پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
این باور کلی وجود دارد که در کشورهایی که سیاست‌های لیبرالی و نئولیبرالی اجرا می‌شود، پای عدالت در آن جامعه می‌لنگد. اما نتایج پژوهش‌ها درباره وضعیت نابرابری آموزشی در این کشورها خلاف این موضوع را نشان می دهد و مقصود فراستخواه معتقد است برابری در کشورهای لیبرال به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. نابرابری آموزشی در کشورهای توسعه یافته بر طبق آمار در حدود ۷ درصد است و در ایران در حدود ۳۷درصد. علی خورسندی طاسکوه دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تجربه بیمارستانی یک ایرانی را فلج کننده می داند که ماه ها کابوس او است.احمدرضا روشن عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز معتقد است نظام آموزشی ایران تناسبی با نظام اقتصادی آن ندارد و به مراتب جلوتر بوده و بر همین اساس است که فارغ التحصیل ایرانی، هنوز در سایر کشورها طالب دارد.

شعارسال: مقصود فراستخواه، علی خورسندی طاسکوه (دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی) و احمدرضا روشن (عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی)، سه صاحبنظر نظام آموشی در میزگرد نقد و نظر گروه رسانه‌ای به بحث در رابطه با وضعیت آموزش عالی در ایران در چند شاخص نابرابری آموزشی، کیفیت خروجی‌های نظام آموزش عالی از نظر تناسب با نیازمندی‌های بازار کار و سطح توانمندی‌های آن‌ها و مواردی همانند پرداختند.

دانشگاه؛ نهادی پیشرو یا مطیع؟ + فاجعه نابرابری آموزشی ۳۷درصدی در ایران

مقصود فراستخواه می‌گوید که مطالعات نشان داده در کشور‌های لیبرالی و نئولیبرالی که رقابت در سیستم آموزش وجود دارد، ۷ درصد نابرابری آموزشی را شاهد هستیم، اما این رقم در کشور ما ۳۷ درصد است. این آمار یعنی فاجعه. ما فقط شعار برابری داده ایم.

علی خورسندی طاسکوه دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تجربه بیمارستانی یک ایرانی را فلج کننده می‌داند که ماه‌ها کابوس او است. وی از حضور حجم بالای مدیران تحصیل کرده در دولت انتقاد می‌کند و معتقد است که دولت، دولتمرد می‌خواهد نه متخصص دانشگاهی. ایشان همچنین اعتقادی به استقلال دانشگاه‌ها نداشته و نهاد دانشگاه را نهادی تابع می‌بیند. نهاد دانشگاه در ایران حتی از دیدگاه دکتر خورسندی، نهادی پیشرو هم محسوب نمی‌شود.

احمدرضا روشن معتقد است نظام آموزشی ایران تناسبی با نظام اقتصادی آن ندارد و به مراتب جلوتر بوده (بعنوان نمونه پیکان پنجاه سال پیش با سطح فناوری کاملا منسوخ تولید می‌شود و کولر آبی با فناوری هفتاد سال گذشته در کشور تولید می‌شود) و بر همین اساس است که فارغ التحصیل ایرانی، هنوز در سایر کشور‌ها طالب دارد.

 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اضافات و تلخیص برگرفته از کانال تلگرامی اکو ایران. منتشره در تاریخ چهارم آذر ماه ۱۴۰۲.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین