پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
هوبره، پرنده‌ای تک همسر و بسیار متعهد به زندگی زناشویی است، در فصل جفت‌گیری نرها مبارزاتی را به منظور انجام خواستگاری و جلب توجه جنس ماده انجام می‌دهند و نمایش‌هایی از پرهای خود به راه می‌اندازند.

شعارسال: هوبره، پرنده‌ای تک همسر و بسیار متعهد به زندگی زناشویی است، در فصل جفت‌گیری نرها مبارزاتی را به منظور انجام خواستگاری و جلب توجه جنس ماده انجام می‌دهند و نمایش‌هایی از پرهای خود به راه می‌اندازند.

 هوبره پرنده‌ای با جثه نسبتا بزرگ شبیه به بوقلمون است که بیش از آن که پرواز کند راه می‌رود. هوبره، پرنده‌ای با اندازه متوسط به طول 55 تا 65 سانتیمتر و گستردگی بال‌ها 135 تا 170 سانتیمتر است .

وزن پرنده نر بین 1.5 تا 2.5 کیلوگرم و ماده‌ها 1 تا 1.6 کیلوگرم است، رنگ هوبره شنی مایل به نخودی، با لکه‌های سیاه و قهوه‌ای روی تنه، گردن و حاشیه‌های صورت و گوشپرهای به رنگ شنی نخودی و دو رشته پرهای سیاه و سفید آویزان در دو طرف گردن دارد که در هنگام نمایشات جنسی به خوبی دیده می‌شود .

هوبره‌ها، بدنی چاق و دمی کوتاه دارند و در پاهای بلندشان، سه انگشت دیده می‌شود .

هوبره، بمب افکن دنیای طبیعی

هوبره یک گونه مهم حیات وحش در سطح جهان و کشور است. این نوع پرنده در طبقات فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در رده حساس و آسیب‌پذیر قرار دارد و در ضمیمه کنوانسیون جهانی گونه‌های در خطر انقراض را در برمی‌گیرد و تجارت این دسته از گونه‌ها به هر نحو غیرقانونی است.

این پرنده به دلیل همه‌چیزخوار بودن و استفاده از گیاهان و جانوران گوناگون، از قبیل خزندگان حتی مارمولک‌ها و بی‌مهرگان مثل سوسک، مورچه، ملخ، حلزون، کرم و عقرب برای تغذیه خود، کمک فراوانی به کشاورزان منطقه می‌کند و باعث از بین بردن آفات کشاورزی به‌صورت طبیعی می‌شود .

پرنده هوبره به خوردن گیاه شور که علف خودروی وحشی مخصوص این مناطق است بسیار علاقه دارد و به ندرت آب می‌نوشد و بیشتر آب بدنش را از غذایی که می‌خورد، بدست می‌آورد .

هوبره به پرنده بمب‌انداز معروف است، این پرنده در برابر پرندگان شکارچی شیوه عجیب دفاعی دارد به طوری که مدفوع چسبناک خود را به صورت بمبی به سمت پرنده شکاری پرتاب و پر و بال پرنده شکاری به هم می‌چسبد .

هوبره از تیره درناسانان و از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد؛ پرنده رو به انقراض در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می‌کند.

وضعیت جمعیتی و حفاظتی هوبره

نام هوبره در ضمیمه کنوانسیون جهانی گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض ثبت شده است. همچنین در طبقات فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) این پرنده در رده حساس و آسیب پذیر (VU) قرار دارد .

هوبره پرنده دشت­های وسیع لم یزرع، دشت­های کویری با اندکی پستی بلندی، زیستگاه­های استپی، نیمه بیابانی، تپه­های شنی دارای پوشش گیاهی اندک از بوته­‌های کویری است .

این پرنده باشکوه در دشت، تپه ماهور، ریگ­زار، بیابان و نواحی کویری که دارای تراکم گیاهی و درختی انبوهی نیستند، زندگی می‌­کند. پراکنش هوبره در سطح استان خراسان‌جنوبی مهم‌ترین و بحرانی‌ترین زیستگاه دشت پطرگان شهرستان زیرکوه است .

تولید مثل هوبره

هوبره، پرنده‌ای تک همسر است و بسیار متعهد به زندگی زناشویی است. در فصل جفت‌گیری نرها مبارزاتی را به منظور انجام خواستگاری و جلب توجه جنس ماده انجام می دهند و نمایش هایی از پرهای خود به راه می اندازند.

بدین صورت که هوبره نر با متانت بال‌ها را بلند می‌کند، کاکل‌های اطراف گردن را پف می‌کند و دم را به صورت چتری پائین می‌آورد و سر و گردن همزمان به سمت عقب برگشته، بال‌ها حالت تهدید آمیزی به خود گرفته که حالت تحسین برانگیزی به پرنده می‌دهند.

همچنین سینه به میزان چشم گیری متورم می شود و بعد به طور ناگهانی جست می‌زند و ناگهان بر می‌گردد که این عمل به رقص جفت‌گیری یا نمایش مرسوم است .

جمعیت هوبره در زیرکوه افزایش یافت

مرتضی تقی زاده براساس سرشماری پاییزه پرندگان در سال جاری جمعیت هوبره در این شهرستان نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

مرتضی تقی‌زاده رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه افزود: هر سال شاهد مهاجرت تعداد زیادی هوبره در فصل سرد به دشت‌های زیرکوه هستیم و دق پطرگان شهرستان، بهترین زیستگاه پرنده هوبره در شرق کشور است .

وی بیان کرد: برای پیشگیری از شکار غیرمجاز این گونه کمیاب، شبانه‌روزی گشت و کنترل منظم و کمین‌های موردی در زیستگاه های این پرنده در حال انجام است .

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه با تاکید بر اینکه محیط بانان با تمام توان خود با سودجویان پرنده هوبره مقابله می‌کنند، گفت: اما کم و کاستی‌ها اجازه نمی‌دهد آن طور که باید و شاید از پس شکارچیان غیرمجاز برآیند، به دلیل نداشتن تجهیزات و نیروی انسانی کافی همیشه شکارچیان مجهز، یک قدم جلوتر از ما هستند .

وی افزود: نتایج سرشماری ها نشان می‌دهد که جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت زیرکوه روند رو به افزایش دارد .

تقی‌زاده گفت: البته هنوز هم خشکسالی، کاهش منابع آبی و کمبود تولید علوفه در مراتع، یک دغدغه در زمینه حیات وحش است و کاهش منابع آبی سبب شده تا برخی گونه‌ها در نزدیکی‌های روستاها حضور یابند که سبب خسارت به مزارع و باغ های کشاورزان می‌شوند .

هوبره از تیره درناسانان و از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد؛ پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می‌کند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار:10 دی 1397 ، کدخبر:97101005123 www.isna.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین