پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت که در جریان برجام، روس‌ ها بیشترین کارشکنی را کردند، زیرا خواستند ما درگیر تحریم و مشکلات بسیار شویم که چاره‌ای جز ارتباط با آن‌ها نداشته باشیم و هر آنچه می‌خواهند را به ما تحمیل کنند.چه روس‌ها و چه چینی‌ها تفاوتی ندارند و تنها منافع خود را دیدند. دوست باید در روز سختی و تحریم در مقابل فشار‌هایی که بر ما تحمیل است؛ نفت ما را به قیمت واقعی بخرند و نیاز‌های ما را با قیمت واقعی بفروشند، نه آنکه چند برابر قیمت به ما بدهند! از آن طرف نفت را ما ارزان خریده و کالا را گران بفروشند و چاره‌ای جز این نداری. این که نشد دوست!

شعارسال: سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: روس‌ها به این معروف هستند که نه دوست دائمی دارند و نه دشمن دائمی. آن‌ها همواره به منافع ملی خود فکر کرده اند. من یادم نمی‌آید تا امروز از از روس‌ها خدمتی دیده باشیم.

نه چیزی از چینی‌ ها دیدیم و نه از روس‌ ها؛ این که نشد دوست

من اهل دزفول و اولین فرمانده سپاه دزفول بودم؛ هشت سال موشک‌های شوروی بر سر مردم دزفول و کشور بود. در جنگ، شوروی اجازه نداد حتی سیم خاردار از آنجا بیاوریم. در جریان تحریم گله‌ای از کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه کنم، ایشان در کمیسیون امنیت ملی گفت که روس‌ها دوست روز‌های سخت ما بودند! من به ایشان گفتم آن‌ها در کدام روز سخت کمک کردند؟! آیا روس یا چین نمی‌توانستند تحریم‌هایی که مردم ایران را بیچاره کرده است را وتو کنند؟

وی افزود: در حالی که روسیه با مرتجعین کشور‌های منطقه خلیج فارس در نشستی حضور پیدا می‌کند و در مورد جزایر سه گانه عملا با آن‌ها هم‌نوا می‌شود و می‌گویند تمامیت ارضی ایران را قبول داریم، مگر ما بچه‌ایم که سر ما کلاه بگذارند؟! عملا می‌گویند مال شما نیست! به نظرم این یک شیادی است. مسئولان ما نباید ساده اندیش باشند و سرشان کلاه برود این‌ها باید از منافع ملی ما دفاع کنند. ما شهید زیادی دادیم و شعار دادیم، «نه شرقی نه غربی»، اما امروز عملا فقط «نه غربی» شده ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در جریان برجام، روس‌ها بیشترین کارشکنی را کردند، زیرا خواستند ما درگیر تحریم و مشکلات بسیار شویم که چاره‌ای جز ارتباط با آن‌ها نداشته باشیم و هر آنچه می‌خواهند را به ما تحمیل کنند. من معتقدم وقت آن رسیده عزیزان ما در وزارت امور خارجه مقداری بیشتر طرف مردم باشند تا روسیه؛ و در این جریان به طور صریح موضع‌گیری و برخورد کنند. زیرا نمی‌شود که مسئولان و مردم در دو راه متفاوت حرکت کنند.

آوایی در پاسخ به این سوال که در سیاست خارجی «دوست» به چه معناست؟ گفت: به قول سعدی، «دوست آن است که گیرد دست دوست در پریشانی حالی و درماندگی». روس‌ها در سختی‌ها چه کمکی به ما کردند؟ چه روس‌ها و چه چینی‌ها تفاوتی ندارند و تنها منافع خود را دیدند. دوست باید در روز سختی و تحریم در مقابل فشار‌هایی که بر ما تحمیل است؛ نفت ما را به قیمت واقعی بخرند و نیاز‌های ما را با قیمت واقعی بفروشند، نه آنکه چند برابر قیمت به ما بدهند! از آن طرف نفت را از ما ارزان خریده و کالا را گران بفروشند و چاره‌ای جز این نداری. این که نشد دوست! دوست کسی است که در شرایط فشار مشکلات کاری کنند که کمترین فشار بر روی ما بیاید ما نه چیزی از چینی‌ها دیدیم و نه از روس‌ها.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 25دی1402، کدخبر: 935573، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین