پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۹۳۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
عباس جبال بارزی نائب رئیس کمیسیون صنایع و اتاق بازرگانی تأکید کرد: مشکل صنعت خودرو ایران، فرانسوی ها نیستند، مشکل صنعت خودرو ایران در انحصاری بودنش است. مهندس سعید خلج کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه صنعت خودرو ایران درگیر مسائل سیاسی است، گفت: مهمترین عوامل افت صنعت خودرو در ایران همین درگیری های سیاسی است یعنی تفکرات صنعتی و هیچ برنامه بلندمدتی پشت این جریان وجود نداشته و ما برنامه ای برای تولید ملی نداریم.

شعار سال: عباس جبال بارزی نائب رئیس کمیسیون صنایع و اتاق بازرگانی ایران در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو، درباه نقش فرانسوی ها در عقب ماندگی صنعت خودرو ایران گفت: فرانسوی ها ابتدای انقلاب وارد صنعت خودرو ایران شدند اما انتقال تکنولوژی در هر کشوری می تواند اتفاق بیفتد و لذا دلیل اینکه موفق به انتقال تکنولوژی به کشورمان و کاهش وابستگی نشدیم را باید در خود قراردادهایمان با فرانسه جستجو کنیم.وی معتقد است که مسائل خودروسازی در ایران فراتر از حضور فرانسوی هاست و مطرح کردن این موضوع به نوعی آدرس غلط دادن است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و اتاق بازرگانی ایران با تصریح بر اینکه صنعت خودروسازی در ایران رقابتی نیست، گفت: ما سالانه 25 هزار تلفات جاده ای داریم که اگر 50 درصد این تلفات را ناشی از وضعیت جاده ها و رانندگی ها بدانیم 50 درصد مابقی ناشی از کیفیت خودروهاست. یعنی باید سالانه 12 هزار و 500 نفر کشته شوند تا ایران خودرو باقی بماند و این درحالیست که به ازای هر 100 هزار نفر در آلمان 3 نفر کشته می شوند، در ترکیه 9 نفر، مصر 15 نفر و در کشور هند 22 نفر است اما این آمار در ایران 32 نفر است و حاکی از انحصاری بودن خودروسازی و عدم رقابت در این حوزه است.

مشکل صنعت خودرو ایران، فرانسوی ها نیستند وقتی ما جلوی واردات را می گیریم یعنی این صنعت را انحصاری کردیم بنابراین مشکل صنعت خودرو ایران در انحصاری بودنش است. وی کاهش کیفیت و افزایش قیمت را نتیجه انحصاری بودن این سیستم دانست و افزود: اگر واردات خودرو آزاد شود صنعت خودروسازی هم به سمت خصوصی سازی و رقابتی حرکت خواهد کرد.

مشکل صنعت خودرو، فرانسوی ها نیستند،مشکل از انحصار است و باید انحصارشکنی کنیم

مهندس ساسان قربانی از قطعه سازان کشورمان با انتقاد از نبود یک برنامه اقتصادی جامع گفت: وقتی وزارت صنایع یک استراتژی درست صنعتی ندارد چطور انتظار داریم که خودروساز و قطعه ساز و سایر صنعتگران در چارچوب عمل کنند؟! وی تخصیص ارز 4200 تومانی را سیاستی غلط خواند و افزود: وجود ارز 4200 تومانی عملاً به معنای فساد است که باید این فساد را برطرف کنیم یعنی اول باید مراکز و منابع و امکانات فسادزا را از بین ببریم و بعد دیگران را مجرم بدانیم.

قربانی مسائل صنعت ایران به ویژه خودرو را از دو منظر درونی و بیرونی قابل بررسی دانست و گفت: برخی مسائل در داخل خود صنایع هستند که باید پیگیری شوند اما بخشی هم در حوزه مسائل کلان اقتصادی و سیاست گذاری هاست. این قطعه ساز با تأکید براینکه گرانی ربطی به خودروساز و قطعه ساز ندارد، تصریح کرد: ما هم قبول داریم که خودرو گران است و مردم تحت فشارند، اما چرا زمین و سیمان و ماسه و غیره هم گران شده اند؟! این موضوع ناشی از کاهش ارزش پول ملی است.

در ادامه، مهندس سعید خلج کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه صنعت خودرو ایران درگیر مسائل سیاسی است، گفت: مهمترین عوامل افت صنعت خودرو در ایران همین درگیری های سیاسی است یعنی تفکرات صنعتی و هیچ برنامه بلندمدتی پشت این جریان وجود ندارد. بزرگترین طراحان دنیا ایرانیان هستند و هم اکنون در کشورهای صاحب برند کار می کنند، اما متأسفانه جریان های سیاسی اجازه به کارگیری این نیروها را در داخل کشورمان نمی دهند.

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه رویکرد مونتاژ در این صنعت همچنان ادامه دارد، گفت: البته مواردی بوده که دولت ها و وزارتخانه ها اقدامات خوبی انجام دادند، اما در مواردی هم کل این جریان از بین رفته و این نشان می دهد که ما برنامه ای برای تولید ملی نداریم.خلج حضور فرانسوی ها، تحریم ها و بی برنامگی ها را در وضعیت فعلی صنعت خودرو کشور موثر دانست و یادآورشد: خوشبختانه مجلس اخیراً طرح ساماندهی بازار خودرو را ارائه کرده، اما در طول این سال ها هیچ اقدام موثری در این حوزه انجام نشده بود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از راه دانا. منتشره در تاریخ 19 آذر 1399 . کد خبر» 1675760 . https://www.dana.ir . 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین