پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
وقتی از ضعف دستگاه‌های نظارتی کشور گلایه‌مند هستیم، می‌گویند تضعیف نکنید؟! آیا دفاع از منافع ملی و رصد و نظارت منجر به جریان سازی تامین کننده منافع ملی را می‌توان با تضعیف یکی دانست؟ معاون علمی رئیس جمهور می‌گوید که هواپیماسازی در دستور کار ما نیست. آن وقت منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، خبر از ساخت هواپیمای ۷۲ نفره می‌دهد؟ کدام روایت را باید باور کنیم. برای روشن شدن موضوع باید توجه داشته باشید که ساخت هواپیما سه بخش اصلی بدنه، موتور و اویونیک (دستگاه‌های الکترونیک هدایت هواپینا) را دارد که کشور ما با تلاش‌های صورت پذیرفته (با محوریت تیم دکتر منطقی و تلاش‌های دانشگاه امیرکبیر) در بخش بدنه، توانمندی ساخت و تعمیر و نگهداری (نت) را دارد. اما در بخش اویونیک و موتور، فاقد این توانمندی بوده و قبلا با شرکت هواپیمایی آنتونوف اوکراینی وارد قرارداد همکاری مشترک شده بودیم. دکتر منوچهر منطقی بفرمایند که پارادوکس سیاستگذاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری و صحبت‌های خودشان را چطور حل می‌کنند و ضمنا در خصوص ساخت موتور و اویونیک، شفاف بگویند چطور و با کدام لایسنس بین المللی، به این توانمندی رسیده اند؟ در غیر این صورت، مسلما با کذب گویی، تشویش اذهان، مواجه هستیم.

شعارسال: معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: طرح ساخت هواپیمای ۷۲ نفره مسافربری ایرانی قرار است در یک همایش تخصصی معرفی شود.

دهقانی فیروز آبادی میگه هواپیما نمی سازیم و منوچهر منطقی می گه 72 نفر می سازیم؟ + حتما با موتور آنتونوف اوکراینی؟

منوچهر منطقی با اشاره به طرح ساخت هواپیمای داخلی افزود: رئیس جمهور چندی پیش گفت" می‌خواهیم یک هواپیمای ۷۲ نفره طراحی کنیم. " برای تولید این هواپیمای ۷۲ نفره، برنامه جامعی طراحی شده که قرار است در کار مشترک با شرکت‌های دانش بنیان که همکاری‌های بین المللی دارند این طرح اجرا شود.

وی اضافه کرد: طرح ساخت این هواپیمای ۷۲ نفره مسافربری، با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌های فرودگاهی و هواپیمایی که زیر نظر وزارت راه فعالیت می‌کنند، معاونت علمی و فناوری و وزارت دفاع که زیرساخت‌های صنعتی را داراست، تعریف شده که در یکی از همایش‌ها معرفی خواهد شد.

طراحی هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، اما سابقه طراحی هواپیمای جت مسافربری در کشور به سال ۱۳۹۱ بازمی‌گردد.

در دولت‌های نهم و دهم ۲۴ طرح کلیدی و کلان در کشور مشخص شد که یازدهمین طرح، طراحی مفهومی هواپیمای جت ۱۶۴ نفره بود، اما مهندسان و دانشمندان صنعت و دانشگاه به مسئولان ثابت کردند که رسیدن به یک هواپیمای جت مسافربری ۷۲ نفره امکان‌پذیر و مورد نیاز ناوگان مسافربری کشور است.

وزن عملیاتی این هواپیمای ۷۲ نفره ایرانی ۱۷.۳ تن، حداکثر تعداد مسافر ۷۲ نفر یا ۷ تن بار، بیشترین وزن برخاست هواپیما ۲۸.۲ تن و بیشترین وزن سوخت (ظرفیت باک‌های هواپیما) ۶.۳۳ تن و بُرد این جت با ۷۲ مسافر هزار و ۸۵۰ کیلومتر خواهد بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 21مهر1402، کدخبر: 911291، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین