پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
آندری کارلف، سفیر روسیه در ترکیه در یک نمایشگاه در آنکارا با شلیک گلوله ترور شده است.

شعارسال: به نقل از آناتولی، کارلف در حال سخنرانی در یک نمایشگاه عکس بود که یک مهاجم مسلح به او حمله کرد.

سفیر روسیه به طور جدی آسیب دیده و بلافاصله به بیمارستان منتقل شده است.

وزیران امور خارجه و همچنین وزیران دفاع ایران، روسیه و ترکیه قرار بود فردا در مسکو نشست‌های سه جانبه جداگانه‌ای داشته باشند.

بحران سوریه و مسئله حلب موضوع گفت‌وگوی وزرا در این نشست‌ها بود.

در چند شب گذشته نیز عده‌ای در مقابل سفارت ایران در ترکیه دست به تظاهرات زده اند.

معاون رئیس‌جمهوری ایران قرار بود به ترکیه سفر کند که این سفر به زمان دیگری موکول شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به این سئوال که در چند روز اخیر شاهد تظاهرات‌هایی مقابل نمایندگی‌های ایران در ترکیه بودیم. اعتراض‌هایی که گفته می‌شود از سوی حزب حاکم در ترکیه ساماندهی شده بود. عکس‌العمل وزارت امور خارجه ایران به این اعتراض‌ها چگونه بود؟ آیا ارتباطی میان این اتفاق‌ها و به تاخیرافتادن سفر اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری به ترکیه وجود داشت؟ گفت: «چند تظاهرات غیرمتعارف و نسنجیده در آنکار و استانبول در مقابل سفارت ایران انجام شد. این تظاهرات‌ها بدون اطلاع قبلی پلیس و در ساعتی غیرمتعارف برگزار شد. البته این تظاهرات‌ها کنترل شده بود و آسیبی به سفارت ایران نرسید و ما روز بعد سفیر ترکیه در تهران را احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به او اعلام کردیم.»

وی با اشاره به محدود بودن تظاهرات‌ها در آنکارا و استانبول گفت: «پلیس ترکیه با درایت از سفارتخانه‌های ایران مراقبت کرد. تصور ما این است که این تظاهرات‌ها هدایت شده از سوی احزاب و گروه‌‌های خاص در مجموعه منطقه‌ای صورت گرفت و این تلاش بود تا تظاهرات‌ها به کشورهای دیگر نیز گسترش یابد و بی هیچ دلیل و منطقی به بهانه مسأله حلب در مقابل سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها نیز تظاهرات شود. البته تظاهرات ترکیه تنها در مقابل سفارتخانه کشور ما انجام نشد بلکه در مقابل سفارتخانه روسیه هم صورت گرفت.»

قاسمی تصریح کرد: «عده‌ای سعی داشتند که فضا را در ترکیه علیه ایران مشوش کنند . اینکه از چه پایگاه و منبعی تغذیه می‌شدند و یا هدایت می‌شدند برای ما روشن است و اطلاعات کافی در این زمینه داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به لغو سفر معاون اول رئیس جمهوری به ترکیه گفت: «قرار بود این سفر امروز انجام شود که از قبل نهایی شده بود و هیات مقدماتی، کارهای لازم را انجام داده بود اما با توجه به چند موضوع از جمله سفر رئیس‌جمهوری به سه کشور قفقاز و آسیای میانه و یکی دو ماموریت اداری که هیات دولت به آقای جهانگیری واگذار کرد نهایتا دیروز تصمیم گرفتیم که این سفر را انجام ندهیم و با طرف ترک تفاهم کردیم که این سفر در زمان مناسب دیگری انجام شود. بعضی رسانه‌ها به اشتباه از لغو نام بردند که اصلاح شد و گفتیم که به زمان مناسب دیگری موکول شده است.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 29آذر1395، کدخبر: 169582: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین