پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
سفیر روسیه در تهران گفت: کشورهای اروپایی بسیار علاقه مند هستند که برجام بطور کامل اجرا شود بنابراین نباید اجازه دهند آمریکا در اجرای این معاهده بین المللی کارشکنی کند.

شعارسال:' لوان جاگاریان ' افزود: کشورهای اروپایی بسیار علاقه مند هستند که در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی با جمهوری اسلامی همکاری کنند بنابراین باید آمریکا را متقاعد کنند تا به تعهدات خود در زمینه برجام عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه برجام، معاهده بین دو کشور نیست بلکه معاهده ای بین المللی بین شش کشور قدرتمند جهان و جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: کشورهای دیگر نباید اجازه دهند یک کشور، مانع اجرای این تعهدات بین المللی شود.

سفیر روسیه در تهران با اشاره به اینکه برجام به تایید سازمان بین المللی انرژی هسته ای نیز رسیده و این سازمان بین المللی نیز ناظر بر اجرای این معاهده بین المللی است، تصریح کرد: ایران تاکنون تمام تعهدات خود در برجام را اجرایی کرده است و حتی سازمان بین المللی انرژی هسته ای این موضوع را تایید کرده است لذا ما انتظار داریم که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا برای اجرای تعهدات خود پایبند باشند، نه اینکه با ادعاهای پوچ مانع اجرایی شدن تعهدات خود نسبت به برجام شوند.

وی افزود: خوشحالیم که برجام پس از مذاکرات طولانی بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان به سرانجام رسید و این توافق که بین هفت کشور به امضا رسید باید از سوی هفت کشور امضا کننده، اجرایی شود و این آمریکا است که در اجرای برجام به تعهدات خود پایبند نیست.

سفیر روسیه در تهران با اشاره به اعتراض های اخیر ایران به آمریکا برای اجرایی نشدن تعهدات این کشور در برجام گفت: حق با ایران است زیرا انتظار است که برجام بصورت متقابل اجرایی شود .

وی تاکید کرد: اروپایی ها در زمینه برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در خصوص سیستم بانکی باید به تعهدات خود پس از اجرای برجام پایبند باشند اما تاکنون این تعهدات عملیاتی نشده است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نگرانی هایی دارد.

جاگاریان، تصریح کرد: کشورهای اروپایی بسیار علاقه مند هستند که برجام اجرایی و روابط آنها با جمهوری اسلامی ایران گسترش یابند اما در این زمینه آمریکا مانع تراشی می کند.

وی افزود: اروپایی ها باید آمریکا را متقاعد به اجرای تعهدات خود کنند و چنانچه آنها نتوانند این مسیر را تغییر دهند، تبعات عهد شکنی آنها در عرصه بین المللی بسیار سخت و گران خواهد بود.

سفیر روسیه در ایران اظهارکرد: درصورتی که به برجام خدشه ای وارد شود همه کشورها ضرر می کنند و جامعه بین المللی نباید اجازه دهد چنین ضرری متوجه ملت ها شود.

وی با اشاره به سخنان ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه تحریم ها ممکن است، مشکلاتی را برای ایران بوجود آورد اما شکننده نیست، گفت: این موضوع هم اکنون درباره روسیه نیز اتفاق افتاده و تحریم هایی که علیه روسیه توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن اعمال شده است متوجه خود آنهاست و روسیه به عنوان کشوری بزرگ و مقتدر جوابی دندان شکن به آنها خواهد داد و آنها در آینده خواهند دید که بر اثر اعمال این تحریم ها روسیه بیشتر ضرر خواهد کرد یا خود آنها.

** آمریکا نباید خود را ژاندارم بین المللی بداند

سفیر روسیه در تهران در ادامه با بیان اینکه آمریکا نباید خود را ژاندارم بین المللی بداند و در پی براندازی دولت های مستقل باشد، افزود: آمریکا باید برای برقراری صلح و ثبات در جهان و تقویت دولت های مستقلی که با رای مردم تشکیل شده اند و همچنین برای براندازی دشمن مشترک یعنی تروریسم، با سایر کشورهای جهان همکاری کند.

وی افزود: اقدام هایی که آمریکا تاکنون در منطقه انجام داده است به گسترش تروریسم و نا امنی در منطقه کمک کرده است.

جاگاریان با اشاره به اعمال فشارها به روسیه برای دست کشیدن از حمایت از دولت قانونی سوریه گفت: تحریم هایی که علیه روسیه اعمال شده برای آن است که این کشور از سیاست های خود در قبال اوکراین و سوریه دست بردارد اما روسیه با قاطعیت از دولت قانونی سوریه حمایت خواهد کرد و در این مسیر منزوی نخواهد شد.

*** حجم مبادلات ایران و روسیه به بیش از 2 میلیارد دلار خواهد رسید

سفیر روسیه در تهران درباره همکاری های اقتصادی روسیه و ایران ابراز کرد: حجم کنونی مبادلات بین ایران و روسیه خوشایند ما نیست و زیرا دو کشور ظرفیت های خوبی برای افزایش مبادلات تجاری دارند.

وی بدون اشاره به حجم مبادلات کنونی ایران و روسیه افزود: سعی خواهیم کرد که حجم مبادلات بین دو کشور تا اواخر سال جاری میلادی به 2 میلیارد دلار برسد و ما امیداوریم با استفاده از ظرفیت های تجاری متقابل بتوانیم مبادلات بین دو کشور را افزایش دهیم.

** کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و روسیه ، دوشنبه آینده در تهران برگزار می شود

جاگاریان در ادامه از برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در روز دوشنبه آینده در تهران خبر داد و افزود: این کمیسیون مشترک اقتصادی به مدت 2 روز برگزار خواهد شد و 200 نفر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی روسیه به همراه وزیران ' انرژی ' و ' امور قفقاز شمالی ' با حضور در این کمیسیون مشترک اقتصادی، چگونگی گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور را برررسی می کنند.

وی افزود: در جریان برگزاری این نشست همچنین وزیر انرژی روسیه با بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی دیدار و پیرامون چگونگی همکاری ها در زمینه نفت و انرژی و اتخاذ راهبردهای مناسب برای تصمیم های آینده اوپک بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

سفیر روسیه در تهران نتایج به دست آمده در جلسه اخیر اوپک را برای ایران و سایر کشورهای عضو خوب و مهم ارزیابی کرد و افزود: در پی همکاری خوب ایران و روسیه و مذاکره تلفنی روسای جمهور دو کشور پیش از برگزاری این نشست، نتایج خوبی در اوپک حاصل شد که امیدواریم در آینده نیز با همکاری دو کشور، نتایج خوبی از نشست اوپک حاصل شود.

سفیر روسیه بنا به درخواست خانم والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) به منظور تقدیر از یکی از بانوان اصفهان که 12 سال قبل در سن پنج سالگی با لباس محلی از ماتویینکو در فرودگاه اصفهان استقبال کرده بود، به این شهر تاریخی سفر کرده بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19آذر1395، کدخبر: 82339508: www.irna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین