پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
عملیات زیرسازی راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد حد فاصل نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی با حضور رئیس جمهور در این استان آغاز شد. راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد به طول کلی حدود ۹۱۰ کیلومتر است که به سه بخش زاهدان - زابل - مرز میلک، زابل - بیرجند و بیرجند - یونسی تقسیم شده است. این راه آهن دارای ۲۳ قطعه اجرایی بوده و از زاهدان در شمال استان سیستان و بلوچستان شروع شده و در امتداد شرقی ضمن پوشش شهر زابل و مرز میلک (افغانستان) از شهر‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین در خراسان جنوبی عبور می‌کند.

شعارسال: آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در سفر مردمی و به منظور شرکت در پیاده روی دلدادگان اربعین حسینی به خراسان جنوبی آمد و در آغاز برنامه‌های این سفر، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.

آغاز عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی با حضور رئیس جمهور

طرح احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری در سال‌های گذشته کلید خورد، اما با چالش‌های فنی و اعتباری همراه بود تا اینکه تامین مالی این طرح بزرگ و سرعت بخشیدن به روند اجرای آن به عنوان مطالبه مردم استان در سفر اول و دوم رئیس جمهور مطرح شد.

پس از تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ساز و کار لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل که جزو مصوبات سفر استانی نیز قرار گرفت، دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به طرح شروع شد و اکنون عملیات زیرسازی این طرح ریلی با حضور آیت الله رئیسی در ایستگاه تشکیلاتی بیرجند (قطعه ۱۵) آغاز شد.

راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد به طول کلی حدود ۹۱۰ کیلومتر است که به سه بخش زاهدان - زابل - مرز میلک، زابل - بیرجند و بیرجند - یونسی تقسیم شده است. این راه آهن دارای ۲۳ قطعه اجرایی بوده و از زاهدان در شمال استان سیستان و بلوچستان شروع شده و در امتداد شرقی ضمن پوشش شهر زابل و مرز میلک (افغانستان) از شهر‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین در خراسان جنوبی عبور می‌کند.

همچنین در استان خراسان رضوی با عبور از شهر گناباد به خط ریلی موجود بافق - مشهد (ایستگاه یونسی) متصل می‌شود و از این طریق به مشهد و شبکه ریلی کشور ارتباط می‌یابد، در جنوب محور نیز از طریق محور موجود زاهدان - بم و راه آهن در حال احداث چابهار - زاهدان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

تعداد بازدید : 1


سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم گفت: طول مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

میرمحمد مودی افزود: امروز عملیات زیرسازی حد فاصل نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی در محل ایستگاه تشکیلاتی بیرجند با دستور رئیس جمهور آغاز شد و راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد در ۲۳ قطعه تعریف شده که قطعه پانزدهم آن در شهر بیرجند است.

وی با بیان اینکه در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی ۱۳ قطعه مشخص شده است، گفت: پیمانکاران این قطعات مشخص شده‌اند و در حال تجهیز کارگاه هستند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: در شهر‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین ایستگاه داریم و در شهر بیرجند یک ایستگاه تشکیلاتی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مهمترین مشکل این طرح ملی و فراملی تامین اعتبار بود که در ۲ سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی تامین مالی این طرح مهم و زیرساختی در دستور کار دولت قرار گرفت و در نهایت با استجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی، گره اعتباری این ابر پروژه ریلی باز شد.

مودی عنوان کرد: با آغاز عملیات اجرایی این طرح شروع عملیات زیرسازی تمامی قطعات طرح راه آهن را در خراسان جنوبی به صورت همزمان خواهیم داشت.

این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی، نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان برگزار شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 15شهریور1402، کدخبر: 85220945، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین