پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
روز جهانی معلولان می‌تواند بهانه‌ای برای رسیدگی به مشکلات این قشر در جامعه و یادآوری محدودیت‌های آنها برای حضور در جامعه باشد، این روز فرصتی است تا صدای آنها را بشنویم.
شعارسال: امروز 12 آذر مصادف با روز جهانی معلولان است؛ یک روز مانند همه روزهای مناسبتی که گوشه‌ای از تقویم تنها جایی است که آنها را در قلب خود جای داده و هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند، اما ما طبق عادت فقط بر اساس همین مناسبت‌ها و در حد برگزاری یک همایش، جشن، چند برنامه و یا یک گزارش به سراغش می‌رویم غافل از اینکه جامعه هدف این مناسبت همیشه با آن زندگی می‌کنند و با زندگی روزمره‌شان عجین است، شاید لازم باشد بیشتر از همه‌ مناسبت‌ها به آن بپردازیم چراکه نمی‌توان نابینا، ناشنوا یا سوار بر ویلچر بود و تنها یک روز در سال به معلولیت فکر کرد.

خبرنگار شاخه طوبی به بهانه روز جهانی معلولان پای درد‌دل برخی از آنها نشست تا شاید به حکم وظیفه انسانی حداقل یک روز به یادشان باشد.

* ناشنوایان به دنبال گوش شنوای مسئولان

الهام شاه حسینی، نخبه ناشنوای سمنانی با اشاره به اینکه در جامعه باید زمینه اشتغال معلولین فراهم شود گفت: اگر افراد جامعه بپذیرند معلولیت نقص نیست بسیاری از مشکلات ناشنوایان حل می شود.

وی با توجه به کم توجهی مسئولین نسبت به اشتغال معلولین بیان کرد: ما ناشنوایان هم حق اشتغال داریم ولی متاسفانه برایمان جای اشتغالی را باز نگذاشته اند و با گذاشتن آزمونهای استخدامی راه را برای ما بسته اند.

نخبه ناشنوای سمنانی با اشاره به اینکه افراد عادی همه جا می‌توانند مشغول کار شوند گفت: این معلولین هستند که بایستی برای اشتغال آنها فکری شود و سازمانی مانند بهزیستی باید این افراد را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد.

شاه حسینی در خاتمه افزود: امیدواریم سازمان بهزیستی و مسئولین بتوانند برای اشتغال زایی معلولین چاره ای بیندیشد.

* چرخ ویلچر معلولان در چاله وعده‌ مسئولان

ندا غایبی، قهرمان کشور در رشته بوچیا با اشاره به اینکه معلولیت ناتوانی نیست بلکه هنر دست یافتن به توانایی هاست گفت:ما معلولان پرتوانیم و اگر شماها بخواهید ما می توانیم.

ندا غایبی با اشاره به اینکه معلولیت محدودیت نیست گفت:ديدن افرادي که وضعيتي مشابه من را دارند و در اجتماع موفق هستند به من انگيزه ای براي تلاش بيشتر مي‌دهد.

این معلول موفق بیان داشت: مـتأسفانه معلولان نمی‌توانند با فرزندان و خانواده هایشان در جامعه و شهرها تردد کنند چرا که پارک‌ها، سینماها، رستوران‌ها، مساجد و شهرهای بازی به هیچ وجه مناسب سازی نشده‌اند.

به گفته وی: مشکلات معلولان فراتر از شغل، مستمری و مناسب سازی معابر است چرا که مهمترین مشکل فرد معلول نگاه جامعه به آنها است.

این معلول موفق با توجه به شعار " ما پرتوانیم و اگر بخواهیم می توانیم " گفت: اشتغال برای معلولین با اشتعال مسئولین محقق خواهد شد.

* ازدواج و اشتغال مهمترین مشکلات نابینایان

مریم عرب، معلم روشندلی سمنانی با تاکید به اینکه مسئولین بحث اشتغال و ازدواج معلولین را جدی بگیرند، بیان کرد: باید در زمینه اشتغال خیلی به فکر نابینایان باشند که اگر ازدواج هم نکردند بتوانند از عهده زندگی خود برآیند.

وی در ادامه افزود: وقتی ازدواج و اشتغال حل شد روی مسکن بعد از آن کار کنند و در طول سال باید به فکر معلولین و نابینایان باشند نه فقط روزشان.

عرب با بیان اینکه بهزیستی برای مسکن من کاری نکردند، گفت: بهزیستی می گوید بودجه نداریم و محدود کار می کنند.

این معلم روشندل در ادامه افزود: بهزیستی برای شغلم فقط یک نامه ای که بتوانم از سهمیه معلولی خود استفاده کنم دادند و بیشتر خودم پیگیر کارهایم بودم.

این تنها حرف دل تعدادی از معلولان بود که ابراز کردند، روشن است که در حد یک گزارش نمی‌توانیم تمام انواع معلولیت‌ها و مشکلات افراد مبتلا به آنها را بازگو کنیم اما اگر بخواهیم آنها را از گوشه‌گیری درآورده و آغوش جامعه را به سویشان باز کنیم همین درد‌دل‌ها کافی است، کافی است به عنوان یک مقام مسئول یا حتی یک شهروند لحظه‌ای خود را به جای آنها بگذاریم تا با تمام وجود نیازهایشان را حس کرده و در حد توان برای رفع آنها تلاش کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شاخه طوبی، تاریخ انتشار: 12 آذر 1393، کدخبر: - ، www.shakheyetoba.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین