پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
مدیرکل محیط زیست خراسان‌ جنوبی گفت: هوبره یک گونه نادر و در معرض خطر انقراض بوده و جزو گونه هایی است که به‌دلیل محبوبیت بالا نسبت به پرندگان دیگر بیشتر شکار می‌شود.
شعار سال: پرویز آرامنش اظهار کرد: هوبره با نام علمی undulata ‌‏Chlamydotis پرنده‌ای با اندازه متوسط به طول 55 تا 65 سانتیمتر و گستردگی بال‌ها 135 تا 170 سانتیمتر است.

وی با بیان اینکه وزن پرنده نر بین 1.5 تا 2.5 کیلوگرم و ماده‌ها 1 تا 1.6 کیلوگرم است، افزود: رنگ هوبره شنی مایل به نخودی، با لکه‌های سیاه و قهوه‌ای روی تنه، گردن و حاشیه‌های صورت و گوشپرهای به رنگ شنی نخودی و دو رشته پرهای سیاه و سفید آویزان در دو طرف گردن دارد که در هنگام نمایشات جنسی به خوبی دیده می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهارکرد: هوبره‌ها، بدنی چاق و دمی کوتاه دارند و در پاهای بلندشان، سه انگشت دیده می‌شود.

آرامنش ادامه داد: هوبره پرنده‌ای با جثه نسبتا بزرگ شبیه به بوقلمون است که بیش از آن که پرواز کند راه می‌رود.

وضعیت جمعیتی و حفاظتی هوبره:

وی اظهارکرد: نام هوبره در ضمیمه کنوانسیون جهانی گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض ثبت شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: همچنین در طبقات فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) این پرنده در رده حساس و آسیب پذیر(VU) قرار دارد.

آرامنش افزود: هوبره پرنده دشت­های وسیع لم یزرع، دشت­های کویری با اندکی پستی بلندی، زیستگاه­های استپی، نیمه بیابانی، تپه­های شنی دارای پوشش گیاهی اندک از بوته­‌های کویری است.

وی ادامه داد: این پرنده باشکوه در دشت، تپه ماهور، ریگ­زار، بیابان و نواحی کویری که دارای تراکم گیاهی و درختی انبوهی نیستند، زندگی می‌­کند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌ جنوبی گفت: پراکنش هوبره در سطح استان خراسان‌جنوبی مهم‌ترین و بحرانی‌ترین زیستگاه دشت پطرگان شهرستان زیرکوه است.

هوبره پس از زنده‌گیری به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود

آرامنش از کشف، جمع آوری و معدوم‌سازی 11 هزار دام و تله زنده‌گیری هوبره در استان خبر داد و اظهارکرد: متاسفانه پس از زنده‌گیری این پرنده توسط شکارچیان و سودجویان به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت این گونه نادر دراستان طبق آخرین سرشماری انجام شده در شش ماهه اول امسال 75قطعه بوده است، افزود: لازم به ذکر است این آمار فقط مربوط به سرشماری در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان است.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بعضی افراد سودجو با پهن کردن این تله‌های زنده‌گیری اقدام به شکار پرنده زیبا و در حال انقراض هوبره می‌کنند، خاطرنشان کرد: جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره را 200 میلیون ریال است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13 آذر 1395، کد مطلب: 95091306957، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین