (با موضوعاتی مانند بچه دار شدن، ازدواج، برادر، شریک زندگی سابق)
- سقوط و پرواز (با موضوعاتی مانند پرواز و افتادن به خلاء)
- احساسات (با موضوعاتی مانند گریه، خنده، رویا‌های ترسناک)
- غذا (با موضوعاتی مانند برنج، توت فرنگی، نان)
- عناصر طبیعی (با موضوعاتی مانند آتش، آب، شن)
- رویداد‌های آب و هوا (با موضوعاتی مانند طوفان، گردباد، باران)
- سفر و حمل و نقل (با موضوعاتی مانند قطار، سفر، هواپیما)
- پول (با موضوعاتی مانند برنده شدن پول، الماس، جواهرات)
- ماوراء طبیعی (با موضوعاتی مانند زامبی، گرگینه)
- و سایر رویا‌ها.

با نگاهی به نتایج کلی، دسته‌هایی که بیشترین تعداد سوژه‌ها را دارند، معمولاً حیوانات و حشرات هستند، به ویژه برای انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی. معمولاً خانواده و روابط پس از آن قرار می‌گیرد.

همچنین کاوش در دسته‌های دیگر جالب است: گوگل در طول سال‌ها متوجه شده است که زبان ژاپنی با موضوعات مرتبط با احساسات رابطه بیشتری دارد و در زبان روسی موضوعات غذایی بیشتر در رویا‌ها دیده می‌شود.

*تغییر رویا‌ها در بازه‌های زمانی مختلف

چگونه علاقه به معنای برخی رویا‌ها در طول زمان تغییر می‌کند؟ گوگل همچنین موضوع رویا‌ها را از این منظر بررسی کرده است و روند‌ها را در طول سال‌ها مطالعه کرده است و انواع مختلفی از موضوعات را یافته است.

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان

این پژوهش ذکر می‌کند که موضوعاتی از رویا‌ها وجود دارد که علاقه جستجوی آن‌ها در طول زمان خطی بوده است، بدون هیچ گونه تغییر یا اوج: مانند خواب پرواز.

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان

همچنین گوگل در این پژوهش متوجه موضوعاتی شده است که علاقه به جستجوی آن‌ها با در طول زمان با افزایش مواجه شده است، مانند خواب دیدن درباره آب یا خواب دیدن درباره فرار

نتایج پژوهش ۱۰ ساله گوگل درباره خواب‌های انسان

همچنین موضوعاتی در رویا وجود دارد که با قله‌های قابل توجهی که با رویداد‌های واقعی همزمان شده‌اند همخوانی دارد. به عنوان مثال، علاقه به جستجو برای رویای دیدن آتشفشان در آوریل ۲۰۱۰، زمانی که فوران آتشفشان Eyjafjallajökull (ایسلند) آغاز شد، به اوج خود رسید؛ و رویای سونامی در مارس ۲۰۱۱، مصادف با ماه وقوع سونامی در ژاپن، در جستجوی گوگل به اوج رسید.

*رویا‌هایی که ما را به هم متصل می‌کنند

جنبه دیگری که گوگل در این پژوهش به آن علاقه نشان داده است؛ کاوش در شبکه‌های رویا‌ها بود: چگونه موضوعات رویا‌ها - که مردم به دنبال معنای آن‌ها در گوگل هستند - زبان‌های مختلف را به هم متصل می‌کنند؟ این موتور جستجو رویا‌هایی را که ما را در سال به هم متصل می‌کنند، مشخص کرده است.

موضوعات رویا‌ها که زبان‌های بیشتری را به هم متصل می‌کنند، موضوعاتی هستند که به طور مداوم در کاوش‌های گوگل ظاهر می‌شوند: مار‌ها و افتادن دندان‌ها. اما موضوعات دیگری نیز وجود دارند که اغلب زبان‌ها را به هم مرتبط می‌کنند، مانند باردار بودن، سگ و ماهی.

موضوعاتی وجود دارد که در بیش از یک سال، یک زبان خاص را با زبان‌های دیگر مرتبط می‌کند: مانند گریه کردن، که عربی را به انگلیسی و پرتغالی در سال ۲۰۱۸ و به اسپانیایی و فرانسوی در سال ۲۰۱۵ مرتبط می‌کند.

گوگل همچنین ارتباطات منحصر به فردی را بین دو زبان پیدا کرده است: مانند رویاپردازی در مورد وزغ که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ پرتغالی و اسپانیایی را به هم پیوند زد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 22مرداد1402، کدخبر: 657480، fararu.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین