پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 21
کد خبر: ۳۹۱۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی توسط دولت خبر داد و گفت: در صورتی که تا مهر ماه ۷۰ درصد اعتبارات جذب شود بانک مرکزی اعتبارات مذکور را افزایش خواهد داد.

شعارسال: در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. برابر آمار‌ها ۲۳ درصد کل مشاغل در کشور‌های فوق صنعتی را کسب و کار‌های خانگی تشکیل می‌دهند، این در حالی است که سهم مشاغل خانگی در کشور ما در حدود ۳ تا ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود.

افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات مشاغل خانگی ، الگوی توسعه ای یا راهکار گذر موقت از تنگناهای اقتصادی خانوار

در راستای توسعه مشاغل خانگی و حمایت از متقاضیان کسب و کار‌های خانگی موضوع اشتغال خانگی به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال در دستور کار قرار گرفته و مجموعه اقدامات صورت گرفته منجر به صدور ۲۱۸ هزار مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته شده است.

به گفته همتیان - رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، صدور ۲۱۸ هزار مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته اشتغال ۱۰۳ هزار نفر در کشور را به دنبال داشته است.

وی از رشد ۲۰۰ درصدی در صدور مجوز‌ها و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در دولت سیزدهم خبرداد و با اشاره به افزایش تسهیلات مشاغل خانگی به ۴۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ گفت: سال گذشته این اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۹۰ درصد تسهیلات توسط استان‌ها جذب شده است.

در راستای حمایت از صاحبان مشاغل خانگی و فراهم کردن بستر فروش محصولات، سال گذشته ۱۴ تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی ایجاد شد و راه‌اندازی ۵۰۰ بازارچه عرضه محصولات و کالا‌های خانگی برای دارندگان مجوز‌های مشاغل خانگی در دستور کار قرار گرفت.

معاون اشتغال وزیر کار می‌گوید: امسال اعتبارات مشاغلی خانگی ۳۵ درصد از طرف دولت افزایش پیدا کرده و طبق قولی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم اگر تا مهرماه ۷۰ درصد از اعتبار موجود را جذب کنیم، اعتبار افزایش می‌یابد. محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال وزارت کار از تمرکز وزارت کار بر توسعه بازار مشاغل خانگی سخن گفته و می‌افزاید: سال گذشته دغدغه اصلی ما مجوز بود که خوشبختانه شرایط مساعد شد و شاهد تسهیل در صدور مجوز‌های کسب‌وکار هستیم، امسال نیز تمرکز خود را بر توسعه بازار مشاغل خانگی گذاشته‌ایم.

وی هدف‌گذاری اشتغال ایجادی درحوزه مشاغل خانگی را ۱۵ درصد اعلام کرده و می‌گوید: از یک میلیون شغلی که باید در سال ۱۴۰۲ ایجاد شود، ۱۵ درصد مربوط به مشاغل خانگی است و این چشم انداز برای چهار سال دولت است.

کریمی بیرانوند تاکید کرد: اعتبارات مشاغلی خانگی ۳۵ درصد از طرف دولت افزایش پیدا کرده و طبق قولی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم اگر تا مهرماه ۷۰ درصد از اعتبار موجود را مصرف کنیم، اعتبار افزایش می‌یابد.

سال گذشته ۱۰۳ هزار فرصت شغلی جدید از محل منابع اشتغال خانگی ایجاد شد که معادل ۱۰ درصد کل اشتغال ایجاد شده در کشور است و برای امسال نیز هدفگذاری شده که ۱۵ درصد کل اشتغال ایجادی از محل طرح‌های مصوب مشاغل خانگی محقق شود.

در حوزه تسهیلات‌دهی نیز سقف تسهیلات پرداختی به مشاغل خانگی مستقل ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل خانگی پشتیبان ۴ میلیارد تومان به ازای اشتغالزایی برای ۴۰ نفر است که تسهیلات به شکل قرض الحسنه و با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود.

امسال سقف تسهیلات مشاغل خانگی افزایش یافته و به رقم ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است بر این اساس استان‌هایی که دارای عملکرد بهتری در حوزه اشتغال خانگی باشند، از تسهیلات بیش‌تر بهره‌مند خواهند شد. طبق اعلام بانک مرکزی در صورتی که تا پایان مهرماه ۷۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی جذب شود، منابع جدیدی از سوی بانک مرکزی اختصاص خواهد یافت.

امروزه کسب و کار‌های خانگی از جمله بخش‌های حیاتی و ضروری فعالیت‌های اقتصادی در عمده کشور‌ها به شمار می‌روند که به لحاظ اشتغال، تنوع و نوآوری در عرضه محصول یکی از بهترین روش‌های ایجاد اشتغال است که ضمن پایدار بودن، درآمد قابل توجهی را برای صاحبان خود ایجاد می‌کنند.

علاقمندان به راه‌اندازی کسب و کار‌های خانگی جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی می‌توانند به سایت طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به نشانی https://smkh.mcls.gov.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 24مرداد1402، کدخبر: 1402052415273، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین