پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۰۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز این سوال را در اذهان ایجاد کرده که مگر چه مدت زمانی از نوسانات و گرانی ارز گذشته که به این سرعت در بازار خودرو تاثیر بگذارد و سبب گرانی خودروها شود.
شعار سال: افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز این سوال را در اذهان ایجاد کرده که مگر چه مدت زمانی از نوسانات و گرانی ارز گذشته که به این سرعت در بازار خودرو تاثیر بگذارد و سبب گرانی خودروها شود. خودروسازان طی روزهای اخیر این بار به بهانه گرانی ارز، خودرو را گران کردند. نرخ ارز طی روزهای گذشته نوسان داشته و خودروسازان از این فرصت برای افزایش هر چند اندک قیمت خودروهای خود استفاده کرده‌اند اما افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز منطقی نیست چرا که حداقل از زمان سفارش قطعات و لوازم خودرو تا تحویل حدود 45 روز زمان می‌برد، بنابراین طرح مسائلی همانند اینکه قیمت خودرو به دلیل گرانی ارز افزایش یافته منطقی به نظر نمی‌رسد.

در این باره داریوش اسماعیلی، نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز به هیچ وجه منطقی نیست. مگر ارز از چه زمانی افزایش یافته است که با این سرعت در افزایش خودرو تاثیر داشته باشد؟ اگر به این صورت باشد روزانه با نوسانات نرخ ارز قیمت خودرو باید افزایش یا کاهش داشته باشد.

وی افزود: مگر فرض بر این نیست که خودروها در داخل تولید می‌شوند و مقرر نشده که تولید خودرو داخلی شود؟ اگر خودروسازی به این میزان به ارز وابسته باشد که اصل بنیان آن زیر سوال است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تحقیق و توسعه مقدمه‌ای برای افزایش کیفیت خودروهاست، تصریح کرد: تا زمانی که صنایع از جمله صنعت خودرو به تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها روی نیاورند، نه‌تنها به کیفیت آنها افزوده نمی‌شود بلکه از کیفیت‌شان کاسته می‌شود. همچنین سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه با اشاره به گرانی خودرو در روزهای اخیر گفت: گرانی خودرو به بهانه افزایش نرخ ارز هیچ توجیهی ندارد و استدلال چنین موضوعی از سوی خودروسازان به هیچ وجه صحیح نیست.

وی با بیان اینکه عملا خریدهای خودروسازان با بازه زمانی حداقل 45 روزه وارد کشور می‌شود، افزود: اینکه به فاصله چند روزه از افزایش قیمت دلار قیمت خودرو افزایش پیدا کند و استدلال گرانی افزایش نرخ ارز باشد، قابل پذیرش نیست و اگر استدلال خودروسازان براساس کار کارشناسی و افزایش رقابت بود، شاید افزایش قیمت برای مردم قابل پذیرش بود.

باستانی با بیان اینکه نگاه خودروسازان در قراردادهای جدید باید نگاه صادراتی باشد، ادامه داد: تنوع در تولید در رنج‌های قیمتی متفاوت و کیفیت بالا می‌تواند در توسعه بازارهای صادراتی و رقابت‌پذیری و همچنین رشد تیراژ تولید نقش موثری داشته باشد. رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مردم سبزوار نیز با اشاره به افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز، گفت: افزایش ارز در مدت چند روز گذشته رخ داده و پایدار نیست و تاثیری بر خرید کالاهای وارداتی خودروسازان نگذاشته است، بنابراین افزایش قیمت خودرو به بهانه گرانی ارز توجیه اصولی و اقتصادی ندارد. وی با بیان اینکه گرانی ارز در مدت زمان کوتاه بر خرید قطعات خودرو تاثیری نداشته است، افزود: خودروسازان نباید از چنین توجیهاتی همانند گرانی ارز برای گرانی خودرو استفاده کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 20 آذر 1395، کد مطلب: 1263259، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین